Sunday, September 23, 2012

Gonna Get There Someday


27052005

Malam semalam sekali lagi SiKecil sepak-sepak tilam aku, bagus jugak sebab masa tu Subuh dah masuk pun. Aku tak tahu apa pasal dia bangunkan aku tu, nak kata aku tidur mengetip gigi, tak pulak. Sebab sejak dia sepak tilam aku masa yang memula dulu, sekarang ni tiap kali tidur, aku gigit sapu tangan biar gigi aku dah tak berketip. Walaupun aku tahu itu hanyalah sekali sekala jer, once in a blue moon, tapi aku tak nak lah disebabkan itu, dia akan sepak tilam aku lagi. 

Macamana pun, SiKecil sama SiRakus ni perlukan aku dan Bayou sebenarnya. Diaorang berdua nih setiap minggu beli loteri, Mega Million (MM). Dan diaorang nak tengok results kat internet sebab senang, tak payah nak beli paper the next day. So, setiap Rabu dan Sabtu, pasti diaorang akan kata, "MM la, MM la", even before kitaorang sempat bukak kasut balik dari kerja. 

Dan sebab diaorang tahu yang Bayou akan blah nanti, hanya aku ajelah harapan diaorang tempat nak check results tuh. Dulu ada sekali, aku ingatkan SiKecil menang besar, melompat-lompat dia bila tengok results lottery tuh. Rupanya menang $51 jer. Setiap minggu dia spends $20 untuk beli lottery tickets. 

---------------------------------------------------------------------

28052005

Minggu ni ada satu orang baru masuk kerja, an Indonesian (Chinese), Nadi nama dia tapi dia guna nama Andi. Dia ni dah 3 kali masuk Amerika, kali pertama tu dia kerja di Amerika selama 2 tahun. Kerja restoran. Kali kedua, sempat 3 minggu aje sebab dia kena langgar kereta masa nak buat delivery. 

Dia masa tu kerja waiter, tapi disuruh buat delivery jugak oleh boss dia. Naik basikal. Memang salah dia, dia ciluk sana sini aje sebab nak cepat sampai, tak sedar kat belakang kena sondol. Amigo yang menyondol dia tuh just sped off. So dia balik Indo patah kaki, setahun lebih dia tak kerja. 

Kali ini dia datang Amerika, dia nak lama sikit, dia punya target nak bawak balik dalam $60,000. Adalah tiga, empat tahun tu nak kumpul duit sebanyak itu kalau kerja kat food court. Aku suruh dia kerja jadi waiter, cepat sikit boleh kumpul duit tapi dia kata dia tak boleh jadi waiter sebab dia kaki dia masih sakit, kalau jadi waiter kena banyak berjalan, kejar sana kejar sini. 

Kadang tu jeles aku dibuatnya bila tengok Indons kat sini. Diaorang banyak duit, diaorang rajin cari duit, diaorang nekad, berani mati. Aku? Aku ni dahlah tak ada duit, malas nak cari duit, buat benda separuh jalan, hangat-hangat taik ayam. Takut mati. Tapi tak apalah, aku takut mati for different reasons, diaorang berani mati pasal duit. 

Nadi nampak gayanya ok jer kerja di sini, walaupun dia kata dia cepat jugak bosannya. Sebelum ini dia kerja di Connecticut, sempat bertahan 7 bulan jer, dia blah pasal bosan, walaupun gaji dia jauh lebih besar dari apa yang dia dapat sekarang. 

Dia kata di restoran tempat dia kerja tuh dulu, ada one Malaysian (Chinese) yang jadi counter boy. That guy dah hampir 5 tahun di Amerika, kerja di situ, dia nak balik Malaysia dah, nak bukak restoran kat KL. I'm not surprised sebab memang ramai Malaysians (Chinese) yang buat gitu tuh. Aku ada cerita dulu kan, tokey Penang Restaurant (ada banyak branches kat NYC, Boston, Philadelphia, LA etc) yang dapat Datukship tuh, yang nak bukak one big restaurant kat Subang Jaya tuh. Dia ni dulu datang Amerika pernah jadi dishwasher kat Chinatown di NYC, bini dia pun kerja restaurant jugak. Tapi, orang Cina, network diaorang besar so senanglah sikit. Nak dapatkan "legal papers" itu ini kasi duit jer, ramai Mafia kat Chinatown tuh. Aku nih Melayu, manalah ada network apa-apa. Melayu cuma ada network enau dalam belukar jer. 

Aku ada cerita jugak pasal Malaysians lain yang tak kerja di restoran, yang kerja di salon, yang kerja kat kedai-kedai Cina. Itu bukan diaorang punya main income tuh, diaorang moonlighting jer. Diaorang kerja lumah ulut. Urut yang tak pakai tangan. Tak pakai baju even. 

Nadi kata kitaorang baik amat, belum pernah dia jumpa orang Indo yang bekerja di restoran sebaik kitaorang. Biasanya, orang Indo kalau dah lama kerja tuh, boleh tahan jugaklah berlagaknya kalau ada orang baru masuk. Even orang Indo sendiri pun. Iyalah, masa bila lagi dapat peluang nak boss around kan? 

Bayou ada jugak kasi cadangan supaya aku ke Indo sama dia July nanti, sebelum passport aku mati, nanti di Indo, boleh buat passport (Indo), boleh datang balik ke Amerika. Cadangan yang baik jugak bagi aku tapi agak terdesak jugak sebab dah terlambat dah. Kalau dia beritahu aku masa mula-mula dulu, boleh jugak aku bersiap sedia buat cara tu. Pergi Indonesia, "tangkap passport", dah berusaha balik ke Amerika. 

Cuma apa yang aku harus fikirkan, aku kena ada duit yang banyak, manalah tahu kalau terlama pulak aku di Indo. Aku tak boleh nak harapkan Bayou sangat, he has a family to support, walaupun dia banyak duit tapi dia bukan saudara aku. Dan aku tak nak lah bergantung dengan dia aje. 

Itu yang aku cakap dengan dia yang aku tak dapat ikut dia balik ke Indonesia July nih, aku kena ikut buat cara apa yang aku dah plan dari dulu. Aku akan ke sana bila aku dah letih di sini, bila aku dah ada duit yang secukupnya untuk menampung kehidupan seharian. Mungkin 3 atau 4 tahun lagi.