Friday, October 5, 2012

S To The Hit


Pagi tuh, sebelum Daniel blah, dia ada sound aku suruh bersihkan celah-celah washing machines tuh yang banyak tompokan-tompokan serbuk sabun yang dah keras. Dia siap kasi aku berus plastik lagi, siap tunjukkan macamana nak bersihkan mesin tuh lagih. Tak ada lah aku sentapz sangat tapi aku dok terfikir yang selama ini aku tak bersihkan betul-betul sangat mesin-mesin tuh sebab bila aku genyeh-genyeh, tak tanggal. Genyeh-genyeh, tak tanggal. So aku biarkan aje lah gitu. Lagipun, tak adalah mencacat celakan pandangan pun, tompokan sabun tuh. 

Pagi tuh tak ada lah sibuk sangat pun so aku sekali sekala aje lah keluar ke bahagian depan, sapu sampah sikit-sikit, lap mesin sana sini. Sebenarnya, since Daniel pasang cctv yang dikontrol dari rumah dia tuh, aku jadi lebih rajin. Selalu ke sana sini buat kerja. Iyalah kan, pergerakan aku diperhatikan, so aku kena lah selalu bergerak. Takkan aku nak lepak depan laptop aje kan? 

Aku tengah melepak sambil sembang dengan satu customer nih masa Daniel datang sekali lagi, untuk hantar jajan yang baru dia beli. Tak lama lepas tuh dia blah. Dalam sesejam kemudian, dia datang lagi sekali, sambil bawak alat-alat DIY, aku tahulah yang dia nak repair a few machines kat situ. "Banyak kali pulak siDaniel nih datang hari ni nih", kata aku dalam hati. Masa tuh aku tengah melayan one customer yang nak beli air. 

"Clean (maksud dia sweep) the floor, it's very dirty", kata Daniel dari luar. Terus aku muncung, aku roll my eyes pun jugak. Daniel perasan aku bengang. Mana aku tak bengangnya sebab about 10 mins sebelum tuh, aku dah sapu lantai yang kat luar tuh. Tapi gagak, gagak betina pulak kan, ada lah dua tiga ekor tuh, diaorang biarkan sampah berterabur, dryer sheets yang diaorang guna tuh.

Aku pun menyapu sambil merengus lah, sebijik macam menantu yang kena sound dengan mak mertua. Dan aku pun terus ambil keputusan yang aku nak berhenti aje lah. Aku nak beritahu Daniel. Bosan lah aku kalau tiap-tiap hari aku stress aje. Lama jugaklah aku menyapu tuh sebab aku dok fikir baik buruknya kalau aku berhenti. 

Ala, bukannya aku tak pernah berhenti kerja on the spot kan? Bukannya aku tak pernah berhenti kerja tanpa beritahu Boss aku kan? Tapi, sebab Daniel tuh baik, aku tak sampai hati nak buat begitu, aku kena tunggu at least sampai hujung bulan. Dan aku kena beritahu dia awal-awal kalau aku nak berhenti. Biar dia cari pengganti aku dulu, then baru lah aku berhenti. Masa tuh aku dah tak fikir dah pasal internet, pasal kerja yang agak rileks, pasal benda yang baik-baik yang buat aku seharusnya stay aje kerja di kedai Daniel tuh. Aku dah nekad yang aku nak berhenti. 

Aku masuk kat tempat kaunter, aku minum, aku buat selamba aje, aku nak tenangkan sikit hati aku. Malas lah terus beritahu dia, nanti sure tergagap-gagap aku bercakap, kalau masa tengah naik angin tuh. Aku kasi biar aku cool dulu. Aku perasan yang Daniel tengok, perati jer aku. Aku tetap buat tak tahu jer, diam aje. 

"Eh, I think you better find someone to replace me, I'm quitting", aku kata gitu masa Daniel di belakang aku. Aku tak pandang pun muka dia.

"What's wrong?", Daniel tanya aku.

"I just want to quit, I don't like it here anymore. Sorry", aku kata gitu. Baru lah aku pandang muka Daniel.

"But why?", Daniel tanya aku. 

Aku dah nak mula tergelak. Then aku cakaplah pasal aku tak suka kerja kat kedai tuh, sekarang nih, hampir setiap hari aje ada benda yang buat akau jadi naik angin.

"Don't think too much, yoooooo!!!!", kata Daniel. Dia sepak bontot aku. Sepak manja gitu. Masa tuh aku berteleku di kaunter, memanglah aku membontoti Daniel masa tuh. Eh, salah ayat tuh gayanya. Aku membelakangkan Daniel, dan sebab kaunter tuh agak rendah, so bontot aku macam tertonggek ke arah Daniel lah.

Sambil tuh aku gelak. Gelak sebab aku tak nak tunjukkan aku serious. Gelak sebab aku rasa macam aku tak ada reasons yang valid sangat untuk berhenti kerja tuh. Gelak sebab aku terfikir yang akhirnya aku akan berhenti kerja jugak nanti. Banyaklah sebab yang buat aku gelak. 

Tapi masa Daniel sepak bontot aku tuh, dan-dan tu jugak aku teringat kat Hector, masa aku kerja Restoran Pak Tua dulu tuh. Punyalah baik akhirnya aku sama Hector dulu tuh kan, aku sepak dia, dia sepak aku. Mana ada orang yang berani sepak bontot tokay, kan? Aku sorang jer. Aku fikir, sedangkan sama Hector yang aku main sepak-sepak bontot tuh aku boleh berhenti kerja, ini kan pulak dengan Daniel kan? Tapi itulah, lain keadaannya. Masa sama Hector dulu tuh aku punya decision macam on the spot gitu, macam terlepas cakap. Dan Nadi pulak ada kat situ, dia ada dengar. Lagipun masa tuh aku dah setahun lebih kerja, memang patut sangatlah kan?

Tapi dengan Daniel nih, aku rasa macam kesian sangat. Sebab dia baik orangnya. Dia tak ada pun memerintah aku buat itu ini. Dia biarkan aku buat apa-apa yang patut, ikut cara, style aku. Dan dia tak ada sikit pun rasa was-was, tak ada pun check duit ker, makanan ker, manalah tahu aku tercuri duit yang disorok di mana-mana tuh. Manalah tahu aku terminum air, termakan  jajan yang bergantungan di depan mata aku tuh. Pendek kata, dia memang kasi sepenuh kepercayaan pada aku. Setahu aku lah. Kalau dia mengutuk aku kat belakang-belakang, itu tak lah setahu aku. Itu setahu dia lah kan?

Daniel beritahu yang gagak-gagak memang gitu, memang selalu kasi problems, kuat menipu dan very cheap. So, jangan lah fikir lebih-lebih sangat. Aku dok gelak aje lah sebab aku tahu, reason aku tuh tak diterimapakai dek Daniel. 

"I'm bored", aku kata gitu. Been working here for more than 4 months now, I really am bored", aku kata lagi. 

"You have this!", kata Daniel sambil ketuk laptop aku. "You can get on the internet, I never say you cannot go online", kata dia lagi.

"Well, I don't get online much really, I just listen to some music, that's it", aku kata gitu. Serious jer aku cakap. Iyalah kan, orang menipu, mana boleh cakap sambil gelak-gelak, kan?

"Get online (then), read news, chat with friends", pandailah dia menasihat aku. Iyalah kan, aku tak reti benda-benda tuh semua kan? Ekekeke

So, reason kedua pun tak boleh pakai. 

"Well, I don't think I'm a good worker", aku kata gitu. Sambil gelak-gelak. 

"What do you mean?", Daniel tanya aku. Aku kata lah yang aku nih malas orangnya, contohnya yang dia suruh aku sapu lantai tuh. Aku kata aku feel bad sebab nampak sangat macam aku tak buat kerja, sedangkan aku baru aje sapu lantai tuh sepuluh minit sebelumnya. Actually itu bukan pertama kali jadi gitu, dulu pernah a few times, Daniel sampai aje ke kedai, aku tengok mata dia melilau sana sini tengok-tengok kalau ada mesin yang kotor, kalau ada benda-benda yang tak elok dipandangan dia. Biasanya dia akan terus sound kat aku. Kalau aku tengah sibuk tuh aku tak terasa sangat, tapi kalau masa tuh aku tengah online, itu yang buat aku sentapz. Oooppsssss 

Daniel kata dia tahu yang aku bengang bila kena sound tadinya tuh tapi dia kata, that doesn't mean aku tak buat kerja. Kalau aku tak bersihkan kedai tuh, kalau aku tak sapu sampah ker, sure kedai tuh berselerak. Dia kata jugak yang dia sound aku tuh, doesn't mean aku nih tak buat kerja. Kalau aku nih tak bagus, dah lama dia suruh aku berhenti, kata dia gitu. Aku jer yang tercepat terasa hati. Aku jer yang terfikir bukan-bukan. Nak buat macamana kan, memang style aku gitu. 

So, reason ketiga pun tak boleh pakai. 

Pelik agaknya Daniel tengok aku sebab aku gelak aje kerjanya. Geleng-geleng kepala lagi. Aku gelak tuh sebab aku rasa aku tak dapat tinggalkan Daniel gitu aje. Aku gelak tuh sebab aku fikir, simplenya hidup aku nih, macam main-main aje. Tak suka, blah. Tak suka, blah. Gitu. 

Lama jugaklah kitaorang sembang lepas tuh, Daniel siap ingatkan aku janji masa aku mula masuk kerja di situ dulu. Yang aku akan buat yang terbaik, yang aku tak nak fikir sangat pasal kerenah gagak-gagak tuh. Dia tak layan pun bila aku kata, "But I've been here for more than 4 months now and it's about time....."

Dia kata dia tak faham apa pasal aku nak berhenti, "It's a very easy job", kata dia. Agaknya bila dia tengok aku senyap, dah tak ada modal nak merengek-rengek macam bapok tengah gersang tuh, dia pun blah. 

Tak lama lepas tuh baru aku teringat yang aku lupa nak beritahu Daniel, sebab utama aku nak berhenti kerja. Yang aku tak tahan sebab kerjanya lama sangat dalam masa sehari, sampai 13 jam lebih. Itu sebabnya. Aku tak ada masa untuk diri aku sendiri. Itu sebab utamanya. 

Memang dasar sangat aku nih kan? Itulah, berlebih-lebih sangat DQ nya sampai terlupa plot asal. 

Pundeks!