Wednesday, October 3, 2012

Retak Menanti Blah Belah ?


Aku memang lama dah perasannya, orang lain pun yang baca blog aku pun mungkin ada yang perasan. Yang sejak kebelakangan ini, kat blog entries aku, aku selalu bayang-bayangkan yang aku nih macam nak berhenti kerja aje. Ada aje alasan aku. Aku saja jer cari alasan-alasan untuk berhenti kerja. 

Entries yang lepas-lepas gitulah bunyinya. Aku mengomel dalam seseminggu dua, tup-tup aku berhenti kerja. Sekarang nih gitu lah mood aku kan? Memang lah, dah dua bulan lebih aku kerja, mula lah terasa bosannya. Bila dah bosan tuh, fikiran pun melayang jauhlah. Nak buat itu ini, nak cuba kerja di tempat lain lah, kononnya. Itulah, aku nih mudah bosan orangnya. 

Tapi,dalam seseminggu dua yang lepas, memang hebat perasaan bosan/down aku tuh. Itu memang aku tak boleh lari, sampai terbawak-bawak ke dalam blog. Sampai aku terfikir yang dah sampai pattern blog/hidup aku yang macam sebelum ini. Macamana pun, aku cuba jugak nih untuk menganalisa, mengkaji, apa yang menyebabkan aku jadi macam ni nih. Macam main-main aje hidup aku ni kan? Dah elok kerja di sini, saja jer nak fikir untuk bertukar angin ke tempat lain. 

Itulah, aku, sebab banyak masa kat tempat kerja tuh, otak aku selalu berfikir jadinya. Berfikir buruk, berfikir baik. Semuanya lah. Bukan aje pasal nak cari kerja di tempat lain, aku jugak ada terfikir yang aku nak pindah duduk di tempat lain. Or even terfikir nak cari kerja di laundry somewhere di New York City. Itu ultimate lah tuh kot kalau duduk di New York City. Aku nak sangat merasa kerja dan tinggal di NYC. Rasanya dah sampai masa nya aku berhijrah ke sana, nanti dalam beberapa tahun akan datang, aku dah kena fikir pasal cara nak balik ke Malaysia pulak, kan? 

Minggu lepas kan, aku hampir terima satu kerja di center city Philadelphia. Kerja kedai. Sebagai cashier. Nasib baiklah masa tuh belum dapat gaji, kalau tidak tuh aku rasa sure aku dah blah. Masa tuh aku tengah serabut pasal Yanti sebenarnya. Untunglah aku berfikiran panjang so aku tak ikutkan sangat perasaan aku.

Sekarang ni kan, aku dah bosan sangat sebenarnya untuk pergi kerja. Nak melangkah kan kaki dari satu station ke satu train station tuh Tuhan aje lah yang tahu. Nasib baik, sampai kat tempat kerja, dalam sesejam pertama tuh, bosan aku akan hilang. Rasa seronok pulak sebenarnya. Apa tak nya,, sebab sekarang nih, aku dah boleh online for up to 3 hours. Aku siap bawak heater lagih masa online tuh, sebab nak dapatkan signal, aku kena buka pintu. Seseminggu dua nih sejuk sangat pulak tuh. Dapat online tu aje yang buat aku bersemangat nak kerja sebenarnya. Dan itu jugak sebab yang buat aku kena fikir banyak kali kalau nak berhenti kerja. Mana ada tempat lain yang aku boleh buat gitu, online di masa kerja. 12 jam kerja, kena betul-betul kerja. Kat sini, yang betul-betul kerjanya cuma tiga empat jam aje. Selebihnya duduk tengok tv, baca paper. Itu yang buat aku sayang nak tinggalkan kerja kedai laundry nih. Walaupun gajinya tak lah sebesar mana tapi so far, dalam berpuluh-puluh kerja yang dah aku buat, kerja di sini lah yang paling rileks dan menyenangkan aku. 

Bukan sangat pasal kerja, tapi keadaan kerja. Itu yang buat aku sayang sangat jugak nak tinggalkan tuh. Kalaulah aku ada legal papers, sure aku boleh cari bilik sewa yang dekat-dekat tempat kerja, dan akan sempurna lah hidup aku. (Tapi, kalau aku ada papers, buat apa pulak aku kerja kedai dobi, kan? Baik aku cari kerja yang bagus-bagus, kan?) Aku suka keadaan aku sekarang pasal tak ada siapa yang nak jentik telor aku, tak ada siapa yang aku menyampah. So, kalau dah seronok kerja, apa pasal aku ada fikir pasal nak berhenti kerja? 

Laaa, siapa pulak kata aku nak berhenti kerja nih? 

Tak ada lah, aku cuma fikir aje, cuma terlintas aje di kepala aku, macamana agaknya kalau aku berhenti kerja aje? Cari kerja tempat lain. Gitu, itu yang aku ada terfikir. Memanglah aku kan, dah elok-elok tuh, aku akan cuba untuk rosakkan, menidakelokkan keadaan.Itu apa yang aku fikir, dalam seseminggu dua yang lepas. Biasalah kan, aku tulis blog ikut mood, satu minggu mood happy, satu minggu mood bosan gila. Kebetulan minggu lepas tuh memang ada a few incidents yang buat aku rasa macam nak berhenti kerja aje. Ditambah dengan perasaan bosan yang sememangnya aku tak boleh lawan tuh. So bila dah rasa bosan, bila ada masalah lain, sekecik mana pun, aku akan jadikan itu sebagai alasan yang aku harus cari kerja lain.

Syok kan hidup aku? Tak boleh tercuit sikit, nak blah aje kerjanya. Tak payah fikir-fikir panjanglah, aku boleh buat decision on the spot, masa-masa tu jugak. Itulah kelebihannya hidup sebagai seorang Bangla nih, tak payah nak susahkan hati fikir jauh-jauh sangat. Fikir untuk esok lusa aje, itu pun dah mencukupi. 

Aku rasa lah kan, aku rasa, Mr Yan sekeluarga suka aku kerja di kedai dia tuh. Tak tahu lah kalau diaorang ingat aku macam kerbau yang boleh ditarik hidung, ikut aje apa yang diaorang suruh buat. Tapi, generally, diaorang suka dengan aku. Aku pun, sejak kerja, tak ada pun aku berusaha nak collect points  sebab tak ada sangat points yang boleh dicollect. Aku buat selamba aje. Diaorang datang lambat ker, aku tak kisah. Diaorang suruh aku masuk awal sikit ker kadang-kadang tuh, aku ok kan aje. Diaorang suruh aku siram bunga-bunga yang kat atas washing machines tuh every other day pun aku tak kisah. Diaorang suruh aku cuci kat bahagian dalam machines tu pun aku ok kan aje. Iyalah kan, diaorang kata ada customers komplen pasal kat bahagian dalam mesin tuh kotor. 

Tapi itu dulu. 

Sekarang nih, seseminggu dua nih at least, aku dah lain dah. 

Aku dah naik kepala dah. 

Aku dah berani melawan dah.  

Aku dah berani menjawab dah. Sindir-sindir lagi pulak tuh. 

Iyalah kan, dah dua bulan lebih aku kerja, kan?.............