Sunday, September 23, 2012

Keeping Each Other Warm


27042005

Terkejut jugak aku waktu nak pergi kerja hari Selasa minggu lepas. Richard ada balik dari Texas rupanya. Pak Tua ke NY, diaorang ni gitulah, satu orang handles restoran kat sini, satu orang lagi ke NYC. Hector, adik Richard, masih di Texas, dengar ceritanya bulan depan dia akan ke sini. Lama. 

Bayou cuti 2 hari, satu hari tu pasal dulu aku pinjam cuti dia kan? Yang satu lagi memang dia punya day off. So aku berempat ajelah kerja hari tu tuh. Sama Sherink, Richard dan SiKecil. SiRakus cuti Selasa jugak. 

Aku rasa lega yang teramat bila ada Richard. Kerja pun bersemangat aje. Kalau kerja sama Pak Tua, memanglah rasa tak sedap hati memanjang. Walaupun dia kerja di bahagian dapur. Walaupun dia jarang pergi ke bahagian depan tempat kitaorang kerja. Kalau dia pergi pun pasal nak tengok samada masakan yang dia kasi either untuk breakfast, lunch atau dinner tu kitaorang makan ker tidak. Selalu jugak aku buat pura-pura ambik makanan yang dia sediakan, buat pura-pura nak makan. Sampai kat depan, aku buang.

Itulah, the thought of him ada kat situ aje dah buat aku rasa nak muntah. Bayou pun sama. Sherink pun sama jugak aku rasa cuma dia taklah expresskan sangat, mamat sorang tu has other things on his mind. 

Richard bukan main lagi baiknya, memang aku akui yang dia baik orangnya. That's one of the reasons sebab apa Bayou (and aku) boleh bertahan kerja di situ tuh. He understand us, he cares about us. Cuma masalahnya, dia jarang ada. Kadang-kadang dia terpaksa ke Texas for a few months, kadang-kadang di New York, kadang-kadang di Florida. 

Sherink pun pelik tengok aku dengan Richard macam kawan lama aje. Sherink belum pernah jumpa Richard pun sebelum ini, waktu dia mula masuk kerja dulu Richard dah di Texas. Aku gelak ajelah, memang macam kawan pun, dengan Bayou pun Richard memang gitu jugak. Berteleku kat bahu, peluk-peluk leher, sepak-sepak bontot. Macam kawan rapat. 

Rabu, Bayou masih cuti, kat bahagian dapur SiKecil sama SiRakus aje yang kerja pasal Richard banyak kerja di bahagian depan, banyak sembang dengan aku. Aku perasan yang SiRakus sama SiKecil macam tak suka aje, macam jeles gitu. 

Besoknya pulak, Sherink yang off (aku berkulat ajelah sebab tak ada cuti) so aku sama Bayou and Richard yang kerja bahagian depan. Riuh rendahlah kitaorang, bengkek jer SiRakus dengan SiKecil kat dapur, sure kalau Pak Tua ada nanti, sure diaorang cerita kat Pak Tua. 

Puas Richard mengecek Bayou suruh balik bulan Sept instead of July. Bayou buat tak tahu jer, dia sindir-sindir aje sambil gelak-gelak. 

Dia kata, "You better take care of Joe, he's planning of escaping" 

Aku tak pandang pun Richard, aku tengok Bayou, (aku tahu Richard pandang aku), aku buat-buat macam "geram" kat Bayou sebab dia "pecahkan rahsia". Bayou pun pandai jugak kasi Ricard penasaran (heck, aku dah tak tahu Malay word yang sesuai), nak tahu apa plan kitaorang sebenarnya.

Richard pandang aku semacam jer, aku boleh tahu, aku tengok Bayou senyum jer. Ada peluang jer, Bayou akan cakap benda-benda yang buat Richard nak tahu more, Bayou kasi ayat-ayat tergantung. 

"You ask Joe, ask him, don't ask me", kata dia. 

"What are you talking about?", aku pura-pura buat tak faham, aku pegang bahu dia. Kononnya. Tapi kitaorang gelak ajelah. Itu yang buat Richard nak tahu sangat tuh. 

"Don't listen to him, he's happy because he's leaving soon", kata Richard. 

"Yeah, he seems like one, don't listen to him, he's not in his right frame of mind", aku kata. 

Kadang tu rasa kesian pulak dengan Richard sebab kitaorang selalu sangat gelak-gelak, dia betul-betul penasaran nak tahu. Kadang tu bukan cerita pasal apa pun, macam one day tuh, Bayou cerita kat aku pasal filem The Terminal. Dia kata filem tu lawak sangat, apa kat filem tu betul semuanya, sesuai sangat untuk ditonton oleh orang-orang macam kitaorang, hanya orang-orang macam kitaorang jer yang boleh faham apa yang tersirat kat dalam filem tu. Dia ceritakan lah pasal filem tuh, terbahak-bahak kitaorang gelak. 

One of these days aku nak tengok DVD filem tu lah, dulu aku ada baca review yang filem tu tak bagus. Itu yang aku tak tengok tuh. Tapi bila Bayou kata yang filem tu, orang biasa tak akan faham. Orang luar biasa macam kitaorang ni jer yang boleh faham. 

Itu yang buat Richard macam tak keruan jer, sekejap ke belakang, sekejap ke depan. Diaorang nih, kalau kat belakang (dapur) tuh, kerjanya menengok kitaorang kat tv itu aje, tu yang tak boleh langsung nak korek hidung ker, nak garu telor ker. Ada mic pulak tuh, kena kontrol suara kalau nak bercakap. Tapi kalau dah nak gelak tu, kitaoang gelak ajelah, kadang saja gelak kuat-kuat biar diorang ingat kitaorang gelakkan pasal diaorang. Memang pun, more often than not, kitaorang gelakkan diaorang, gelakkan Pak Tua, gelakkan SiRakus, SiKecil.

Aku sebenarnya tak sampai hati nak buat Richard tertanya-tanya tapi Bayou kata itu aje jalannya biar diaorang tahu yang kitaorang memang tak suka di situ, biar diaorang sedar penderitaan kitaorang. Richard aje yang boleh tahu, orang lain tu, jenis bangang, jenis yang ingatkan kitaorang ni memang macam diaorang jugak. 

Malam tu, masa aku tengah bersihkan tempat minuman, Richard datang kat aku. Bayou masa tu kat luar, pergi buang sampah. Makin lama makin Richard tolong aku buat itu ini, tak syok rasanya buat kerja sama-sama, biasanya aku buat sengsorang, ataupun Bayou atau Sherink yang tolong. 

"So, you've been here 4 months now, right? You'll get a raise, $100 starting next month", Richard kata kat aku. 

"No, it's not about money", aku kata gitu, aku tak pandang pun muka Richard. 

"But why? I forgot that you have been here 4 months. Unless you want to leave. Are you leaving?", bosan aku kalau orang answers me with a question. 

Dia adalah kata a few more things, suruh aku kerja terus di situ, kumpul duit for a few years, kat mana aku kerja pun I'll be doing the same shit blah blah blah.

"Don't tell anyone about this", dia kata kat aku bila tengok aku macam dah nak siap kerja, aku pun dengar macam nak tak nak jer, aku tak cakap sepatah haram pun. 

Little did he know, aku fikir yang aku ni dah rasa macam bersalah jer buat dia terpaksa fikir pasal aku. Aku pun rasa bengang jugak yang diaorang ni fikir, aku ni nak berhenti pasal duit. Sure diaorang akan fikir, yang aku ni, ditambah $100 aje, dah senyap. 

Tak sempat nak keluar lagi aku dah tarik Bayou masuk tandas, "Bayou, ayuh, aku mau cerita'in sama kamu".