Friday, October 12, 2012

03052008


Pagi tadi, sampai aje kat apartment David/Hal, terus aku disuruh siapkan Hal sebab kitaorang nak keluar shopping kat Target. Bukan aku nak shopping, tapi diaorang. Biasanya kalau Saturday, first thing aku buat bila sampai tempat diaorang, cuci pinggan mangkuk, dan mop lantai, then tengok tv, tapi tadi tuh, tak buat semua kerja tuh. 

So agak awallah kitaorang keluar harinih tadi, dalam pukul 11 gitu. Banyak barang yang dibeli, sampai penuh dua trolleys, semua barang-barang dapur. Dan memang lama jugaklah kitaorang kat situ sebab setiap aisle tuh kitaorang pergi, ada aje barang yang nak dibelinya. Pelik aku tengok Americans berbelanja. Dekat 600 dollars semuanya, walaupun David ambik barang yang paling murah sekali. 

Habis loading semua barang-barang, kitaorang jalan kaki aje ke Sak Fifth Avenue, kat satu mall yang di seberang jalan sana tuh. Ronda-ronda kat situ pulak, lunch sekali. Since aku tak makan pizza, so aku beli fries sama fish burger aje lah. Puas jugak David tanya aku, sampai dia ke gerai burger tuh tanya harga makanan yang aku beli, sebab dia nak pulangkan duit aku. Dia tetap insist yang dia nak bayar harga makanan since aku kerja dengan diaorang. Aku pulak, aku tak kisah langsung aku beli makanan guna duit sendiri, bagi aku benda kecik sangatlah kalau hal-hal gitu tuh. Tapi bagi diaorang, itu memang macam rules, yang diaorang kena provide aku lunch atau dinner. 

Masa makan tuh jugak Hal beritahu aku yang July nanti dia mintak aku kerja di sebelah siang, for a week. Sebab Mamat Filipino, caregiver yang sorang lagi tuh, dia nak cuti. Nak tanya aku tu pun susah, puas David suruh Hal tanya aku betul-betul. Aku ok kan aje. 

Then David beritahu aku yang bulan depan diaorang nak cuti seminggu kat Cape Cod, Massachusets. So aku pun disuruh cuti. The best part is, diaorang akan bayar gaji seminggu tuh. Aku, yang biasnya kerja dengan Cina yang cekik darah, mana lah biasa gitu kan? So aku beritahu diaorang yang tak payah bayar gaji aku sebab aku pun kira cuti jugaklah seminggu tu nanti, tapi diaorang kata yang memang gitu caranya, so aku dengan senyum lebar, anggukkan kepala. 

So seharian aku macam happy aje bila mengenangkan yang bulan depan aku akan ada cuti seminggu, cuti bergaji. Sebelum ini ada aku terfikir yang aku nak mintak sehari cuti, bosan jugak dah dua bulan kerja setiap hari kan? 

"You are so cultured, Joe. I wish I could be like you", kata David bila aku kata yang malam nantinya aku nak pergi concert Bryan Adams, dan akhir bulan aku nak pergi concert Eagles. Aku tak ada lah excited sangat sebenarnya, aku more rasa macam tak best aje malam nanti, sebab aku pergi tengok concert sorang-sorang. Semalam tuh ada aku terbaca kat craigslist.com yang ada a few mamats nih cari sapa-sapa yang sama-sama nak pergi tengok Dolly Parton In Concert, sebab diaorang malu nak pergi sorang-sorang. Macam loser lah kononnya kan, tengok concert pergi sorang-sorang. Aku pun terasa gitu. Tapi, kalau difikir balik, memanglah loser sangat kan? Pergi tengok Dolly Parton pun dah kira loser kan, to begin with kan? Lain lah aku, aku nak pergi tengok Bryan Adams, kan? 

Ker sebab aku nih dah semakin tua kot, itu yang rasa macam tak berapa best aje tuh? Tua tak sadar diri? Tak apalah, kali ini aku nak tengok concert buat style orang tua lah, dah lah duduk belakang sekali, aku tak nak bergerak-gerak pun, tak nak terkinja-kinja macam bebudak. Aku nak buat macam first time aku pergi tengok concert, masa student dulu tuh, duduk aje kat seat tak bergerak-gerak, sampaikan nak tepuk tangan pun malu. Sampaikan Mamat di sebelah aku dok tanya aku, "You enjoying the show?". Aku nak buat gitu aje lah nampak gayanya. Dan kalau aku rasa macam tak best aje nanti, kalau aku berjaya tak enjoy, mungkin aku batalkan niat aku nak tengok Eagles nanti kot? Tengoklah macamana nanti. 

Aku tak makan pun burger yang aku beli tuh, instead aku makan fries aje sebab aku jadi macam tak lapar lah pulak, lagipun since diaorang dah siap makan (aku tak boleh makan sesambil menyuapkan Hal, kena tunggu dia habis makan dulu baru lah aku boleh makan) so malaslah aku nak makan sorang-sorang. Tak best kan makan kalau orang tengok? So aku tapau bawak balik ajelah burger tuh, yang akhirnya aku kasi kat John, satu doorman nih yang kalau kita kasi apa aje, dia akan ambik. Peramah budaknya John tuh, itu yang selalu orang kasi dia makanan. Muka tak malu pun satu hal jugak, kalau orang bawak makanan, dia selalu nak tengok apa isi nya. So tak heranlah kalau aku selalu terkasi kat dia makanan aku, yang kadang tuh David macam paksa suruh aku bawak balik. Kalau tak kasi kat John, aku kasi kat orang yang dalam train, gitu biasanya. 

Aku sampai ke concert hall kat 64th Street, Central Park West tuh dalam pukul 7, cadangnya nak pergi makan dulu sebelum masuk tapi aku tengok dah ramai orang beratur so aku pun join lah sama. Hall kecik aje tempat concert tuh, semuanya seated. Dalam 900 tempat duduk, sold out concert tuh sebab Bryan Adams cuma buat show satu malam aje di New York City. 

Aku punya seat kat balcony, kat atas sekali.Agaknya sebab tickets yang satu row dengan aku tuh semuanya dibook dek Mamat yang di California tuh(dan dia jual kat ebay.com), dan mungkin tak semua tiket tuh dia dapat jual, so kosong ajelah row tuh, dalam 10 seats gitu. Dan kebetulan pulak tiket aku kat seat tengah, so sorang-sorang ajelah aku kat row tuh. Termalu aku dibuatnya sebab kat belakang aku, kat depan aku, kat aisle sebelah kiri dan kanan, semuanya dah penuh. Kecuali row tempat aku duduk tuh, aku sorang aje. Dua tiga minit show nak mula, barulah ada dua orang Minah nih duduk kat a few seats away from me, so hilanglah sikit kemaluan aku. 

Kat depan aku, ada this one Mamat sama 4 orang anak dia yang masih kecik, dalam tujuh lapan tahun gitu, kembar agaknya. Kat belakang aku pulak, ada one family dengan budak kecik jugak, tiga empat orang. Ayooo, sah lah aku tersalah beli ticket nih, dapat kat family section. Tak apa, bersesuaian lah dengan motto aku yang tak nak terkinja-kinja semasa menengok concert kan? 

Pukul 8-15 pm, belum start pun concert tuh, rasa geram, rasa nak marah dah jadinya sebab aku dah lah mengantuk, lapar pulak tuh. Esoknya aku kerja, buatnya lambat habis concert tuh, mampos aku. Tapi itulah, nak marah kat sapa kan? Mana boleh ada rasa marah kat Bryan Adams kan, aku kan ker peminat dia? 

Bryan Adams keluar aje kat stage, terus semua orang berdiri. Bulu roma aku pun berdiri jugak. Sebab, terasa macam tunggu kawan lama aje, terasa macam close aje gitu (eh aku nih ada gaya-gaya macam die-hard fan ker?). Lagu pertama dia nyanyi, lagu Tonight We Have The Stars, lagu baru dia. Aku tak tahu pun pasal dia ada album baru, rupanya album tu belum direleasekan lagi kat US nih walaupun kat negara lain dah dua bulan album tu keluar. Itu pasal dia buat concert kat small venues, kat selected cities di US, sebagai warm-up concert aje untuk concert-concert yang lebih besar, tahun depan kot. 

Sebab itu solo performance dia, so lepas satu lagu dia nyanyi, dia sembang-sembang dengan penonton. Then dia nyanyi lagi. Itu yang jadi lebih seronok tuh sebab dia pandai interact dengan penonton. Itu yang buat kitaorang (aku sorang jer kot?) yang rasa aku boleh relate dengan dia tuh. Yang buat aku suka style dia, Bryan Adams nih simple sangat orangnya. Orang-orang biasa aje, very down to earth gitu. Sebijik macam aku. 

Tak lama gitu, aku terberdiri jugak, aku terbetepuk tangan kuat-kuat jugak. Aku terikut menyanyi jugak (kecuali lagu baru yang aku tak pernah dengar, tak tahu lirik). Aku termenjerit-jerit jugak. Aku jadi macam jeles aje sebab duduk kat balcony atas, aku tak dapat lari ke dekat stage, kalaulah aku duduk kat bawah, sure aku dah lari ke dekat stage macam yang lain-lain tuh. Tak apa, lain kali kalau dia buat concert lagi, aku akan pastikan yang aku kena beli tiket yang bukan balcony seat. Dan aku akan bawak bekal bra, nak baling atas stage. Wakakakaka 

Dalam banyak-banyak lagu, aku rasa masa lagu Run To You lah paling gamat sekali (lagu Summer of 69, Heaven, Straight From The Heart, lagu tuh memang gamat macam biasa lah kan?), "Shit! I don't want this to end", aku kata dalam hati. So kaedahnya, aku puas hati sangat dapat tengok concert tuh, such a rare ocassion lah kan dia buat kat small venue gitu, penuh dengan keintimacyannya. 

Pukul 11 ngam-ngam concert tuh tamat, Bryan Adams siap lepak lagi sama penonton, sign otograf, bergambar sama-sama. Aku tengok aje lah dari jauh, dari atas sana tuh. Bila dia pandang arah atas, aku terasa macam dia pandang cari aku aje kaedahnya. Dia tahu ker aku nih ujud? 

Masa keluar nak ke subway station, aku ikut sebelah kiri, ikut Central Park Road, aku terperasan ada bas persiaran yang lawa dipark kat sebelah concert hall tuh. Sah lah ini tour bas Bryan Adams tuh. Terus terberhenti aku. Yes, aku nak tunggu Bryan Adams keluar. Aku tengok, ada a few orang yang macam tunggu orang aje, memang diaorang nak tunggu Bryan Adams nih, surenya lah. Mamat yang dengan anak kecik 4 orang tu pun ada tunggu kat tangga tuh, so aku nak tunggu jugak. Dapat bersalam dengan Bryan Adams pun jadi lah kan? Aku nak tunggu lah, this is New York City kan, what the heck? 

Tapi, hujan dah turun renyai-renyai, dan aku figure, sure dalam masa sesetengah jam paling awallah baru diaorang keluar, sedangkan aku kena balik sebab esok nak kerja. So dalam tunggu-tunggu tuh, aku berbelah bagi jugaklah. Ini peluang best nih, kata aku dalam hati. Entah-entah nanti Bryan Adams ajak kitaorang, sapa-sapa lah, ikut naik tour bus dia, sebab malam tu diaorang bertolak ke Baltimore, Maryland, untuk concert seterusnya. Lusa nya diaorang pergi north lagi, ke New Haven, Connecticut, sebelum ke Albany, New York dan Boston, Massachusets. Aku sempat fikir, kata lah Bryan Adams ajak aku ikut dia punya road tour, silap-silap aku terima offer dia. Aku nih bukannya boleh percaya sangat kan? 

Boleh lah aku beritahu dia yang aku punya instinct dulu tuh betul. Dulu, lama dulu, masa aku mula-mula kenal dan suka Bryan Adams nih, aku selalu kata kat kakak aku (dan jugak member-member aku yang lain) yang Bryan Adams tuh macam sesuai aje dengan Princess Diana. Aku kata gitu tuh lepas tengok gambar-gambar masa Diana tengah bersalam dengan penyanyi-penyanyi yang menjayakan Prince Trust Concert ker apa tah, kat London. Bryan Adams was one of them. Tengok cara Diana tenung Bryan Adams tuh, macam sesuatu aje. Rupanya betul, many years later, diaorang pernah ada affair kan? Itu pasal Bryan Adams was barred dari performing untuk Memorial Concert For Diana, last year tuh kan? 

Tapi itulah, dalam aku tunggu-tunggu tuh, aku fikir jugak, baik aku blah ajelah sebab esok nak kerja. Tak apalah tak dapat jumpa Bryan Adams up close and personal gitu kan? So aku blah aje lah, sedikit terkilan. 





Now our dreams are comin' true 
Through the good times and the bad 
Ya - I'll be standin' there by you 
[Heaven - Bryan Adams]