Sunday, September 23, 2012

And We Mean Business


01062005

Aku dah jadi macam tak sedap jer nih sebenarnya. Tak sedap hati. Aku dah jadi macam serba salah jer. Sebab aku nak berhenti akhir bulan depan, sama Bayou. Aku rasa macam kesian pulak tengok Richard yang dah suspect something pasal dia selalu kata aku macam tensed sangat. 

Aku dengan Bayou asyik dok gelak-gelak jer, selalu kalau kitaorang sembang, Richard selalu datang nak join, jadi aku kena tukar topic, buat pura-pura cakap pasal lain. Atau ajak dia sembang pasal benda-benda lain. Dia selalu kata, "You guys like good friends, like you have known each other for years". Lagilah kitaorang gelak. Deep down aku rasa Richard pun rasa tak sedap hati jugak pasal sure dia tahu yang Bayou dah cerita benda-benda yang tak baik pada aku selama dia bekerja di sini. 

Aku tengah fikir nak kasi reason apa yang aku nak berhenti nanti, Bayou suruh buat cerita kata yang aku nak ke Indonesia jugak, nak ke sana nak kawin. Tak nak lah aku buat cerita gitu, sebab aku rasa Richard sure tak boleh percaya, lagipun aku sure tak akan dapat buat muka serious kalau nak tipu benda-benda macam gitu. Lawaknya kan, aku nak ke Indon nak kawin.Belum apa-apa aku dah gelak, nanti kalau tengah menipu dia sure gelak jugak. Pasal aku tahu yang Richard tahu yang aku dulu ada janji nak duduk Amerika for a few more years, nak kumpul duit, baru move on. Kalau aku nak tipu dia, tak nak lah aku menipu sambil menunjukkan kelemahan aku, yang aku punya plans untuk kumpul duit tak kesampaian. Dia sure akan tahu yang aku bukannya nak ke Indo. What with aku yang selalu berulang alik ke NYC, Philadelphia.

So, plan Bayou yang nak beritahu Richard yang aku nak berhenti pasal aku nak ikut dia balik Indo tu aku rasa tak sesuai. Aku sebenarnya tak suka jugak nak beritahu diaorang kalau aku nak berhenti. Pasal kalau aku beritahu, sure diaorang akan pandang semacam jer, sure diaorang tak peduli apa-apa dah. Dan aku tak sanggup kerja selama seminggu dua tu knowing the fact yang diaorang tahu aku dah nak berhenti. With me, kalau nak berhenti, aku akan berhenti on the spot. Biar semuanya ada problem, bukan aku sorang. Tengoklah macamana keadaannya nanti.

Richard for sure tak akan kasi aku berhenti. Dan aku sebenarnya tak ada reasons nak berhenti, kecuali sebab kebosanan tahap tepu. Tak lama lagi rekod kerja restoran paling lama (5 bulan setengah, masa aku di Florida dulu) akan aku pecahkan. Bererti, akhir July nanti, aku kerja di sini selama 7 bulan. Lama tuh 7 bulan. Orang yang mudah bosan macam aku nih boleh bertahan selama 7 bulan, kira hebat sangat tuh. Cayalah!

Berapa yang aku dapat kumpul hah? Kalau dulu waktu di Florida, dah berapa underwear yang penuh aku taruk duit? Kat sini? Aku tak buat gitu pun, tak ada pun aku sorok/simpan duit dalam underwear macam dulu tuh. Tak dapat aku nak simpan sebanyak yang aku rancangkan dulu, $10,000 before August. Ada jer benda yang nak dibeli. Ada jer tempat nak pergi. Ada jer hal nak guna duit. Ada lah sesikit yang aku boleh simpan, yang aku rasa kalau aku turun NYC, Philadelphia selalu sangat, akan habis jugak. 

Entahlah aku nih, tak fikir masa depan langsung, bukannya aku tak boleh buat macam orang lain, kerja kumpul duit. Itulah susahnya jadi Bangla Melayu, aku patutnya jadi either Bangla aje atau Melayu aje, bukan Bangla Melayu.Kalau aku betul-betul Bangla, aku boleh kumpul duit kot. Kalau aku Melayu, aku rasa nak melayan manja aku, itu aje. Ini, jadi Bangla Melayu nih, aku kerja kumpul duit, then belanja ikut sedap hati. 

Tak apalah, aku ada masa lagi nih, aku masih belum terlambat kot, aku masih boleh buat lagi nih, masih boleh capai aku punya plans. Aku dah lah rasa aku dah wasted a few years of my life, aku nak waste another 3 or 4 years ker sebelum aku settle down, sebelum aku jadi macam Melayu lain? Boleh ker nih? Boleh kot, selagi aku di sini, di Amerika nih, aku rasa aku boleh. Kalau aku betul-betul nak tu, memang boleh. Cuma aku ni yang tak nak betul-betul. Itu masalahnya. Sebab aku fikir, kalau aku di Malaysia pun, aku tak akan dapat kumpul duit selama mana pun. Kat Amerika nih, kejap jer boleh cari duit. 

So, I'm not really wasting my time lah kan? Ada jer alasan aku nih, I'm "spending" my time kot? Wasting by spending my time? Spending my wasted time? Apa-apalah, yang pentingnya aku tahu aku punya priorities. Dan kalau 3, empat tahun lagi, keadaan aku masih macam sekarang ini, then masa tu bolehlah orang gelakkan kat aku. Kalau ada orang nak gelak. Tidak pun, aku gelakkan diri aku sendiri jer nanti. And at the same time, aku cuba-cubalah cari excuse kan? Biasalah, mana aku nak kalahnya kan? 

---------------------------- 

Nadi pelik jugak apa pasal aku kata aku nak berhenti kerja sedangkan Richard, Hector, punyalah baiknya. Kerja pun tak berat sangat (kecuali bosan), jauh lebih baik dari tempat-tempat lain. Tinggal pulak kat bandar yang tak ada apanya, sure boleh simpan duit, kata dia. Kitaorang katalah yang memang Pak Tua nampak macam lain jer sekarang nih, tapi dulu tak begini. Dan Bayou pun katalah yang buat dia dah 3 kali tangguhkan nak balik Indo tu pasal ini lah. Tiap kali dia bengang, nak balik, Pak Tua akan layan dia baik-baik, bodek sana bodek sini. Jadi, dia pun tak sampai hati nak blah, so itu yang dia tangguhkan for another 6 months. Dah berapa kali dah diaorang buat begitu, especially bila dekat waktu-waktu sibuk, selain dari waktu winter. 

So, menurut Bayou yang dah 3 tahun di sini, dia dah masak sangat dengan lakunan Pak Tua. "Kamu perhatiin nanti kalau SiTogak nggak ada di sini, Pak Tua jadi jagoan, SiKecil sama SiRakus, nggak diperhatiinnya kamu. Masa kamu nggak sadar sih, kan kamu udah 5 bulan di sini?", Bayou tanya aku. Memang betul tuh, Pak Tua, kalau Richard tak ada, kalau Richard di Texas, bukan main naik tocang lagi dia. 


----------------------------------------------

02062005

Richard suruh aku ambil cuti half day esok pasal dia kata dia kesian sangat tengok aku yang macam tak bermaya. Entah, bagi aku, aku rasa macam biasa jer walaupun aku selalu sangat mengantuk kalau masa tak ada orang datang makan. Kalau waktu sibuk, aku suka, masa cepat berlalu.

Cuma aku rasa lapar sesangat, aku tak ada selera makan dalam seseminggu dua nih. Kalau lapar, aku makan mee jer, dua tiga garpu. Tak ada stamina dah aku nih agaknya, tak apalah, tinggal berapa hari aje lagi sebelum aku dapat cuti. Aku tahu, muka aku akan berseri balik nanti tuh. Seri seorang BanglaBayou suka kalau aku blah sebenarnya, dia ada business proposal sebenarnya bila balik Indo nanti. Gini, dia cadangnya nak bawak orang Indo masuk Amerika, legally. So dia nak aku jadi ajennya kat Amerika nih. Iyalah, pasal aku pun dah tahu selok belok samada nak kerja restoran, atau kerja kilang. Aku, walaupun tak ada contacts sangat, tapi aku tahulah macamana nak bawak diri. Nak bawak diri orang pun.

Jadi ajen bawak orang cari kerja di luar negeri is such a big business di Indo. Biasanya, diaorang bayar up to $5000 untuk uruskan semua hal. Bayou punya plan, dia yang uruskan pasal buat passport, hal-hal nak apply for visa, beli ticket etc. Aku nanti sebagai wakil dia di Amerika, tunggu orang-orang yang dia "kirimkan" tuh kat airport, dan carikan diaorang kerja. Kalau diaorang nak kerja kilang, then aku tunjukkan jalan. Kalau diaorang nak kerja restoran, bawak aje ke Chinatown jumpa Macik Jenny, MeiMei atau seorang dua lagi ajen kerja yang tokeynya orang Malaysia.

Memang elok cadangan tuh. Ingat tak Hadi yang mula-mula tolong aku masa kat NYC dulu tuh, dia (sekarang ni di Jakarta) pun buat business macam ni jugak tapi dia concentrate ke negara-negara Jepun, Korea Selatan dan Taiwan.

Memang aku tahu, business ni memang boleh buat duit, tambah-tambah orang yang suka cekik darah. Diaorang charge sampai ribu-ribuan dollar, janji itu ini dengan "client" dia. Bila mamat tu sampai Amerika, tak ada siapa pun yang tunggu kat airport, let alone carikan kerja macam yang dijanjikan.

Itu yang Bayou nak aku jadi wakil dia kat sini, sebab dia kata dia nak buat betul-betul. Sambil tolong-tolong orang Indo yang memangnya berlambak-lambak nak datang Amerika nih, tapi tak tahu cara. Tengoklah nanti bagaimana caranya, satu idea yang bernas jugak bagi aku.