Wednesday, October 3, 2012

About A Boy (2)



On the way tuh aku pergi ke kedai Indo sekejap sebab nak beli kad talipun sebab kad aku dah nak habis nilainya. Pelik sebab dengan kad USD13-50 tuh (harga sebenar USD 20), aku boleh bercakap selama 20 jam kalau aku talipun Indo, 10 jam kalau aku talipun Malaysia. Tapi, kalau aku talipun Jepun, aku boleh cakap sejam jer. Jauh betul bezanya, 20 jam dengan 1 jam, guna kan kad yang sama. (Note: "Peminat" aku dulu bertali arus, dari seluruh dunia, aku selalu contact mana yang ngam dengan aku)

Aku ada terserempak dengan this one Indo guy yang pernah kerja sama aku a few years ago, dia dah lupa aku tapi aku masih ingat kat dia walaupun lupa nama. So kitaorang sembang-sembang kat luar kedai sambil makan keropok udang. Bila aku kata aku kerja malam, dan kurang tidur, dia pun kata, "Justru mata mu kelihatannya aneh sih". Anih? Tah, aku tak perasan pun mata aku lain, setahu aku mata aku macam biasa aje. 

Janji dengan KL nak jumpa pukul 12 tengahari tapi 10 lebih aku dah sampai kat city center, sebab hujan renyai aku singgah kat Kinko's ajelah, malas aku nak ke library jadinya. Tak sempat lama, aku dapat call dari KL, dia tanya kalau aku boleh datang a little earlier sebab anak dia nak jumpa pukul 1 nantinya. Aku kata ok aje sebab aku dah memang dekat town, dalam 5 minit jer dari Marriott Hotel ke Penang Restaurant tuh. KL dah sampai dulu kat Penang, aku lambat sikit sebab aku masuk tandas kat hotel tu dulu sebab aku nak tengok mata aku yang anih tuh. Nak mekap-mekap lah sikit kan?  I have to look presentable kan? 

Aku tak nak fikir apa yang KL fikir tentang aku, tapi aku mula tuh macam nervous jugak. Tapi the moment aku nampak muka Melayu kat restaurant tuh, aku jadi macam rileks aje. Sambil tanggalkan jacket, aku tak pandang pun muka KL, aku buat macam dah kenal lama aje, aku kata lah yang aku cadangnya nak ke library. Bila aku duduk aje, terus KL innocently tanya aku, "So, how did you end up in Philadelphia?". Adusss. 

"Well, it's a long story. It's all in my blog, I've been keeping a blog for the past 2 years. It's all in there", aku kata gitu. Memang aku tak ada plan nak cerita sesangat pasal aku. Takat sikit-sikit tuh boleh lah. 

"I'm not into blogs, it's so long. I simply do not have time", kata KL. "Do you need passwords to acces them?", KL tanya lagi.

"No you don't", aku kata gitu sambil fikir, tadinya KL ada kata "it's too long", apa yang panjangnya? Ker dia pernah masuk blog aku? Aku rasa pernah kot, sekali. A few days ago, lepas aku dapat email dari YYY, aku tengok, ada satu ISP dari Philadelphia nih yang masuk blog aku melalui Google. Nama aku digooglekan. Tapi tak lama, dalam setengah jam aje lebihkurang. I'm sure it was her.

"Did you come here as a student?", KL tanya lagi. Then aku fikir, aku kena ceritakan jugak dengan KL sebab kalau tidak, sure KL akan jadi bosan dengan aku, jadi bengang dengan aku. Sebab takkan lah aku tak nak jawab semua soalan-soalan dia kan? She knows nothing pasal aku, so it's only fair lah kan dia tanya? Iyalah, tiba-tiba aje muncul Melayu sekor nih kan? Bukannya aku baru datang, aku dah lama dah kat Philadelphia, so there must be something about me lah kan? Sambil-sambil aku cuba fikir macamana aku nak jawab, sambil-sambil itu aku keluarkanlah duit USD 400 dari wallet aku. Aku kasi kat KL. Dia taruk the money aside. 

"Well, I came here blah blah blah. I was supposed to be in Chicago blah blah blah. I landed in LA.........then I came to Chicago.....then..." tak tahu aku macamana nak mulakan cerita. Tapi sebab aku tengok KL macam curious, macam interested nak tahu pasal aku, aku jadi bersemangat jugaklah nak ceritakan kisah aku. Pertama kali aku berdepan dengan orang yang nak tahu pasal aku. Lagipun dah tak ada apa dah nak sembang sebab masalah duit Adik Syazwan tuh dah selesai. Aku dah kasi duit tuh kat dia. 

Dan aku, takkan lah aku pulak nak tanya pasal dia kan, walaupun dalam hati aku tertanya-tanya jugak, siapa sebenarnya KL nih? Entah-entah mana-mana Datin, mana-mana VIP nih. Entah-entah KL nih kerabat DiRaja yang kawin dengan Mat Salleh. Itu semua aku pendamkan aje. Boleh jadi jugak semuanya tuh sebab KL tuh nampak so radiant, full of confidence, tenang, ada gaya. Pendek kata, she's quite somebody. Di pandangan mata aku lah. 

So aku cerita lah kisah aku. Aku cerita. Dan cerita. 

KL menyampuk jugak, sesikit. "Then what happened?", "What did you do then?", "When was that?", "Where?", Oh My God...then?", "And what did the guy say?"......dia tanya aku dengan questions like that.

"..........and I just slammed the phone down", aku kata gitu. And that was my last sentence sebelum airmata aku tiba-tiba mencurah-curah keluar. Bah. Banjir. Membuak-buak airmata aku keluar sampai aku jadi macam panik gitu. Macamana pun aku sempat menunjukkan kemachoan aku yang dah tinggal sekemput tuh dengan menutup half of my face dengan kedua-dua telapak tangan, siku kat atas meja, sambil dongak-dongakkan muka.

[Tolong sikit, aku bukan macam bapok menangis tuh. Diaorang kalau menangis, tutup muka dengan kedua-dua tapak tangan sambil tundukkan kepala. Sambil geleng-gelengkan kepala, kan? Aku tak gitu, aku takat tutup mulut dengan hidung jer.] 

Sambil tuh aku kata, "oh shit! Oh shit! Oh shit! Tapi KL tak dengar sebab suara aku macam berbisik aje.

Puas aku cuba fikir benda-benda lawak yang boleh buat aku gelak so that airmata aku berhenti keluar. Adalah a few minutes kitaorang senyap gitu aje. Aku tak pandang pun KL yang aku perasan, diam aje. Aku tak sempat fikir pun apa yang KL tengah fikir masa tuh. Entah-entah getik sesangat KL menengok aku. Aku pandang siling aje lah lepas tuh, sambil kelipkan mata cepat-cepat. Untuk mengeringkan airmata. Bila aku dah regain composure, aku gelak. Entah. Gelak malu? Gelak macho? Whatever gelak lah. Hembus-hembus nafas sesikit. Geleng-geleng kepala. KL ambik napkin yang di atas pinggan di depan aku, kasi kat aku.

Dalam masa tuh kitaorang order makanan. Masing-masing order Nasi Goreng Ikan Masin.

"So what happened next? How did you end up here in Philly?", KL tanya lagi. Sabar jer lah. Kena cerita sampai habis gayanya nih. So aku sambung aje cerita aku, tak adalah details sangat mana pun. Yang penting-penting aje. Dapat dua tiga ayat, banjir! Dapat dua tiga ayat, banjir! Nasib baik napkin ada di tangan so laju lah jugak aku bercerita, selaju aku mengesat airmata. 

"So you've been around. What's your plan?", KL tanya bila aku kata aku pernah kerja di Maryland, pernah kerja di Pittsburgh. Aku tak cerita pasal aku pernah kerja di Florida, di New York Upstates. Tak aku cerita pun yang aku dah pernah buat berpuluh-puluh kerja odd-jobs.

"I don't know", malas aku nak jawab betul-betul sebab masa tuh aku rasa KL tak patut tahu, iyalah, dia baru kenal aku, kan? 

"Don't lose hope", kata KL. "You nak balik? Or you want to stay here?", dia tanya lagi. 

"I nak balik. Nak sangat", aku kata gitu sambil pandang muka KL. "I'm getting old, I have to get married and all lah", aku kata gitu sambil tunduk. Malu lah kononnya.  

"Macamana pun you still have to go to the Embassy. You still have to deal with them", kata KL.

Aku beritahu KL yang aku tahu semua tuh, aku beritahu yang aku tengah berusaha mendapatkan surat beranak aku dari Jabatan Pendaftaran Negara. I need that untuk renew passport aku. 

"Tapi kan KL, going to the Embassy is the last thing I want to do. I'm more towrads fikir cara lain?", aku kata gitu. 

"Nak berenang?", tanya KL.

Padan muka aku. Terbengang aku sekejap. Macamana pun, tak sikit pun, tak sempat pun aku nak terasa hati. Rasa nak tergelak jugak sebenarnya. 

"I nak cuba dapatkan passport Indonesia lah, kalau boleh beli, I beli. I bercampur dengan orang-orang Indo nih dah lama, diaorang nih bukan macam kita. Kita nih cara fikir tu lurus jer, tapi diaorang banyak belitnya. Banyak simpang siurnya", aku kata gitu.

"Tak boleh macam tu, nanti you buat 3 kesalahan pulak", kata KL. Betul jugak apa yang KL kata, yang nantinya aku akan buat kesalahan dengan 3 negara. Amerika, Malaysia dan Indonesia. Then aku cerita lah yang kebanyakan orang Indo yang di sini, diaorang semuanya gitu. Ada dua passport memasing tuh, satu passport asli, satu passport tembak. Diaorang nih banyak selok beloknya, ciluk sana ciluk sini, rempit sana rempit sini. Bukan macam orang Malaysia (Melayu especially) yang...... malaslah aku tulis, kang ramai yang terasa hati pulak sebab benda yang aku nak cakap tuh memang betul.. 

"Practically...you don't exist here in America lah kan?", kata KL bila dia tahu yang aku nih orang gelap, tak ada apa-apa, ID, SS, semuanya. Memanglah tak boleh buat apa sangat without that things. Memang perit nak hidup kalau tak ada benda-benda tuh semua. 

Banyaklah yang kitaorang sembangkan, aku pun dah lupa turutannya. Kadang-kadang banjir, kadang-kadang gelak sakan. "I just laugh at it now", aku kata kat KL. Memang betul pun. Tapi kalau ditengok from different perspective, itu macam ego aje bunyinya, macam nak menyembunyikan kelemahan. Jenis tak sedar diri tuh. Tadinya I cried a river. Like a baby, kan? 

"I can't take this money. I just can't", kata KL sambil dia tolak duit yang aku kasi kat dia tadi tuh. 

"Why not?", aku tanya KL. Memang aku terkejut. Aku tak expect pun yang dia tak nak terima duit tuh. Aku mula rasa macam bengang, macam nak marah. Tak tahu pasal apa. Aku rasa macam menyesal jadinya sebab aku ceritakan kisah aku pada KL. Tapi dia yang beria-ia sangat tanya aku tadinya tuh.

"You need this money more than anyone else. I just can't take this money", kata KL. 

"No, no, no. You take this money", aku tolak balik duit tuh kat dia. Bertolak-tolak gitu ajelah akhirnya. Dia tolak kat aku. Aku tolak duit tuh kat dia. Cerita-cerita sikit, then dia tolak balik duit tuh kat aku. Aku tepis. Aku tak nak biarkan duit tuh lama di depan aku. Cuma apa yang aku noticed, masa tuh aku dah banyak gelak aje, aku dah banyak cakap yang lawak-lawak aje. 

"You tak ambik duit nih, I sepak (tampar) you kang", sampai gitu aku cakap kat KL. Sambil gelak-gelak. Tapi aku rasa KL tak dengar aku cakap gitu kot. 

Dalam pada itu jugak aku ada terfikir yang nasib baiklah aku dah kasi duit tuh dulu, sebelum aku ceritakan pasal aku. Kalau tidak, sure payah jadinya sebab duit masih di tangan aku. Sure dia tak nak ambil duit tuh. Tapi aku tak expect pun akan jadi sampai begitu sekali, so aku rasa macam regret jugak menceritakan kisah aku kat KL. Beralus dan beralas sangat cakapnya KL tuh, aku tahu dia tak nak aku macam terasa hati gitu. 

"Help yourself first before you help anyone else", KL kata gitu."You need help, you are the one who needs the money", dia kata gitu. 

"Are you saying orang susah tak boleh nak buat baik? Tak boleh nak kasi derma?, aku tanya dia sambil buat muka bodoh. 

What a killer question lah kan? 

"No, propotionate lah", lama jugak KL nak kasi jawapan gitu tuh. Sure dia fikir dulu tuh. "Now, take this money, save it", kata KL lagi. 

"C'mon, I know when to give and when to save. You take this money! It's not that much, empat ratus jer. Susah lah you nih", aku kata gitu. Geram jugak aku dengan kedegilan KL tuh. Entah-entah dia pun bengang jugak dengan kedegilan aku. 

"But I just can't take this money. We have enough. We have more money coming in. I'll be receiving checques today", kata KL. 

"So what?", aku tanya sambil buat muka serious. Aku tahu KL tak lah bermaksud untuk memperkecilkan duit USD 400 tuh, cuma dia tuh cakapnya beralas sangat. 

"Ok, I ambik separuh, you ambik separuh", kata KL sambil cari jalan lain. 

"Nope", aku kata gitu. "Payahlah you nih. $400 jer lah, what is that? Kalau you tak ambik pun, duit nih habis jugak", aku kata gitu. 

"You minum?", KL tanya aku. 

"Tak. I kasi kat orang lain. You don't know me.....", aku rasa nak sambung jer ayat tuh tapi takut tersalah cakap pulak. Then aku senyap, aku fikir jugak samada nak cakap atau tidak apa yang aku tengah fikir tuh. Nanti kalau aku cakap, takut KL akan ingat yang aku macam nak brag about aje. So in this case, aku kena dive low lah. 

"You know what, I rasa I nih macam handicapped gitu, so I nak buat something that will make me feel good inside. Maybe you don't understand this but the more you feel handicapped, the more you will have the feelings of wanting to make good things". I don't know....", aku kata gitu. Macamana pun aku rasa KL faham apa yang aku cuba sampaikan. 

[Sebenarnya kan, banyak kali jugak KL macam "puji" aku, tapi aku rasa tak payah lah tulis kat sini. Sebab aku malu. 

Wait.... 

Aku tak malu tulis yang aku menangis. Tapi aku malu tulis pasal benda-benda baik tentang aku. 

Ya ampuuuuunnnn, kebagusan aku nih is so unbeleivable kan?

---------------------------------

"No Joe. Ini banyak nih. I ambil separuh, you ambil separuh", kata KL lagi. Sambil tuh KL mulalah mengira duit tuh. Sebab duit tuh 20-dollar notes semuanya, lama lah jugak dia mengira. 

Aku tak perasan yang aku terkacau KL tengah mengira duit tuh bila aku kata, "Sorrylah pasal semua notes dua puluh dollar, Sebab gaji I dibayar cash. Semuanya duit macam tuh".


Bila aku tengok KL serious jer mengira duit, aku biarkan aje. Aku nak kacau masa dah dekat last-last, biar dia letih mengira. So bila dia dah put aside 200 dollars dan kira lagi 200 dollars untuk aku punya bahagian, aku tepuk meja sambil kata, "Dah lah tuh!". Jahat aku kan? 

"You ambillah duit nih, buat beli passport", kata KL sambil taruk half of the money depan aku.

"Sikit sangatlah. Tak cukup", aku kata gitu. Sambil aku tolak duit tu kat KL.

"Save it then", kata KL lagi. 

"I will. I am", aku kata gitu. "I nih kan, sebenarnya, my way of thinking tuh dah lain dah jadinya lah. I dah tak fikir ke depan sangat dah, I just fikir untuk esok aje. What is that untuk fikir jauh-jauh", aku kata lagi. 

Tak tahu lah tapi bila aku cakap gitu dan pandang muka KL, aku rasa macam ada something yang dia nak cakap, macam ada something yang dia tengah fikir. Macam terkilan, macam kesian. Tapi aku tak tahu apa dia. 

"You fikir untuk esok aje?", KL tanya aku. 

"Ha ah", aku jawab gitu. "I dah tak fikir ke depan sangat dah lah", aku kata lagi. "I have nothing left to lose", aku kata gitu. 

"You nak I talipun kawan I?", tanya KL bila dia kata dia ada kenal someone yang dia rasa ada connection dengan orang di Embassy di Washington DC.

"Please, if you don't mind", aku kata gitu. Sambil angukkan kepala. Sambil tuh aku fikir, entah-entah kawan to kawan KL tuh orang yang sama kat Malaysian Embassy, DC yang baca blog aku nih. Lantaklah. 

"Itulah, I tak nak ambik duit tu 'cos you are the one who needs help", kata KL. 

"Ambil aje lah duit nih. I'll be disappointed if you don't. Please don't let me down", aku kata lagi.

Lepas tuh kitaorang dah tak bincang pasal duit tuh lagi. Kitaorang cerita pasal lain pulak. KL ajak aku join Malaysian Comminity yang kat 3 States tuh. Aku beritahu dia yang kalau bukan pasal Adik Syazwan tuh, memang tak ada siapa yang tahu aku nih exist. 

"Why not?", tanya KL. 

"Susah nak cakaplah tapi I rasa I nih level kat bawah sangatlah", aku kata gitu. KL tak faham so aku kasi satu contoh yang paling simple. "Kalaulah ditakdirkan Adik Syazwan tu nanti buat operation kat sini, you all akan sibuk ke sana sini. I, entah-entah nak masuk hospital pun tak boleh. Sebab I tak ada ID". Can you see that?", aku tanya KL. 

So ada lah dalam sejam setengah kitaorang sembang dan bila aku tengok KL pun dah mula perhati jam aje, aku rasa dah sampailah masa untuk pergi. Aku pakai jacket, sambil tanya, "You nak bayar lunch, kan?". 

"La, tengok tuh, sampai lupa I nak bayar", kata KL.

So kitaorang jumpa setakat itu saja lah, KL ke kanan (office dia just around the corner) dan aku ke kiri ke arah subway station. On the way balik ke rumah, aku asyik fikir aje pasal my meeting dengan KL tuh. Aku rasa macam ada something good will happen nanti. Cuma aku tak tahu apa dia. Macamana pun, itu pun dah buat aku rasa macam happy aje. 

Bagaimana pun, aku tak adalah nak fikir yang bukan-bukan, walaupun dalam hati aku ada terfikir yang, kalaulah aku jadi KL tuh, aku akan cuba sedaya upaya untuk tolong this very interesting guy that I just met. Entah, tiba-tiba aje aku rasa aku nih interesting jugak orangnya hehehe

Cuma satu aje yang aku rasa macam tak sedap hati, macam terkilan. Yang, apa pasal aku mudah sangat mengalirkan airmata tadinya tuh? Itu yang aku tak fahamnya tuh. Bukan ker I have put all that behind? Apa pasal airmata boleh terjurai-jurai keluar pulak tuh? Itu yang aku tak berapa faham sangat tuh. Mungkin sebab itulah kali pertama aku bercerita dengan Melayu secara berdepan-depan kot. That could well be the reason lah aku rasa. Orang-orang Indo yang aku kenal, yang rapat dengan aku, Yanti even, diaorang tak tahu apa-apa pun pasal aku. Dan aku memang tak ada niat nak ceritakan kat diaorang pun. Nanti diaorang akan gelakkan aje kat aku sebab to them, kisah aku nih nothing compared to cerita-cerita Indo. 

Dan aku ada terfikir jugak, apalah KL punya impressions pasal aku. Was I such a bore? Lantaklah. Harap-harap KL tak ada fikir yang bukan-bukan tentang aku. Aku nak tengok ajelah, kalau dalam masa terdekat nih KL tak ada gaya nak contact aku, maknanya sampai setakat itu ajelah aku kenal dia. Dan aku tak nak berusaha cari dia dah.

Atau cari Melayu yang lainnya for that matter.