Wednesday, October 3, 2012

Kehidupan Seharian Aku Sebagai Seorang Pekerja Kedai Laundry (2)


Dalam pukul lima lebih biasanya aku keluar dari bilik tuh, either aku boleh atau tidak, untuk melelapkan mata. Aku cuci lah apa yang patut, sembahyang, dan mula kerja. Sapu sampah kat luar bangunan, buang sampah, sapu sampah kat dalam, lap sana sini, apa-apa yang patut dikemaskan. Buat kopi jugak.Untuk dijual, bukan untuk aku minum. Mr Yong akan kira berapa jumlah cups yang ada, dan yang terjual aku pun baru tahu, dulu aku pakai bantai jer minum. Lantaklah. On kan tv yang besar tuh (ada satu tv aje yang di on kan 24 hours, yang lain tuh masa ramai orang jer), then aku tengok tv ajelah sepanjang pagi. Masa tuh orang pun dah start datang dah biasanya, so adalah kerja aku. Itu weekdays. 

Kalau weekends, awal pagi lagi dah berbondong-bondong orang datang. Tamak masing-masing tuh, kadang tuh taruk pakaian kat lima enam machines, then diaorang pergi minum dulu. Jenis kemut, takut orang lain guna machines tuh. Kadang tuh, diaorang lepas on kan machines, diaorang keluar, so bila pakaian siap dicuci terpaksalah aku keluarkan pakaian-pakaian tuh sebab orang lain nak guna washing machines tuh. Diaorang tak suka gitu tuh, selalu aku kena sound dengan diaorang. Aku dah lah mengantuk kan, so biasanya kalau aku jawab, aku jawab guna ayat-ayat pedih jer. 

Nak tunggu pukul 11 tu rasa lamanya lah, nak duduk aje pun tak seronok rasanya sebab aku tahu yang Mr Yong dah bangun masa tuh, dia dah mula tengok aku melalui camera dia kat rumah. Pernah a few times, dia talipun aku, dia tanya aku apa pasal ramai orang berdiri macam nak tunggu washing machines kosong aje, so dia suruh aku pindahkan pakaian-pakaian orang yang dah siap dicuci. Kadang, sebab bising bunyi machines, aku tak dengar kalau talipun aku berbunyi, so dia akan talipun ke talipun kedai tuh. Kalau aku ke depan, dia akan menalipun ke nombor talipun yang di depan, kalau aku di office, dia akan talipun ke nombor office. Bengang jugak aku sebab pergerakaan aku dia ikut aje. Tapi itu benda kecik ajelah aku rasa. Dalam pukul 10 tuh aku mulalah membersihkan mesin-mesin tuh untuk kali terakhir, tak nak lah nanti kalau dia datang aje, ada ajelah yang kotornya. Kadang tuh aku geleng kepala aje bila dia tunjukkan aku ada dua tiga butir zarah sabun yang aku tak cuci, yang aku tak lap. Aku rasa dia tahu aku bengang bila aku gelak gitu tuh, biasanya dia akan tepuk-tepuk bahu aku. Manja aku ni kan? Tak boleh tercuit sikit.

Kadang aku sempat naik trolley pukul 11, tapi most of the time aku naik trolley pukul 11-30 am. Sebab kadang tuh Mr Yong sampai pun dah lewat sangat. Tak kan aku nak blah sebelum dia datang, kan? Dia sampai aje ke kedai, aku pun blah. Unless ada apa-apa yang dia nak beritahu aku. Tapi aku perasan yang dia tahu aku nak cepat, itu yang bila dia sampai aje, terus dia cepat-cepat suruh aku blah. Pernah beberapa kali sampai pukul 12 pun dia belum datang. Tak boleh jadi kalau dia selalu datang lambat, aku tak ada masa, aku kena cepat-cepat balik.

Sementara tunggu trolley, sempat jugak lagi aku online, kebetulan dari dalam trolley tuh aku dapat tangkap signal, so aku bukaklah a few websites untuk dibaca sepanjang perjalanan, yang by the time trolley bergerak, signal dah hilang. Waktu balik, bila sampai ke stesyen, aku kena rush jugak sebab selangkah dua aku terlambat, akan terlepaslah train. Terpaksa tunggu train yang selanjutnya. Itu buat rugi masa tuh. 

Aku sampai rumah dalam pukul 12-45 pm, paling lambat pun pukul 1. Kalau kebetulan aku kena masak hari tu tuh, aku singgah lah dulu kat kedai, beli barang-barang dapur. Cuma masalahnya, nak dapatkan daging halal, aku kena ke University City, kena turun dari train dulu then jalan dalam 15 minit gitu. Kadang aku berhenti di Chinatown, beli binatang-binatang (?) laut, ikan ker, sotong ker, udang. Dan sayur jugak. Sayur yang aku beli biasanya terung sama peria aje. 

Aku masak simple aje, kalau tak guna bumbu (rempah yang dalam packet), aku tumis sendiri aje lah. Dalam sesetengah jam tuh biasanya masaklah nasi, lauk dan bubur. Memang cepat pun aku masak, sebab api nya aku maksimum kan. Masa tuh pun, sesambil masak tuh, aku sempat jugak on kan laptop. Aku kalau bab multi-tasking yang melibatkan internet, memang aku boleh diharap.

Aku masak biasanya untuk dimakan selama tiga hari, atau kurang-kurangnya untuk dua hari. Takkanlah aku nak masak tiap-tiap hari! Gila. Siap tumbuh tetek nanti kalau aku memasak tiap-tiap hari.

Hari pertama makan masakan tuh memanglah sedap, tapi hari kedua, hari ketiga, muak dibuatnya. Nak tak nak terpaksalah habiskan jugak lauk tuh. So far aku tak ada pun membazir sampai buang lauk-pauk, aku makan sampai habis, sampai ke titisan kuah yang terakhir. Penangan masakan aku rupanya.

Lepas tuh aku sembahyang Zohor, dan Asar, then cuba-cuba tidur. Aku setkan talipun aku berbunyi dekat pertengahan Maghrib, tapi biasanya aku akan terbangun lebih awal dari tuh. Dan aku dah tak boleh tidur balik semula dah. Tergolek sana, tergolek sini. Pusing sana, pusing sini. Last-last aku bangun, aku terus online ajelah. Kebetulan pulak laptop aku yang aku taruk kat sebelah bantal, sentiasa on.

Walaupun aku pergi kerja pukul 9 lebih dan ada masa a few hours, tapi masa aku habis gitu aje. Nak tidur semula dah bimbang, takut tak sedar. Lagipun memang tak boleh nak lelapkan mata pun. Kadang aku sembang-sembang aje lah dengan Yanti, dengan Pak Yus. Kadang aku goreng cekodok, makan, buat benda-benda gituh.

Kalau hari aku off lain pulak caranya. Aku tidur aje biasanya malam hari aku off tuh, tersedar kejap aku online, then sambung balik tidur. Bangun pagi jugaklah, terus bersiap-siap keluar. Biasanya aku ke library (bodohnya aku kan? BUkannya aku tak boleh online kat rumah aje kan?), sempatlah jugak mengopi di Dunkin' Donuts. Tengahari barulah aku ke Chinatown, makan kat Banana Leaf Restaurant. Aku, walaupun aku boleh breakfast kat rumah, ataupun lunch, tapi on my day off biasanya aku makan kat luar. Sajalah nak bagi lain sikit dari routine seharian aku. Aku pandailah mengentertain diri aku, ikut cara aku. Then pergi ke University City ker, ke 69th Street Station ker, nak beli ayam/daging, barang-barang dapur. Lepas tuh, ikut macam routine semalamnya lah, masak dan tidur. 

So itulah gaya hidup aku setiap hari sekarang nih. So far aku tak ada lah rasa macam stress jer sebab kurang tidur, atau pasal kerja. Tapi rasanya tak lama lagi ............