Sunday, September 23, 2012

Moody Blues

06052005


Hari Rabu lepas, waktu aku off, aku ada talipun Mus. Dia called aku sehari sebelumnya tapi aku tak angkat sebab tengah kerja. Dia ada beritahu aku yang dia dah pun beli ticket untuk balik ke Indo pada 19 June depan. Punyalah terkejut aku sebab masa aku jumpa dia dulu, dia kata dia nak balik sebelum Raya. 

Aku tanya dia apa pasal balik bulan 6, harga ticket pun sampai $900, kalau bulan September onwards, harga ticket $575 jer. Aku dah tanya ituhari masa cari info yang Bayou suruh dulu tuh. Mus katalah yang dia tahu harga ticket musim summer agak mahal tapi dia kata dia nak balik jugak. Aku suruh dia tukar aje ticket tu, aku katalah yang aku memang niat nak ke Philadelphia. Aku ada cadang nak berhenti kerja dan duduk sama Mus, cuba pujuk dia supaya jangan balik lagi. 

Tapi Mus tetap degil, dia kata dia akan datang lagi nanti ke Amerika. Tak tahulah bila. In 2 years. 3 years. 5 years. Aku dah putus harap untuk dapat jumpa Mus lagi nanti kalau dia dah balik ke Indo. 

Aku jadi sedih sangat, aku jadi macam tak ada mood jer. Aku beritahu Bayou yang aku gayanya tak dapat nak tunggu berhenti kerja sama dia akhir July nanti pasal aku terpaksa balik ke Philadelphia. Iyalah, barang-barang aku nak taruk di mana? Cellphone aku pun atas nama Mus, kalau dia tamatkan service nanti, macamana aku? Aku kena settlekan dua benda penting tuh, pasal sewa bilik (walaupun aku duduk di Hagerstown tapi sewa bilik di Philadelphia tetap aku bayar) dan pasal cellphone. Aku kena ada bilik, kalau apa-apa hal jadi kat aku, at least aku ada tempat nak dituju. Dan aku kena ada cellphone pasal aku yang penduduk gelap ni, memang tak ada harapan untuk apply phone service sendiri. Mus pun gelap jugak tapi waktu dia beli dulu, dah lama dulu tuh, dia guna passport aje. Aku dah tak boleh guna passport sebab dulu aku dah guna sekali, aku dah tamatkan servis dulu tu tuh. 

Itulah susahnya jadi penduduk haram Amerika nih, kalau tak ada legal papers, memang susah, memang perit. Tak boleh nak buat apa. Itulah yang kalau orang kata "eleh, hidup you taklah susah, you ada duit, ada kerja" , itu yang jadi aku sedih jugak tu. Diaorang ni tak faham yang aku ni orang gelap, apa lancau pun tak ada. Itu yang aku fikir, kalau lah aku ni ada legal papers, ada ID, ada SS, ada itu ini, pokoknya aku hidup secara legal di Amerika ni, aku dah hidup senang lenang, boleh gah ke sana sini macam orang lain jugak. Tapi itulah, aku terpaksa tengok ajelah orang yang ada card credits, debit cards, driver's licence, atm cards, segala macam cards. Tak jeles ker aku tengok diaorang ada semua tu tuh? Tuhan ajelah yang tahu. 

Bayou selamba aje kata semua tu boleh diuruskan melalui talipun jer, without me having to quit my job. Memanglah dia cakap gitu sebab dia nak aku terus temankan dia kerja di sini nih. Aku jadi berbelah bagi, dah lah sedih mengenangkan yang aku akan terkontang kanting sendiri nanti. Dulu memang aku sengsorang jugak tapi the thought yang aku ada kawan, dah cukup buat aku rasa seronok sikit. Ini, member nak balik Indo, aku jadi resah jer. Dan, aku harus jumpa Mus sebelum dia balik Indo, kalau aku terpaksa cabut gitu aje dari sini pun tanpa gaji, aku sanggup. 

Tak nak lah aku biarkan Mus sendiri aje nanti ke airport, lagipun, memang tak seronok nanti kalau aku tak send him off. Aku yang akan rasa regret nanti. Aku, kalau pasal kawan, aku sanggup bersusah-susah. 

Tak habis aku tengah fikir pasal Mus nak balik, Sherink pulak beritahu yang dia nak berhenti kerja Ahad ni. Aku memang dah agak yang Sherink tak akan lama di sini tapi aku taklah expect secepat itu. Hati aku yang dah bergoyang tuh terus ranap jadinya. Terus aku terbayang-bayang yang very soon aku sudah tak ada di sini, aku akan tinggalkan Bayou sendiri. 

Sebelum dia tinggalkan aku, lebih baik aku blah dulu, sebab aku kena teruskan hidup aku sendiri-sendiri nanti. Dia akan balik jumpa anak bini. Walaupun kadang tu aku rasa macam ada semangat sikit pasal aku tahu yang aku harus kuat mental sebab tak lama lagi aku akan balik hidup tak menentu, tapi ada waktunya aku rasa yang hidup aku ni macam tak diberkati. Ada aje yang tak kenanya. Ada aje simpang siurnya. Ah, itu bisikan-bisikan yang aku tak harus layan tuh. Itu mentality orang pendek akal tu tuh kalau asyik nak menyalahkan keadaan. Terima ajelah. 

Aku macam dah lali, macam tak ambik kisah dah apa yang bakal aku tempuhi akan datang, apa yang bakal aku buat di masa depan. I have been looking at life differently for a good few years now. Tak ada apanya lah, semua ini akan membuatkan hidup aku lebih wonderful lagi, lebih colorful lagi.