Sunday, September 23, 2012

Anjing Terbakar Ekor


29042005

Sebelum Richard ke NYC malamnya, dia ada sembang dengan aku sama Bayou. Bayou biasalah, buat Richard tertanya-tanya. Dengan aku, dia tak ada tanya apa sangat pun, mungkin dia ingat aku dah puas hati dapat naik gaji. Silap tu. Tengoklah nanti. 

Terus kitaorang tak ada semangat bila malam tu jugak Pak Tua balik dari NYC, riuhnya bukan main lagi, SiRakus sama SiKecil pun apa lagi. Bayou kata dengan aku yang sure Pak Tua akan bekerja keras mengipas bontot kitaorang. Iyalah, nak bodek kitaoranglah kononnya, nak bodek Bayou biar dia balik September, instead of July. 

Memang pun, malam tu, Pak Tua suruh SiRakus buat sambal belacan (belacan Malaysia yang dibeli di Chinatown) kasi aku sama Bayou makan. Sedap gila, walaupun ditaruk lada kering jer. Lama dah tak jumpa sambal belacan, berpeluh-peluh aku makan. Itu yang sampai tercirit-cirit aku malam tu tuh.       

Itulah, bila Pak Tua ada, semangat nak kerja terus hilang, rasa tak tenteram jer, bukan aku sorang rasa gitu, Bayou sama Sherink pun rasa sama macam aku jugak. Rasa malas yang amat untuk kerja. 

Hari Selasa baru nih, masa Bayou cuti, sibuk jugak. Ada a few tour buses yang singgah, Pak Tua aku tengok macam kucing nak beranak, tak tenteram gitu, ke sana sini, kejap ke depan kejap ke belakang. Kitaorang (aku sama Sherink) selamba jer, memanglah sibuk tapi apa pun, kalau dibuat dengan hati tenang, tak jadi masalah. 

Sekali tuh, ada one black lady yang pakaian nya mengahalhkan lonteh, order makanan daripada Sherink, dia datang bawak pinggan dia, datang arah aku. Aku dah suspen dah pasal biasanya kalau yang bawak makanan gitu, sure yang nak komplen. Memang pun, perempuan tu kata yang dalam lauk dia ada rambut. Dia tunjukkan kat aku, terus aku bawak ke dapur pinggan tu, aku tunjukkan pada Pak Tua. Pak Tua ambil rambut tuh, panjang jugak, kitaorang tak ada pun yang berambut sepanjang itu. Pak Tua terus ke depan, dia tengok perempuan tuh, aku sure yang memang itu rambut perempuan tu yang jatuh ke dalam pinggan dia, sebab rambut tu betul-betul kat atas daging ayam, tak kotor apa-apa pun. 

Pak Tua (yang tak reti English) terus geleng-geleng kepala sambil cakap dalam Bahasa Cina. Manalah kitaorang faham. Aku diam ajelah, aku nak biar Pak Tua yang settlekan. Pak Tua kasi isyarat suruh perempuan tu blah, aku cakaplah pada perempuan tu yang Pak Tua kata itu rambut dia sendiri. Pak Tua masa tu dah di dapur aje, sambil potpet-potpet sesama diaorang. Perempuan tu suruh aku panggil Pak Tua, aku katalah yang Pak Tua tak reti English dan dia tak nak gantikan makanan atau duit perempuan tu tuh sebab Pak Tua kata itu rambut dia sendiri yang kat pinggan tu tuh.

Aku api-apikan lah jugak perempuan tu tuh, aku kata yang as a customer, she has every right untuk komplen. Apalagi, macam anjing terbakar ekor lah perempuan tu tuh. Dijeritnya panggil Pak Tua, "Hey old man....", kata dia sambil kasi isyarat jari suruh Pak Tua datang kat dia. terkejut aku dibuatnya. "I'm not leaving this place until I get my money back", dia jerit-jerit gitu. 

Terus Pak Tua datang ke depan, cepat-cepat dia kasi signal kat aku suruh kembalikan duit perempuan tu. Masa aku tengah buka cash register tu, perempuan tu jerit kuat-kuat biar orang dengar, dia kata,"Hey y'all, don't buy foods from this place...blah blah blah". Diulang-ulangnya banyak kali. Aku gelak ajelah, apa lagi yang aku boleh buat kan? Macamana pun, aku kenyit mata kat perempuan tu (dengan kawan dia sekali yang masa tu datang ke counter), macam tanda setuju dia buat gitu. Memang pun, biar padan muka Pak Tua, biar dia rasa.