Sunday, September 23, 2012

To Have And To Hold


05052005

Kalau nak diikutkan gaji, memanglah tak seberapa gaji kitaorang, tak boleh lawan dengan pendapatan kerja waiter. Tu yang kadang-kadang aku rasa macam rugi jer kerja di sini nih. Kerja 6 hari seminggu jugak, 12 jam sehari jugak, dapat tak sampai 2000 pun sebulan. Jadi waiter, kodi-kodi pun, at least 2000 senang-senang boleh dapat. Tapi tak apalah, mana-mana pun sama, ada bagus dan tak bagusnya. 

Pasal gaji jugaklah yang buat aku kena fikir banyak kali. Kat sini (dan mana-mana restoran Cina yang lain) semuanya free. Makan minum, lodging, semuanya tak payah bayar. Kalau gaji 2000 sebulan, sebanyak itulah dapat save. Iyalah, kerja 6 hari, mana ada masa nak berbelanja habiskan duit. 

Kalau aku kerja di tempat lain, aku balik ke Philadelphia for example, aku kena bayar sewa, makan masak/beli sendiri. Semuanya kena guna duit. Dan gaji kerja kilang pun tak seberapa, tak sampai pun 1500 sebab kerja hanya 40 jam seminggu. 

Itu yang aku fikir nak cari kerja cafe/deli/restoran yang live-out, dekat Philadelphia. Adalah kehidupan sikit nanti. Di sini nih memang tak ada kehidupan langsung. Tiap kali balik kerja, Bayou pandang aku, aku pandang dia, sambil geleng-geleng kepala "Koq sadis banget hidup kita, pulang kerja langsung internet. Pagi besok udah lagi kerja, nggak ada kesudahannya". 

Memang pun, tak ada kesudahannya, begitu ajelah kerja kitaorang tiap hari. Aku tak rasa excited pun kalau dah nak gaji, tak macam kalau waktu kerja kilang. Seronok jer rasanya bila dah dekat hari gaji, sebab dah plan apa nak buat. Itu sebab tak boleh kumpul duit tuh 

Kalau di sini, tidak. Hari gaji ker, lambat lagi gaji ker, rasa biasa aje. Sampai ke situ tahap kebosanan aku. Atau mungkin jugak sebab aku fikir, kalau dapat gaji pun, aku simpan aje, aku tak bukak pun envelop yang berisi duit tuh. I don't even count jumlah duit yang dikasi Pak Tua tuh, entah-entah short a few dollars macam yang pernah terjadi kat Bayou dulu, kurang $50. 

Dan sebab-sebab yang buat aku nak berhenti pun banyak. Bosan dengan Pak Tua, bosan dengan SiKecil (SiRakus kira ok jugak orangnya) dan bosan dengan kerja. Tambah-tambah sekarang ni dah agak panas cuacanya, semua orang yang kat luar nun nampak macam happy jer. Itu yang aku rasa macam depressed jer sebab I'm stuck' inside.

Aku ni gitulah, kalau winter, aku whine pasal sejuk dan tak boleh ke sana sini, kalau summer pun whine, sebab tak dapat nak ke sana sini jugak. Aku rasa macam rugi jer gitu, kat East Coast ni, waktu summer ajelah yang seronoknya. Nanti, kalau tak ke mana-mana, kejap jer dah Halloween, lepas Halloween diaorang dah start pasang lagu Krismas 24/7 aje dah. Dan cuaca pun dah sejuk semula. Tua gitu aje, tak ada cerita menarik. Alangkah seronoknya hidup kalau every wrinkle on my face nanti, every grey hair kat kepala aku nanti, tell a story kan?

So, masa ini ajelah aku kalau nak merasa seronoknya pun. Seronok menengok orang seronok ajelah. Seronok takat itu ajelah yang aku mampu. 

Above all, aku rasa sebab lain. Mus nak balik Indo. Bayou nak balik Indo. Itu yang aku rasa macam sedih sangat tu, aku rasa macam diaorang nak tinggalkan aku sorang-sorang. Itu yang buat aku sedih dan aku rasa aku patut cari kawan lain yang boleh aku buat tempat mengadu.