Sunday, September 23, 2012

Bright Light Big Cities


07062005



Richard kata dia akan hantar aku ke WalMart untuk tunggu bas Cina ke NYC yang selama ini aku belum pernah naik. Aku tak nak, aku kata aku nak naik teksi aje, memang selama ini pun aku naik teksi aje kalau nak ke mana-mana. Lemah aku dengan cara diaorang nih, baik sangat Richard nih, prihatin, jaga hati kitaorang betul. 


"Nggak mahulah, nanti terhutang budi, payah", aku kata kat Bayou. Dia senyum jer. Nadi aje yang kata aku bodoh buang duit tambang teksi, apa pasal tak suruh Richard aje yang hantar? Ish, takkan benda-benda gitu tak boleh buat sendiri? Nak harapkan orang jer kerjanya. Aku dah lah tak sedap hati jer pasal Richard memanjang kata, "You look so tired". Puas dah aku buat muka selamba, aku gelak-gelak sama Bayou, buat lawak itu ini, tapi dia tetap kata gitu. "You'll miss Bayou the most when he's gone", dia kata lagi. 

Sejam lebih aku tunggu teksi, ada 4 kali aku talipun, ada jer yang tak kena nya, "the guy's on the way to pick you up" lah, "we will send another one" lah. Banyak songeh jugak rupanya diaorang nih. Dah lah hari hujan rintik-rintik, aku pun tunggu teksi kat luar rumah. Ngam-ngam pukul 11-30 malam baru teksi datang, aku suruh pecut sebab takut ketinggalan bas, iyalah, aku belum pernah naik bas Cina tuh, aku tak tahu macamana keadaannya. 

Kat depan WalMart tuh aku tengok ada 2 orang Cina, sah diaorang pun tunggu bas jugak. So aku tanyalah one of them yang aku rasa Cina modern sikit, cara dia pakai pun taklah macam Cina ulu dari mainland tuh. Memang dia nak ke NYC jugak, yang sorang tuh tengah tunggu Boss dia datang jemput, dia baru tiba dari NYC, esok nak mula kerja kat satu restoran not far from where I live. Dah lama sembang tuh, barulah aku tanya mamat tuh, "Where are ou from?", sebab aku tengok, English dia ok jugak, susah nak cari Cina dari mainland yang pandai English. "Indonesia", dia jawab. 

Laaa....teruslah kitaorang sembang dalam bahasa Indo, dia dari Batam, Cina Batam. Tak habis di situ, kat dalam bas pun sambung lagi, ok lah bas nya, bas persiaran 30 seaters. Ada dekat 10 orang jer semuanya, siap berlunjur lagi memasing, mana yang ada laptop tuh, biasalah kan, menayang laptop memasing. Pandai orang-orang Cina nih buat business, diaorang tahu yang kat  every tempat sure ada restoran Asia, so diaorang buat macam long-distance punya teksi/bas sapu. Diaorang tahu yang duduk kat ceruk mana pun Asian, ke bandar-bandar besar (NYC, Boston, Chicago etc) jugak ditujunya.

Punyalah laju driver bas tu bawak, seriau aku jadinya, takut jer mati katak pasal naik bas Cina tuh, tak ada insurance for sure. Route bus tu melalui Pennsylvania, tak macam Greyhound yang terpaksa ke Washington DC dulu, atau Baltimore, baru masuk ke Delaware, dan terus ke New Jersey. So, banyaklah tempat-tempat yang aku belum tengok, walaupun gelap tapi ada jugak a few places yang macam familiar aje namanya. 

Tak dapat langsung aku nak lelapkan mata so aku bukak laptop, dengar lagu ajelah kerjanya. Bila sampai kat Phialdelphia suburbs, baru aku terperasan yang bus tu ikut dari west, "turun" ke New York, instead of "naik" ke NYC. Dari New Jersey baru aku tertidur sebab bila aku bukak mata aje, kitaorang dah kat dalam Holland Tunnel, lima minit jer dari Chinatown. 

Budak Batam tuh, AYoon nama dia (saja aku eja A-Yoon, instead of Ayun, macam sejenis mangkuk tuh) ajak aku lepak-lepak sebab dia tak ada kawan, lagipun dia kata nak ke hotel murah yang $15/hari kat situ tuh. Seram aku mendengarnya bila dia sebut pasal hotel tuh, aku pernah tidur di situ sekali dulu, macam tempat pelarian jer. 

Lepas tukar-tukar nombor talipun, aku blah, terus jalan menuju subway station, seriau jugak pasal waktu masih pagi, pukul 4-30 am, banyak muka-muka mafia yang lepak-lepak kat kaki lima. 

Aku berhenti kat 42nd Street station, sempat jugak mengopi kat Cafe-0 42, makan tuna sandwich yang memang dah jadi makanan asasi aku sekarang nih. Lepas tu terus aku ke Port Authority Bus Terminal pasal aku nak naik ke tingkat atas tuh, nak sembahyang Subuh. Lupa pulak aku yang station tu bukak pukul 6 pagi, so terpaksalah aku macam orang-orang lain, melilau ke sana sini dulu. 

Lepas Sembahyang tuh aku patah balik arah Bryant Park, aku lepak-lepak kat situ, baca paper, lepas tu aku bukak laptop, cadangnya nak surf pasal kat situ ada wireless internet. The only public park yang ada wireless network, free pulak tuh. Tak sempat lama, battery laptop aku habis pasal masa dalam bas tadinya aku dok dengar lagu. 

Aku lepak ajelah sambil tengok-tengok orang, aku rasa diri aku macam bagus jer, macam orang kelas jer. Iyalah kan, kat NYC, lepak kat Bryant Park bawak laptop lagi tuh. Mana ada orang yang boleh buat class lebih dari itu kan?  

Aku rasa mengantuk sangat, kat Bryant Park tu pun redup jer, banyak pokok-pokok, tapi tak boleh nak lelapkan mata pasal seat nya kecik sangat, tak comfortable kalau nak tidur. Lagipun, ramai orang lalu lalang, mana ada orang tidur di situ pagi-pagi macam tu. Orang-orang yang homeless tak ke tempat class gitu kalau nak tidur. Diaorang kadar diri diorang jugak. 

So aku naik subway ke uptown, aku turun di 93 Street, dulu aku pernah ke sana. Aku terus masuk ke Central Park, jalan sana-sini, aku dah letih sebab panas teramat, berpeluh jugak aku dibuatnya. Aku pun terus cari tempat yang sesuai untuk lepak-lepak, kat bawah pokok, agak jauh dari tempat orang ramai lalu lalang. Aku pun apa lagi, aku terus baring, nak tidur. 

Sempatlah berangan kejap, memang dari dulu lagi, aku bercita-cita untuk tidur di Central Park. Crazy it may sound, apa lah nya kan nak tidur kat Park? Tapi itulah, aku rasa macam dah capai sesuatu, hajat aku. Hanya orang-orang tertentu jer yang boleh faham perasaannya dapat lepak-lepak di Central Park. 

So there I was, sambil baring-baring, sambil perhati orang lalu lalang, orang jogging. Aku tried not to layan my mind fikir benda yang bukan-bukan, after all aku nak cuba lelapkan mata, nak tidur. Aku pernah buat the same thing kat Hyde Park, London. Masa dulu-dulu. Tak sangka pulak yang aku dapat buat benda yang sama di NYC. 

Ada dekat dua jam aku tertidur, itupun aku terjaga pasal panas terik. Terus aku cari restroom, basuh apa-apa yang patut. Aku balik semula ke kawasan Times Square, aku nak pusing-pusing di situ ajelah barang dua tiga jam. So aku jalan ajelah ikut crowd, ke sana ke sini. 

Tak mudah lah aku, dengan sunglasses yang kadang-kadang aku pakai, kadang-kadang aku taruk kat kepala, aku rasa macam macho sangat. Aku rasa aku class sangat. Aku rasa aku lah orangnya. Aku kat NYC wei, aku sorang-sorang lagi, aku guna duit aku sendiri, tak ada sapa-sapa sponsor aku. Aku rasa gah sangat, kadang tuh aku tengok kat cermin , aku senyum. Dalam hati aku kata, ish, boleh tahan jugak aku ni nih. Itu yang kadangnya aku berhenti, cekak pinggang, tengok kat atas, kat bangunan yang tinggi-tinggi. Macam tourist-tourist yang lain-lain jugak kononnya. 

Tapi, apa sebenarnya yang aku nak tengok, dah berpuluh kali, if not ratusan kali, aku ke Times Square tuh, apa yang nak ditengok lagi? Macam bagus jer, aku lupa yang aku stranded di Amerika, aku lupa yang passport aku baru aje mati, aku lupa yang aku duduk di Amerika secara haram. Aku lupa yang aku kena fikir semua hal-hal begitu. 

Itulah aku, aku memang nya jenis Bangla yang tak sadar diri!