Wednesday, October 3, 2012

Based On A True Story

28122006


Dah lama aku tak buat entry pasal apa yang aku buat on my day off. Dalam seminggu kerja, ada satu hari aje day off aku, hari yang aku tunggu-tunggu. Bukanlah bererti aku nih pemalas sampai tertunggu-tunggu hari yang sehari tuh tapi it's normal lah kan? 

So semalam aku off, malam semalam to be exact. So balik kerja semalam tuh aku tak adalah terkejar-kejar sangat macam kalau di hari-hari lain. Aku singgah di University City sekejap untuk beli daging halal kat kedai Arab tuh. Dulu aku cadang tak nak beli daging dah sebab daging mahal. Cadangnya nak beli ayam aje, jauh lebih murah. Tapi bosan jugak makan ayam aje so aku beli jugaklah daging. Minggu depanlah pulak aku tukar makan ayam. 

Masa nak bayar tuh, saja aje lah aku tanya-tanya tokey kedai tuh di mana nak dapatkan Air ZamZam sebab mungkin dia tahu. Dekat-dekat nak Raya Haji ni kan? Iyalah, di depan kedai tuh ada masjid besar, mungkin di masjid tuh ada jual Air ZamZam. Mungkin dia ada info, kalau-kalau kat masjid tuh ada jual Air Zamzam, macam yang masjid di Washington DC tuh buat, diaorang ada jual Air ZamZam.

"ZamZam Water, Brother? We have ZamZam Water", dia kata gitu sambil tunjukkan tempat jual air tuh. 

Memang aku terkejut sangat, apa pasallah aku tak tanya sedari dulu lagi, kata aku dalam hati. So aku belilah dua botol, satu botol kecil (USD 2), satu botol besar (USD 3 - setengah liter). Terus aku bukak yang botol kecil tuh, minum kat situ jugak, minum 3 teguk aje. Iyalah, air mahal, kan? Nasib baiklah aku tak ada duit banyak, kalau tidak aku dan beli sekotak dah. 



Aku singgah jugak di Chinatown, nak cari durian. Nak cari beras pulut. Mahal jugak durian pack tuh, USD 2 seulas, so aku beli yang pack 3 bijik. Durian Siam. Nak buat bubur pulut durian, lebihnya nak buat tempoyak. Sampai rumah terus ajelah aku memasak. Masak rendang, goreng meehon, masak bubur pulut tuh. Tak berapa menjadi bubur aku sebab durian tuh macam keras jer, tak nak lembut-lembut. Dah lah tak ada bau sangat. Banyaklah aku masak semua tuh sampai dekat dua jam baru siap. Aku makan semuanya sikit-sikit. So rasanya the whole of this week aku tak yah masak dah sebab gulai ikan ituhari pun masih ada rupanya, dok tersorok kat dalam peti sejuk, aku terlupa nak makan benarnya. Lantaklah, biarlah jadi ikan pekasam ker, apa ker, aku makan jugak nanti tuh. 

Lepas online, baru aku tidur. Itupun dah pukul 3 lebih. Aku bangun 2 jam later sebab aku nak pergi tengok wayang kat Riverview Stadium. Lama dah tak tengok wayang, dah 4 bulan kot? Kalau tak salah aku, filem terakhir aku tengok dulu tuh, Nacho Libre. Lama sangat dah tuh. 

Aku tengok The Pursuit Of Happyness, lakunan Will Smith, sama anak dia. Aku memang tak pernah tengok filem yang pelakun utamanya orang hitam tapi sebab aku suka jalan cerita, lagipun Will Smith tuh orang Philadelphia, aku tengok jugaklah. Best sangat ceritanya, cerita yang based on a true story, pasal this homeless man yang made it big in stockbroking. 



Memang aku dah agak yang aku akan banyak kali mengalirkan airmata so tak lah heran sangat bila airmata aku merebas aje, especially bila part Will Smith tuh jadi homeless, tidur kat bus stop, kat public toilet. Overall, it was a very good movie, mungkin bagi orang lain tak adalah best sangat tapi bagi aku, that was one of the best yang aku pernah tengok in a long time. 

Nasib baik aku tak tertengok lagi satu filem, Rocky Balboa. Filem ini was shot in Philadelphia, kedai yang Rocky (Sly Stallone) jadi owner tuh tak berapa jauh dari tempat aku duduk nih. Tapi bila fikir yang aku tak pernah tengok filem-filem Rocky sebelum ini, terus tak jadi masuk panggung. Kalau tidak, siaplah, menengok wayang back to back. 

Balik dari tengok wayang aku online aje lah sampai pagi, tak buat apa pun, chatting aje kerjanya. Lepas Subuh baru aku tidur semula, bangun dah lapan lebih. Aku bersiap-siap sebab nak keluar for a few hours. For the first time aku keluar tak bawak laptop sebab cadangnya nak keluar jalan-jalan kat shopping places aje. Iyalah, sebelum Krismas dulu aku langsung tak ke mana-mana, tak ada pun join orang yang shopping-shopping. Nak lah jugak aku merayau-rayau buat sesejam dua, dah lama aku tak buat gitu. Lagipun, ini ajelah masa aku nak jalan-jalan, minggu depan dah tahun lain. 

Tapi sebab awal sangat dan kedai pun belum bukak, aku tak ada tempat lain nak pergi jadinya. Aku merayau-rayau gitu ajelah, orang tengah sibuk buat persiapan untuk Mummers Parade, perarakan masa Tahun Baru nanti. Sedihnya aku pasal nampak gayanya tak tercapai jugaklah cita-cita aku untuk sambut Tahun Baru di Times Square. Dah lah tahun ini Anderson Cooper yang mengacara. Selalu gitu, it's so near yet so far. Kalau ikutkan hati, nak jer berhenti kerja, pergi New York City. Tapi tak apalah, tahun depan cuba lagi kot, kalau panjang umur. 

So tak hairanlah aku ended up kat library jugak akhirnya. Sebab tak bawak laptop, tak adalah lama aku kat library tuh, dua jam lebih aje, online sejam then baca paper lama, baca majalah. Pusing sana pusing sini sikit, then terus keluar. 

Tak sempat pun nak buat laundry sebab aku sibuk memasak. Masak Soto Madura. Sampai penuh peti ais, tak ada ruangan, tak ada plastic container nak taruk semua makanan aku. Nak kata tamak, tak jugak aku nih. Tapi kalau masak tuh, penuh seperiuk. Semalam aku masak meehon, sampai penuh satu kuali besar tuh. Tak sedap jadinya, tak ada rasa sangat, sebab ramuan dia sikit aje. Rendang aku tu pun macam tak bersemanata aje aku tengok, ramuan dia macam tak meresap masuk dalam daging lah. Bubur aje yang sedapnya (aku masak sekali lagi, taruk banyak sikit santan, then durian tuh aku hancur-hancurkan/lenyek-lenyekkan). Tapi itulah, bila banya makan pulut, badan aku jadi macam lemah aje, jadi malas, mengantuk aje. So aku tidur ajelah sampai tiba masanya untuk pergi kerja.