Wednesday, October 3, 2012

2006 Dalam Kenangan


01012007

Walaupun Tahun 2006 rasa macam sekejap aje berlalu, tapi bila difikir-fikir balik, banyak sebenarnya benda yang berlaku dalam hidup aku dalam masa setahun tuh. Rasanya macam dah lama aje semua tuh berlalu,tapi sebenarnya semuanya happened in 2006. 

The first few months di Tahun 2006, aku macam dah tak berapa seronok kerja di Restoran Pak Tua, walaupun aku akui, di situlah tempat kerja yang paling aku suka. Setelah setahun lebih aku kerja di Maryland tuh, aku terasa bosan yang teramat. So ada aje lah alasan aku untuk berhenti. Pantang dicuit sikit aje, aku pun terus berhenti. Selama setahun lebih aku tinggal di dalam keadaan yang agak aman dan selesa, akhirnya aku berhenti. 

Dan aku balik ke Philadelphia. Dan aku tahu, kalau salah perhitungan aku, hidup aku akan jadi susah semula. Sebab bukanlah senang untuk mencari kerja yang sesuai dengan jiwa aku. Memag betul pun. Walaupun rasa lega setelah dapat bertukar angin, setelah setahun lebih buat kerja yang sama, tak ke mana-mana sangat, tapi hidup aku jadi semakin susah bila berhenti dari kerja tuh. Walaupun aku dapat kerja di Philadelphia, di kedai/deli Michael, tapi serba serbinya tak menyenangkan aku. 

Kerjanya lebih dari 13 jam sehari, aku tak ada internet access, dan yang paling menakutkan aku pasal persekitaran kerja tuh. Kerja di kawasan orang hitam yang low class, yang daif, yang membuatkan aku mengambil keputusan untuk berhenti kerja setelah 2 bulan bekerja. 

Tak lama lepas tuh aku dapat kerja di New Jersey, sebab aku memang dah tak nak mencari kerja yang jauh dari kawasan Philadelphia dan New York City. So bermulalah kehidupan aku tinggal secara live-in semula di sana, tak lah berapa jauh sangat dari Philadelphia. Dan belum pun sempat aku menyesuaikan diri, dapat pulak berita pasal akaun aku di bank (yang adalah seciput duit di dalamnya) difreeze. Since aku tak ada proper IDs dan passport aku pun dah mati, memanglah susah untuk aku menyelesaikan masalah tuh. 

[So sekarang ini aku buat keputusan untuk just wait and see aje lah, pihak bank pun dah beritahu aku yang aku akan dapat balik duit aku tuh lepas diaorang selesai mengemaskinikan rekod diaorang, provided aku ada proof yang aku memang owner nya account tuh. Aku bukak account tuh dulu masa tak perlukan Social Security, sekarang nih nak bukak account kena ada semuanya tuh. Harap-harap dapatlah balik duit aku tuh secepat mungkin, that's the only money I have. Duit hasil kerja di Restoran Pak Tua dulu tuh. Kalau ada duit, ada lah rasa konfiden sikit. Ini kalau tak berduit tuh, rasa lemah semangat aje, tak bermaya, rasa down sangat] 

Dan sebab nak menguruskan masalah akaun aku dulu tuh, aku terpaksa berhenti kerja secara mendadak. Bukan aku mintak berhenti sebenarnya tapi aku diberhentikan kerja sebab aku selalu (ada lah dua kali) terpaksa ambil cuti dengan tiba-tiba. Tergesa-gesa. Sampaikan barang-barang aku yang di New Jersey tuh tak sempat aku nak ambil. 

Masa tuh aku betul-betul terduduk. Jatuh berdebuk. Memang tak dijangka langsung akan terjadi begitu. Aku tak berduit akhirnya. Keadaan jadi semakin parah bila Yanti tak tunaikan janji dia untuk pinjamkan aku duit. She gave me false hopes aje selama itu rupanya. Masa itulah baru aku sedar siapa Yanti tuh sebenarnya, aku jadi marah pada diri sendiri sebab selama ini aku selalu pinjamkan Yanti duit sebab aku kesian dengan keluarga dia. Sebab aku percaya dia. Duit yang dia pinjam dari aku selama ini burn gitu aje dan bila aku bener-bener kepepetan uang (bila betul-betul tak ada, dan memerlukan duit) dia pekena kan aku. Mungkin bukan niat dia, tapi masa tuh dia memang ada duit, cuma dia simpan duit tuh (walaupun sebelumnya dia betul-betul janji untuk pinjamkan aku). 

[Sekarang nih, walaupun aku duduk dengan keluarga Yanti semula, tapi aku buat hal sendiri aje, tak ada aku nak campur sangat hal-hal keluarga dia. Mintak-mintak dia masih ingat malam tuh bila aku tahu yang dia tak dapat pinjamkan duit. How disappointed I was masa tuh] 

Lepas dari insiden tuh, aku terpaksa membawa diri ke Pittsburgh. Tak ada pilihan lain dah masa tuh, aku dah tak boleh buang masa, terpaksa terima aje kerja yang MakCik Jenny tawarkan. Dengan duit yang takat untuk cukup tambang aje, berangkatlah aku ke Pittsburgh, untuk bekerja di food court di sebuah mall. Tak ada sangat masalah untuk menyesuaikan diri sebab aku memanglah pandai membawak diri aku. Orang-orang di sekeliling aku pun ok semuanya (kebanyakannya lah), kerja pun aku boleh handle dengan baik, tempat tinggal pun selesa. 

Tapi biasalah dengan aku yang mungkin sinonim dengan perkataan suei. Ada ajelah yang tak kena nya, yang membuatkan aku terpaksa melarikan diri dari Pittsburgh. Hampir aku dah nak selesa tinggal di Pittsburgh, amigos dua orang yang tinggal sama kitaorang buat hal pulak. Merogol awek Minah Salleh. Kat apartment kitaorang. Itu puncanya. Dalam 2 minggu kitaorang hidup dalam ketakutan sebab polis sentiasa berkeliaran di apartment complex, dan akhirnya pihak immigrasi buat serbuan. Insiden itu yang buat aku tekad untuk melarikan diri, kebetulan pulak Puasa dah nak mula, fikir aku, Puasa di Philadephia lebih aman dan tenteram. 

Experience ngeri di Pittsburgh tuh akan sentiasa menghantui aku, memang itu akan tetap jadi salah satu dari siri-siri pengalaman ngeri sepanjang aku berada di Amerika nih. Memanglah aku boleh gelakkan aje bila ingatkan balik insiden tuh, tapi masa mengalaminya, Tuhan aje lah yang tahu. 

Bayangkan, bukan aje kecut telor, (jangan bayangkan telor aku, cuma bayangkan keadaan yang membuatkan telor aku kecut) tapi rasanya jantung aku bagai direntap, lalu luruh, lalu gugur, bila aku bukak pintu that one early morning, tengok-tengok ada polis tercegat, with a pistol terselit di pinggang. 

Nasib baiklah waktu lari dari Pittsburgh tuh aku ada duit di poket so tak adalah aku susah sangat. Dan instead duduk di rumah Yanti, aku duduk di rumah Martin/wati, kan? Sempat aku kerja for a few days lagi tuh, kerja kilang, sementara menunggu kerja yang seterusnya. Lepas pada tuh aku ke Atlantic City, kerja di KFC. Itu pertama kali aku kerja di tempat yang tokeynya white American (berbangsa Itali). 

Ingatkan keadaan akan jauh lebih baik dan berbeza dengan kerja di bawah tokey orang berbangsa Asia yang memang memerah peluh orang, tapi I was wrong. Big time. Memanglah kerjanya rileks aje, kerja style orang Amerika, tapi tokeynya pulak yang buat hal. Mulutnya mengalahkan jubur ayam, bahasanya kesat pulak tuh. Bahasa-bahasa makian dan sindiran yang mendalam, yang menusuk jantung kalbu. Memang tak sesuai sangatlah dengan aku yang berhati lembut nih. Memang pun, dalam dua bulan aku kerja di situ, walaupun kerjanya senang, tapi hati aku tak tenteram aje. Tambah-tambah masa tuh masa Raya. 

Macamana pun aku rasa macam puas hati jugaklah sebab aku rasa pekerja kat situ tahu aku nih siapa, aku nih bukan lah lekeh sangat, aku nih no-nonsense punya orang. Bila aku marah, bila aku confront nenek (the owner), aku jadi hero sekejap. Too bad, jadi hero dengan geng-geng bangang, memang tak guna jugak kan? So aku pun blah, aku berhenti kerja dan balik ke Philadelphia. Rugi seminggu sebab gaji aku tak dibayar dek Armi, ajen aku tuh. 

Tak apa lah sebab tak sempat apa-apa pun aku dah dapat kerja baru, kerja yang aku buat sekarang nih. Kerja kedai dobi aje tapi so far ok lah. Cuma aku tak nak janji lah berapa lama aku boleh bertahan kerja di sini nih. Aku nih, tahu lah kan? So unpredictable kan? Ker aku nih so predictable? I'm predictable jugak sebenarnya walaupun aku nih so unpredictable. 

Aku boleh predict yang satu hari nanti aku akan berhenti kerja dari sini.