Friday, October 12, 2012

30042008


Dalam sekali seminggu, sure David sama Hal ajak member diaorang datang makan kat apartment diaorang. Biasanya malam lah kan sebab masa tu aje David ada di rumah. Kalau weekends, diaorang kadang-kadang makan kat luar, for dinner. Masa tuh aku dah tak ada sebab aku kerja sampai pukul 6 aje. 

Ada dua orang nih yang selalu datang apartment diaorang, Chester sama Mirch. Chester nih Filipino, Mirch nih American. Tak kisah lah Filipino ker American ker, tapi dua-duanya aku tak berapa berkenan. Bagi aku diaorang nih macam berlagak aje, terutamanya Chester tuh. Mirch tuh, oklah jugak, walaupun diaorang nih tak ada sembang-sembang dengan aku tapi aku perasan yang Mirch ada lah tunjuk respeknya sikit. 

Masa makan, aku tak pernah makan sama diaorang. Aku tak makan kat apartment David/Hal pun dah sebenarnya walaupun tiap kali diaorang offer aku. Kalau aku nak jimat duit, makan ajelah sama diaorang kan sebab diaorang pun makan salad, sandwich, benda-benda yang aku makan jugak. Tapi aku lebih rasa seronok dan selesa makan on my own, maksudnya, makan makanan aku sendiri, makan makanan hasil titik peluh aku. Masa balik kerja. 

Aku terperasan, masa diaorang makan, Chester nih selalu jeling-jeling aku, macam jijik sangat aku duduk semeja dengan dia kot? 

Diaorang pun tak ada lah offer aku ajak makan sama, lain gayanya kalau di Malaysia kan? Kat Malaysia, tetamu biasanya ada jugak pelawa orang gaji makan sama kan? Iyalah, kalau dah duduk semeja tu kan? Mungkin diaorang ingat yang aku nih tak layak makan semeja dengan diaorang, sedangkan aku sebenarnya yang tak nak. David sama Hal tahu tuh, cuma Chester sama Mirch yang tak tahu.

Dan disebabkan tak tahu tu lah, diaorang macam pandang lekeh jer kat aku. Mirch tuh orang besar kat City Hall, cakap pun besar jugaklah kan? Bila dia cakap besar tuh baru lah aku macam sedar yang "kecik"nya aku di mata diaorang. Tapi... aku selalunya macam senyum-senyum gitu sebab kadang aku macam tak percaya yang aku boleh duduk semeja dengan orang kaya macam tuh. 

Aku dengar aje apa yang diaorang sembangkan, ada masanya diaorang sembang pasal benda-benda bodoh gak, pasal American Idol ker, pasal movies ker. Ha, masa tuh biasanya David selalu sebut-sebut nama aku sebab dia tahu aku nih boleh tahan jugak kalau pasal nak mengingat nama penyanyi, nama pelakun. David kata aku nih very knowledgeable kalau pasal geografi sama music/movies. Dan aku nih hopeless kalau pasal American politics atau sports. 

So malam tadi, Mirch ada datang apartment David/Hal untuk dinner. Dalam sembang-sembang tuh, lepas David cakap apa tah pasal aku, Mirch pun tanya aku kalau-kalau aku nak kerja kat City Hall sebab dia punya Department tengah cari orang, sebagai Assistant apa tah. Mirch ni mana lah tahu aku tak ada papers kan? Dia tak tahu apa pun pasal aku, David sama Hal pun takat tahu sikit-sikit aje lah. Nasib baiklah Mirch kata, "think about it" kat aku sebab aku masa tuh tak tahu nak jawab apa. Hal pun pandang aku aje sebab mungkin dia fikir yang kalau aku terima offer Mirch tuh, maknanya aku tak akan kerja jaga dia dah kan? 

Sebelum aku blah, sempat lagi Hal tanya aku pasal offer dari Mirch tuh. Takut dia gamaknya kalau aku blah, dia tak tahu yang aku nih tak ada papers, tak layak. "I'm happy doing what I'm doing right now, why should I leave?", aku kata gitu kat Hal. Suka Hal mendengarnya. Memang aku nih pandai berpura-pura kan? 

Happy ker kerja mengurut orang yang cerewet ? Happy ker kerja basuh berak orang yang cerewet? Happy ker kerja menyikat bulu rugs orang yang cerewet? Happy ker kerja setiap hari dengan orang yang cerewet? Happy ker bila tak ada kerja, tengok tv?