Wednesday, October 3, 2012

Waiting For The Sun To Shine


So aku cuma ada satu malam aje untuk rihat, besoknya aku dah terpaksa kerja. Tapi sebab malam, aku tak ke mana pun, melepak aje di rumah sambil online. Aku cuba jugak untuk tak tidur malam, saja nak buat persediaan untuk besoknya tapi by 2 something aku dah terlena. 

Besoknya aku tak sempat nak buat apa-apa pun, takat pergi beli barang sesikit sebab aku tak ada apa langsung nak makan. Mr Yong suruh aku datang sejam lebih awal on my first day tuh sebab dia nak tunjukkan/ajar apa-apa yang patut. Mampuslah, dari 10 malam sampai 11 pagi besoknya. 

Dan since aku tak tahu sangat schedule bas/train/trolley di sebelah malam, aku keluar agak awal jugaklah. Pukul 8 dah keluar, nak tengok how long will it take nak sampai ke tempat kerja, kalau di sebelah malam. Aku bawak laptop, newspaper, dan biskut. Aku sampai ke kedai tuh way before 10. Tak apa lah, first day. 

Dalam masa setengah jam tuh Mr Yong ajar aku, tunjuk aku, apa yang patut dibuat. First bersihkan machines, bersihkan dari kotoran dan sabun. Then bersihkan lint compartment (filter) kat dryers. Kotor kerjanya, berabuk, kena pakai sarung tangan dan mask. Dalam masa 25 minit boleh selesai membersihkan 50 bijik mesin dryers tuh. 

Pukul 11 lebih Mr Yong dah blah, tinggalkan aku jaga kedai tuh sorang-sorang. Kecut jugak telor memikirkan yang aku kena berada di situ the whole night, all by myself. Tapi Mr Yong ada tinggalkan nombor talipun dia, kalau ada apa-apa hal dia suruh aku talipun dia aje. Rumah dia pun hanya beberapa minit dari kedai tuh. Masa tuh adalah dua tiga orang customers kat kedai tuh. 

So aku buatlah apa-apa kerja yang patut. Aku perhati, aku kira, ada 14 bijik surveillance cameras yang dipasang di kedai tuh. Mengalahkan bank lagih. Tapi tak ada pun tv monitornya. Sah lah ini diaorang control dari rumah nih. Aku tengok, kat setiap ceruk rantau kedai tuh ada camera. Ish, nak korek hidung, nak garu bontot, nak membetulkan parking kote sure kena kontrol nih, kata aku dalam hati. 

Tapi, memang patut pun ada kamera sebanyak itu sebab kedai tuh bukak 24 jam, dan di sebelah malam tuh bahaya jugak sebab anything can happen kan? Dan malam-malam biasanya tak ramai customers. Memang Asian-owned establishments selalu jadi target para niggers tuh. 

Suspen jugak aku sengsorang tuh sebenarnya, especially bila tak ada orang langsung. So dalam pukul 3 pagi tuh aku dah selesai membersihkan kedai tuh, dah buang sampah, menyapu, mop lantai etc, masa tuh aku dah boleh agak yang Mr Yong dah tidur, sure dia tak tengok camera dah kot. [Tak tahu lah kalau dia, bini dia atau orang tua yang sorang tuh yang jenis cerewet, yang "meh kita tengok budak sekor tuh, dia buat kerja ker dia tidur?"] 

Terfikir jugak aku, buatnya ada orang jahat datang nak menyamun? Orang jahat bodoh ajelah kan yang nak merompak kedai dobi, kan? Tapi, orang-orang hitam nih diaorang tak peduli, takat dapat dua tiga puluh dollars tuh dah kira berbaloi sangat dah bagi diaorang. 

Masa tuh aku pun dah mengantuk sangat dah, mata pun dah kuyu. Aku cuba-cuba tidur kat bilik, sambil kunci dari dalam, tapi tak dapat nak pejamkan mata. Sebab aku hanya dibenarkan tidur melelapkan mata sambil duduk. Lagipun ada kamera di dalamnya tuh. Rasa tak aman aje nak lelapkan mata. Lagipun, aku ada plan lain.

Aku kan ker bawak laptop, aku kena cari, mana lah tahu kot-kot ada wi-fi signal kat situ. Kalaulah ada internet connection, tak tidur semalaman pun tak apa kot. Tak ada signal kat kedai tuh rupanya. Tapi aku nih bukanlah jenis mudah putus asa. Tak dapat connection kat satu spot doesn't mean tak ada langsung connection kat tempat lain kan? Tak rugged lah kalau tak mencuba cari kat kawasan lain, di seluruh building tuh, kan? 

Aku bawak laptop aku tuh merata-rata (tak ada pun rasa takut kat luar tuh), last-last aku bawak keluar daripada kedai tuh. Masih tak ada signal. Jauh nun di sana rumah-rumah orang, mana lah ada signal yang terbabas. Then aku bawak ke depan kedai, masih tak ada signal jugak. Kat depan kedai tuh, di seberang jalan, cuma ada shopping plaza yang kecil, so tak ada lah aku expect akan dapat tangkap signal orang. Then aku bawah ke sebelah kanan kedai, pusing sana pusing sini at last dapat tangkap a few unsecured connections. Uncrypted, unsecured connections yang aku boleh share (curi ). Tersenyum lebar lah aku. 

Sebab kat luar tuh sejuk so tak lah lama aku online, tapi the thought yang aku ada inretnet connection, itu yang buat aku bersemangat aje. Lagipun kat dalam kedai dah ada customers, memang gitu kaedahnya, ada aje orang yang tak boleh tengok aku nak bersenang lenang sikit. Macamana pun, tak lama lepas tuh, aku cuba-cuba jugak cari signal daripada dalam kedai tuh. Iyalah, kenalah aku cari yang terbaik, kena upgrade gituh kan? Berkat usaha gigih aku yang tak mengenal penat lelah, dapatlah aku mengenalpasti satu spot tuh yang baik signalnya. Cuma aku kena letak laptop tuh kat atas oe of the washing machines tuh. Tak apa lah. Aku dah tak peduli dah yang Mr Yong akan nampak melalui CCTV yang aku guna laptop. Tentu dia akan gelakkan aku kata aku bodoh sebab tentu dia ingat yang aku macam nak menyorok-nyorok dari camera, itu pasal aku taruk laptop tuh atas machine, kat ceruk lagih. Tentu dia fikir gitu, bodoh budak sekor nih, menyoroklah mana-mana pun, aku boleh nampak dari surveillance camera lah.

Iyalah kan, kalau aku nak guna laptop, apa pasal tak guna kat meja aje, apa pasal macam nak menyorok-nyorok pulak, kan? Dia tak tahu yang kat spot itu ajelah aku boleh dapatkan wi-fi signal untuk aku online. 

So terus hilang lah mengantuk aku jadinya, macamana pun, tak ada lah lama aku online pun, dalam 15 minit aje. Kalau dalam semalaman aku dapat buat gitu, dapat online 3 atau 4 kali semalam, itu dah kira ok dah tuh. Tak adalah nanti aku akan rasa tertekan tak dapat nak menguhubungi dunia luar pulak, kan? So, selesailah satu masalah kronik aku. 

Pukul 6 onwards aku dah mengantuk teramat, dan customers dah mula datang. Tersengguk-sengguk aku dibuatnya, rasanya masa itulah paling sengsaranya. Lapar, mengantuk, muka rasa berkedut seribu. Nak tunggu siang, nak tunggu matahari keluar, punyalah lama rasanya. Aku tengok tv ajelah sementara tunggu customers cuci baju. Itulah, kejap-kejap aku macam orang memancing aje, tersengguk-sengguk dibuatnya. 

11 pagi selesailah kerja aku.