Wednesday, October 3, 2012

Turning Back The Clock


Apa pasal, tapi aku pun tak tahu yang aku asyik dok teringatkan satu kisah ini, kisah masa aku muda-muda dulu, masa aku student di UK dulu tuh, way back in the 90's. 

Mungkin sebab kisah tuh berkaitan dengan kisah laundry, dan sebab aku sekarang akan bekerja di laundry, so aku rasa it's only fair lah kan aku akan mengimbau, mengimbas, mengimbauas kisah-kisah masa lalu. Dan aku boleh lupa nak tulis pasal ini pun masa aku menceritakan kisah aku dulu tuh, aku pun tak tahu kenapa. 

Tapi di sepanjang perjalanan trolley ke 69th Street Terminal, dan di dalam train ke center city, even masa dalam subway ke rumah Yanti pun aku asyik dok teringat kat kawan aku nih. 

Mendiang Pierre. 

-----------------Ceritanya beginih:-----------------


Satu hari tuh aku lepak kat satu Youth Hostel nih, kalau tak silap aku hostel Holland House kot. Di London. Biasalah, bila malam-malam ramai yang berkumpul kat hall, sambil tengok tv, membaca, buat hal masing-masing. Aku baca buku, aku ingat lagi, buku pasal back-packing di seluruh UK. Sebab masa tuh aku plan nak cover the whole of UK, especially Scotland, selama 2 bulan. So kenalah plan baik-baik sebab duit yang ada cuma sekemput.

Aku terperasan yang ada this one mamat yang asyik dok pandang arah ke belakang aje. Sekejap tengok tv, sekejap pandang ke belakang. Aku yang tahu memang dah tak ada orang lain di belakang aku, buat-buat tak tahu ajelah pasal di depan aku ada ramai lagi orang lain. Mamat nih syok kat Minah yang di depan aku tuh agaknya, fikir aku gitu.

Tak lama lepas tuh aku naik ke atas, masuk ke bilik. Bilik tuh untuk 4 orang tapi cuma katil aku dan katil yang satu lagi aje ada orangnya sebab aku tengok ada beg-beg di atas tilam di katil tuh. Hampir aku nak tidur, roomate aku masuk. Rupanya mamat yang asyik dok pandang ke belakang tadi tuh roomate aku for that night. Dia macam terkejut jugak tengok aku. So kitaorang bersalam-salam, kenalkan diri masing-masing. Dia student jugak, belajar kat Sorbonne U. Memang asli Peranchis, Pierre nama dia.

"Are you the guy in that film?", dia tanya aku dengan loghat Peranchis nya yang pekat. 

"What film?", aku tanya dia. 

"My Beautiful Laundrette", jawab Pierre. 

"Nope, never heard of that film", aku jawab gitu. Pelik. Then baru aku teringat yang dia asyik dok perati ke belakang tadi tuh rupanya dia pandang aku kot? Dia ingatkan aku lah yang berlakun dalam filem yang dia sebut tuh. 

"What it is about?", aku tanya dia bila dia macam tak percaya jer, dia pandang aku a few times. "Who's the main actor?", aku tanya lagi. Sambil tuh aku dah fikir, kalau pun dia ingatkan aku yang berlakun dalam filem tuh, peranan apa lah yang aku pegang? Aku nak tahu sangat, hero ker, crook ker, pak lawak ker? Ke takat pelakun tambahan gitu-gitu aje. Aku cuba-cuba lah jugak mengingatkan nama-nama filem lama dan baru, biasanya akau kalau dalam bab-bab filem nih, tak adalah ketinggalan sangat tapi memang aku tak pernah pun dengar nama filem yang dia sebut tuh. 

"It's about this one Asian guy and it stars Daniel Day-Lewis", kata dia. (Kat UK, Asians tuh maksudnya orang-orang DKK, orang keturunan/bangsa Pakistan, India, Bangladesh. Kat US nih, Asians tuh orang-orang muka Cina, especially Vietnamese atau Cambodians). Daniel Day-Lewis bukan ker Irish? Takkan aku tak tahu filem tuh? Ini sure cerita-cerita lama nih.

"Nope, never heard of that film", aku kata gitu. Budak nih terencat akal ker, ada ker patut aku yang selebet gitu tuh dia kata pelakun? 

"You sure you are not him, that Asian guy? You look like him", mamat tuh kata gitu. 

Aku gelak ajelah, geram pun ada sebab dah puas aku kata aku bukan orang yang dia ingat tuh, dia masih tak percaya jugak. Dalam hati aku kata yang lepas nih aku nak cari filem tuh, nak tengok, peranan apa ker yang "aku" nih lakunkan? Itulah, mentang-mentang aku ada rupa Keling (masa tuh aku muda belia lagi, muka tengah comey lotey), terus dia ingat aku pelakun tuh. Tak tahulah nak kata samada itu satu compliment atau just another insult. Compliment rasanya. 

Dah lama tuh barulah Pierre percaya yang aku bukannya "that one Asian guy", bila aku tunjukkan kad pengenalan aku. So kitaorang sembang pasal lain pulak. Dia sebenarnya dah nak bertolak balik ke Paris esok paginya. Dia suruh aku hati-hati sebab dua tiga hari sebelum tuh, beg duit dia kena kebas, ataupun hilang. Di hostel tu. Tapi dia tak ada masalah pasal duit sebab family dia dah wiredkan dia some money untuk buat tambang balik. Masa dia cerita tuh tak adalah dia sound yang dia nak pinjam duit, atau nak mintak ikhsan aku, directly or indirectly. Cuma aku rasa kesian dan dia pun macam budak baik aje gayanya. So pagi besoknya, sebab aku nak blah awal pagi, aku kasilah dia 50 Pound Sterlings, much to his surprise. Dia tak nak ambik mulanya tapi aku berkeras jugak suruh dia ambil. Dia mintak alamat aku sebab dia kata dia akan ganti balik duit tuh. 

A few months later aku dapat surat dari Pierre. Bersama duit, bersama video cerita My Bautiful Laundrette tuh. So teruslah aku tengok filem tuh, nak tengok "that one Asian guy" yang dia kata tuh. Tergelak aku dibuatnya. First sebab jalan cerita, kisah dalam filem tuh. Keduanya sebab aku rasa muka aku tak ada langsung macam rupa "that one Asian guy", takat kulit cokelat, rambut hitam dan hidung tajam tuh ada lah. 

Lepas pada tuh kitaorang takat correspond gitu ajelah, takat hantar poskad sekali sekala, dua tiga bulan sekali. Then bila aku pergi backpacking ke Europe, aku ada singgah kat rumah dia. Keluarga kaya rupanya. So dua tiga hari tuh aku ada personal driver, aku dibawak jalan ke sana sini. Bapak Pierre ada kata yang lepas grad nanti kalau aku nak kerja kat one of his companies, bila-bila masa aje. Tapi itulah, masa tuh aku bodoh lagi, tak adventuruous sangat. Aku tetap fikir yang kalau dah grad nanti, aku nak balik kerja di Malaysia aje. Kalaulah aku terima offer ayah Pierre tuh, ataupun kalaulah aku ada contact bapak dia bila aku dah nak balik Malaysia, mungkin aku dah kerja di Europe sekarang nih. 

Bila aku balik Malaysia, aku terus macam terputus hubungan gitu dengan Pierre. Bukan apa, aku jadi malas nak contact, nak hantar surat, or even poskad. Until satu Krismas nih, bila aku teringat nak hantar Christmas Card kat dia. Bukan Pierre yang balas kad aku, instead bapak dia. Baru aku tahu yang rupanya Pierre accident kereta, he was hospitalized for a few months, dan akhirnya mati. Sama tunang dia sekali. 

Aku rasa. itu pasal masa kat Malaysia, pakaian aku satu brand aje lepas tuh. Baju, seluar, jam, semuanya brand Pierre Balmain. Sebab bapak Pierre masa tuh ada kedai jual barang-barang Pierre Balmain tuh. 

------------------

So itulah, di sepanjang perjalanan balik ke rumah Yanti tuh, cerita kisah Pierre tu aje yang bermain di kepala aku.