Friday, October 12, 2012

04052008


Punya lah siksa nak bangun pagi, pergi kerja pun aku tak mandi, takat cuci apa yang patut aje. Aku dah terbangun paginya tuh, lepas Subuh aku tidur semula. Semalam pun tidur pukul 1 lebih, so memanglah aku mengantuk sangat. 

Terus aje aku ke Forest Hills, breakfast kat sana. Aku terperasan yang ada AhSo Cina sorang nih, dia selalu datang mintak duit. Dia selalu masuk mana-mana kedai makan, cafe, deli, then dia perhati sorang-sorang. Lepas tuh, (bila dia dah kenal pasti bakal mangsa), dia keluarkan duit (coins) dia, then dia kira. Buat-buat kira. Lepas tuh dia mintak tolong mangsa tuh untuk tambahkan duit dia jadi sedollar. Dulu aku selalu minum kat cafe orang Korea tuh, almost setiap hari aku kena pau dengan dia. Tu pasal aku ke cafe lain sekarang nih, tapi kat tempat tuh pun kena pau jugak. 

Kitaorang tak ke mana-mana harini sebab David keletihan katanya, dia takat pergi gym, pergi kedai dekat-dekat apartment dia aje. So most of the time aku dengan Hal aje lah. Hal nih, kalau dah tak ada apa nak dibuat, suruh temankan dia tengok tv aje lah kerjanya. Dia pulak minat cerita-cerita lama, filem yang masih black and white. Sambil berdiri pun aku boleh tertidur kalau nengok filem lama-lama nih. Dia selalu pelik apa pasal aku tengok tv sambil berdiri. Sebab itulah, kalau tengok tv sambil duduk, sure tersengguk-sengguk aku nak melayan filem tuh habis, kan?

Tapi bila dia tanya aku, terus aku kata aku suka satu film yang kat satu channel nih, cerita Gosford Park. Cerita boring jugak, cerita banyak bercakap jugak tapi sebab Maggie Smith berlakun, film British pulak tuh, dan film tu pernah dicalunkan untuk Oscar, memanglah aku layan habis. 

Balik kerja petang tuh cadangnya nak terus aje, tak nak singgah mana-mana. Tapi aku tersinggah kat 59th Street, aku cadang nak jalan aje ke arah Rockerfeller Center, then ke Times Square. Dalam 20 blocks gitu jauhnya. Ala, jalan kat New York nih tak terasa sebab kat dalam tengah bandar kan? Apalah sangat 20 blocks tuh. 

So dari 59th Street tuh aku jalan slow-slow ke Rockerfeller Center, sambil-sambil ambik gambar, now that aku ada kamera baru. Melepaklah kejap kat area tuh, sesambil tengok orang, sesambil rilek-rilek keletihan. Aku terfikir, kalaulah aku ada member-member kat New York nih, sure aku pergi makan kat sini nih, nampak macam kelas aje. Dulunya ice-skating rink kat situ tuh. 

Tengah lepak-lepak tuh, Bob talipun. Rupanya dia ada kat Empire State Building, bawak sedara dia melawat New York. Aku terconfused sekejap sebab aku ingatkan sedara dia nak datang minggu depan, sedangkan diaorang dah sampai Amerika dah benarnya. So apa lagi, aku suruh Bob tunggu aku kat sana, dan aku akan jalan kaki aje dari Rockerfeller Center ke Empire State Building tuh, ada lah dalam 15 blocks away. I'm a New Yorker kan, dalam sesepuluh minit aku boleh sampai ke situ, berlari-lari anak. 

"Uish, skemanya Bob nih, rambut pun dah pendek, buat style Ricky Martin lagi, pakai spek lagi pulak tuh", kata aku dalam hati, the moment aku nampak dia tengah menalipun (bercakap dengan aku) sambil tercari-cari aku. Mana lah dia nampak aku sebab aku kat seberang jalan sana, aku menyorok-nyorok sikit, dan aku tengok, Bob asyik pandang atas aje, macamlah aku turunnya dari atas Empire State Building tuh. 

"Janganlah Bob nih buat style kampung sangat, malu aku nanti", kata aku dalam hati. 

So kitaorang sembang-sembang ajelah sementara tunggu sedara Bob yang pergi jalan-jalan kat area tuh. Best sembang dengan Bob nih sebab aku rasa macam dah berkawan lama sangat dah dengan dia. Sedangkan aku baru sekali jumpa Bob sekeluarga, masa aku pergi rumah diaorang kat perkampungan kecil di luar Wilmington, Delaware, dulu tuh kan? Senang pun senang sembang dengan Bob nih sebab aku tak payah nak explain, cerita banyak-banyak, sebab dia baca blog aku kan? 

Tak lama lepas tuh sembang-sembang dengan bapak dan emak sedara Bob, sepupu dia, dan Aina (yang lebih dikenali sebagai "awek baju hijau" - ini Bob yang coin kan phrase nih). Aina nih kawan Bob dan Aifa (isteri Bob), kerja kat Phila, first time aku jumpa dia walaupun sebelum ini Bob pernah dua tiga kali sogokkan aku dengan gambar-gambar "awek baju hijau" tuh. Kawan siRuby lah kot Aina nih.

Akhirnya kitaorang ambik keputusan untuk ke Rockerfeller Center dan sebab tak muat kereta, aku jalan aje lah balik semula ke area Rockerfeller Center tuh. Dan walaupun aku jalan kaki aje tapi aku yang sampai dulu sebab diaorang punyalah siksa nak cari parking spot. Dan kebetulan pulak malam minggu, memanglah sibuk. Kat Radio City tuh for example, (kat area situ jugak), tadinya jalan ditutup sebab Bill Clinton ada buat program apa tah, then ada show 3 Divas ker apa tah, Chaka Khan, Diana Ross, Patti L'abelle. So, penuhlah area tuh dengan gagak di rimba kan? Itu yang "gelap gelita" semacam aje kawasan tuh. 

Lama jugaklah kitaorang lepak-lepak di situ, sesambil bergambar, sesambil bersembang. Then kitaorang jalan kaki aje ke arah Times Square, dalam 8 blocks jauhnya. 


     


"Ko jangan kata aku kampung pulak Joe", beberapa kali Bob warning aku. 

Aku buat-buat tak faham, "Kampung?", aku tanya dia balik. Tapi aku dah tersengih dah. 

"Ala, macam aku tak tahu ko tuh, kang ko tulis dalam blog, kata aku ni orang kampung. Aku tahu lah ko tuh, aku dah boleh baca apa ko nak tulis", kata Bob lagi. So gitulah, banyak kali Bob warn aku, takut sangat dia aku tulis pasal dia macam orang kampung tuh. Wakakakkaak

Dan masa tu jugak baru aku terperasan yang Aina nih ada baca blog aku. Sebelum tuh, Bob ada macam introduce aku, dia kata, "Ini penulis hebat nih", something like that lah. [Eh, nak ingatkan balik, ada ker Bob guna "perkataan "hebat" tuh, ker aku tertaruk sendiri?], dua kali Bob kata gitu, aku kenyitkan mata kat dia sebab tak nak dia cakap lebih-lebih, nanti tercerita pulak pasal blog, kan? 

"You tukar blog ke mana?", Aina tanya aku. "I baca dulu tu, pasal Syed, then tiba-tiba you tukar blog", kata dia. 

"Oh shoot! Dia baca blog aku? Alamak, malunya, aku kan ker suka cakap merapu, mencarut-marut?", aku terfikir gitu. Nak jer aku beritahu Aina yang aku dah tukar dari www.joeperantau.blogspot.com ke www.joebangla.blogspot.com tapi aku tengah termalu. 

I was caught completely off-guard rupanya. First, aku tak tahu Bob nak datang. Keduanya aku tak tahu "awek baju hijau" pun ada. Ketiganya, aku tak tahu pun dia ada baca blog aku. Kalau aku tahu semuanya tuh, sure aku dah bersiap sedia kan? Pakai lawa-lawa, be more presentable, cakap elok-elok, bersopan santun gitu, things like that lah kan? Iyalah, first impressions lasts kan?

Bergambar-gambar gitu lah di area Times Square, diaorang ada jugak masuk a few kedais untuk beli souvenir, aku dengan Bob sembang-sembang aje kat luar, sesambil melepak, sesambil merokok. 

"Bob, ini first time aku keluar ramai-ramai sama Melayu. Ini first time aku ada kawan. Bestnya", aku tercakap gitu kat Bob. Memang pun, selama ini, mana pernah aku ada kesempatan keluar merewang-rewang gitu kan? Dulu masa sama Syed, ada jugak keluar tapi sesambil mendukung biawak hidup, manalah ada fun nya kan? 

Pukul 9 lebih baru lah kitaorang blah, sempatlah cari makanan halal kat tepi-tepi jalan tuh. Banyak carts yang jual makanan halal, tak ada masalah langsung. Aku makan kat situ aje sebab lapar sangat, tengahari tuh aku tak makan apa-apa pun. Then kitaorang balik semula ke area Rockerfeller Center, tempat Bob park kereta. 

"Bob, ko selalu fikir tak yang macam tak sangka aje ko boleh hidup di Amerika, macam sekarang nih?", aku tanya Bob gitu, nak tahu reaksi dia. Sebab aku selalu terfikir gitu, aku selalu, especially masa dalam train, masa tengok bangunan-bangunan pencakar langit tuh dari kejauhan, aku selalu terfikir gitu. 

"Selalu Joe, selalu!", bersemangat aje Bob jawab. 

"Yer ker?", aku tanya dia, konon-konon macam tak percaya aje, sedangkan aku rasa happy jugak yang dia pun ada fikir benda yang sama.