Wednesday, October 3, 2012

Eh, Kita Bisa Jadi Gila Nggak?


Yanti, hidupnya walaupun nampak macam aman pasal dia dah hampir jadi American citizen, ada husband, ada kerja, dan dia pun dapat bantuan government untuk biaya pengajian dia, tapi hidup dia penuh masalah. Selalu sangat stress. Sampai kadang tuh dia tak boleh tidur. Kadang tuh malam-malam dia bangun, tengok-tengok dia menjahit. Selalu jugak dulu tuh (waktu aku belum kerja malam), aku terserempak dengan dia yang, in the middle of the night, kadang tuh buat kerja-kerja rumah, kadang tuh buat ulangkaji pelajaran dia. 

Bila aku tanya, dia kata lah yang dia tak dapat tidur memikirkan masalah dia. Then dia akan mula lah cerita satu persatu masalah dia. Aku sorang jer yang tahu masalah dia sebenarnya, even dia punya husband pun tak tahu menahu pasal susah senang keluarga Yanti di Indo. 

Kebanyakan masalah Yanti nih, masalah di Indonesia, masalah adik-beradik dia yang walaupun semuanya sudah berkeluarga, tapi selalu mintak duit dari emak dia (Bapak dia dah meninggal tiga bulan lepas). Sekarang dah sampai nak gadai rumah sebab adik dia Iman (yang dah berapa kali aku cerita dulu tuh, yang dulu pernah bekerja di Amerika, dan selama di sini, hantar duit more than USD 90, 000 tapi duit tuh habis dijoli dek bini dia sama abang beca, sampai adik Yanti dah macam gila sekarang nih) nak buat business, nak jadikan rumah tuh sebagai cafe. Cafe kat tengah-tengah kampung? Rumah tuh harganya 300 Juta Rupiah tapi digadai cuma 100 Juta Rupiah (100 USD= 1 Juta Rupiah lebihkurang). Cerita-cerita begitu. 

Then masalah anak dia, Ara, yang walaupun umur baru 20 tahun, tapi dak tak tinggal sama diaorang, dah hidup sebagai suami isteri dengan mamat Puerto Rico tuh. Dan Ara nih, walaupun kerja elok di 7-Eleven, tapi tak pernah ada duit sebab habis duitnya dibelanjakan untuk keluarga sebelah lelaki, disamping habis buat bayar kereta mahal dia. 

Jugak pasal suami Yanti nih (Will) yang kuat minum, dan selalu sakit-sakit sampai bengkak-bengkak kakinya, sampaikan bulan lepas, tak kerja selama 3 minggu. Itu buat Yanti tak ada duit untuk membayar bill, yang aku tengok, semakin hari semakin bertambah. Jugak, Will nih selalu guna kad kreditnya Yanti untuk beli barang-barang melalui internet. Nasib baik lah aku sama Pak Yus menyewa di rumah diaorang dan duit sewa tuh lah yang diguna untuk menampung bayar bil-bil diaorang. Kalau tidak, memang dah lama kena halau dari rumah sewa tuh. Itupun Yanti masih macam tak bersyukur, kalau masa dia ada duit tuh, selalu dia kata yang dia tak berapa nak sangat sewakan bilik tuh untuk kitaorang. Memang aku terasa hati tapi at the same time aku tahu yang dia nih jenis tak sedar diri. 

Baru nih Yanti ada tanya aku samada aku ingat lagi tak kat this one Indon by the name of Shanti. Aku lupa samada aku ada tulis dak pasal Shanti nih dalam entries aku lama-lama. Rasanya ada, rasanya tak ada. Shanti nih contoh terbaru orang Indo yang dah jadi gila. Dia dah di Amerika nih dalam 2 tahun gitu, masa aku mula kenal dia dulu tuh, kat rumah Yanti. 

Yanti yang bawak Shanti nih datang tinggal di rumah sebab masa tuh Shanti lari dari rumah majikan dia. Shanti kerja sebagai pembantu rumah. Kebetulan aku ada masa free so aku lah yang tunjukkan Shanti macamana cara nak cari kerja, kat mana nak cari bilik sewa, kat mana tempat murah nak beli barang. Dan aku perhatikan yang Shanti nih kedekut teramat, semuanya nak guna barang orang,tak nak keluarkan duit walaupun sedollar dua. Sebab aku ingatkan dia memang betul tak ada duit, so aku bersemangatlah nak tolong dia. Dia ada anak kecik yang masa tuh baru berumur beberapa bulan, di Indo. 

Tapi bila satu hari nih dia tunjukkan gambar rumah dia di Jawa sana yang aku tengok bagaikan istana, aku mula rasa pelik. So aku tanya dia, apa pasal datang ke Amerika kalau suami dah hidup berjaya berdagang di Indo, dah ada rumah besar, ada anak kecik pulak tuh. Then dia kata yang dia datang Amerika sebab nak cari duit untuk buat rumah anak perempuan dia yang paling tua. Lepas pada tuh aku rasa dia tuh macam pelik aje. Then bila dia kata yang dia ada enam ribu US dollars kat dalam beg dia, dan dia hanya belanjakan less than 10 dollars a month (kerja pembantu rumah semuanya free), terus aku jadi macam bengang dengan dia yang aku rasa macam nak ambil kesempatan aje. Mati-mati aku ingat dia susah dan tak ada duit. Memanglah tak ada duit untuk kegunaan seharian sebab semua duit dia tu dia kumpul. So aku carikan dia tempat sewa, and that was the last I heard from her. 

Cerita terbaru yang aku dengar dari Yanti, Shanti sekarang dah gila, memungut sampah/makanan dari tong sampah rumah orang. Pernah beberapa kali pihak gereja datang bantu dia tapi dia lari. Macam susah nak percaya tapi bila difikir balik, ada kemungkinan benda tuh terjadi. Itulah, duit punya pasal.

"Eh, kita bisa jadi gila nggak?", aku tanya Yanti. Aku rasa aku tahu apa jawapannya, or at least aku tahu apa jawapan aku. Cuma aku nak tahu apa jawapan Yanti, apa pendapatan dia. Bagi aku lah kan, kalau kita berpegang pada ugama, benda-benda gitu tak akan jadinya lah. I could be wrong tapi aku selalu terfikir, dalam semua hal, dalam segala aspek, bukan masalah duit aje, tapi masalah-masalah lain jugak, kalau kita ada masalah, berbalik pada ugama ajelah. Dengan lain perkataan, kalau kita berpegang pada ugama, that so-called masalah-masalah tak akan jadi besar sangat. Tak akan sampai mengontrol kita.

Entah lah, mungkin aku salah tapi aku buat contoh dengan diri aku sendiri aje lah. Walaupun aku nih ugamanya, imannya, senipis kulit bawang, tapi yang senipis kulit bawang itulah yang menolong aku selama ini. Iya kot? Sebelum aku lebih-lebih fikir, sebelum aku sampai ke tahap dah tak boleh nak fikir dah, aku selalu sematkan dalam otak aku yang bengap ini yang tak akan jadi benda-benda gitu sebab aku ada ugama. 

Biarlah botak kepala aku memikirkan masalah-masalah aku tapi aku yakin aku tak akan ke arah tidak siuman. Sebab aku ada ugama. Sebab aku percaya, ugama lah yang menahan skrew-skrew dari tercabut dari kepala aku. Walaupun kepala aku selalu bergegar, tapi akan aku memaintainkan supaya gegaran itu tak akan mentercabutkan skrew-skrew di kepala aku inih. 

I hate to think lebih-lebih tapi moving around every few months, losing my confidence and my hope, swallowing my pride, it's a terrible life. It makes me feel like nothing. 

Tapi deep down I think I can be better. I know I can do better. I owe myself more than this.