Friday, October 12, 2012

25052008


Sabar jer lah, harinih seharian aku bergelumang dengan taik! 

David ke gym, aku, sampai aje apartment diaorang, terus vacuum rugs, cuci itu ini sesikit. Then kasi Hal minum. Dia macam malu-malu nak tegur aku. Rasa ko! Semalam punya hal lah tuh. Biar, at least dia tahu yang aku tak berkenan sangat dengan perangai cerewet dia tuh. 

Tengah lepak-lepak sama dia, Hal terkincit lagi! Aku boleh nampak hasil kincitan dia mengalir dari kerusi scooter dia tuh. Aku yang jadi panik sebab kalau nak suruh Hal terus ke bilik air, sure berterabur kat lantai. Memang yer pun, ada yang tus ke lantai rupanya. 

Aku duduk kan Hal kat throne, dan aku sapu dan kutip taik-taik dia yang kat seat scooter tuh. Sebijik macam mengutip taik anjing kat park. Masa tuh aku fikir, Hal nih nak balas dendam kat aku ker? Aku ada terfikir, kalaulah aku yang jadi dia, itu jer cara nak balas dendam. Kasi berak berterabur. 

Dah bersihkan lantai, dah bersihkan seat scooter, sementara tunggu Hal berak, kena lah aku bersihkan scooter dia pulak. Tak cukup sekadar bersih guna lysol then sapu dengan towel, kena guna dua tiga pencuci lain. Gitu lah cerewetnya si Hal tuh. Aku ikut ajelah kata dia. 

Memang menguji aku lah, cecair kincitan dia tuh bertakung kat lantai scooter tuh, so aku calitlah sikit demi sikit. Sedikit demi sedikit. Tertonggeng-tonggenglah aku mencucinya. Tapi Hal tak puas hati, dia suruh aku tanggalkan pedal dan seat scooter tuh. Manalah aku reti. Dia pun tak reti jugak benarnya, itu yang dia suruh aku baca manual scooter tuh dulu. 

Aku memang lemah bab-bab DIY, bab-bab pomen nih, sure ada screws yang berlebih nih kang jadinya, kata aku dalam hati. Tapi sebab dia suruh jugak, aku ikutkan aje. Aku berjaya menanggalkan scooter tuh jadi 3 bahagian. Then aku bersihkanlah mana-mana yang patut, sampai dah tak ada yang berbau taik. 

Bila nak sambungkan semula scooter tuh, aku tak reti. Aku godek-godek, tak masuk-masuk jugak. Masalahnya, aku tak boleh nak buat semua tuh kuat-kuat, sebab Hal selalu ingatkan aku, lantai, dinding, semua tuh kena jaga-jaga, takut rosak. Tengah aku cuba-cuba tuh, adalah satu besi kecik tercabut. Dari mana pulak datangnya besi kecik nih? Terus lah aku taruk kat tepi besi tuh, kalau Hal nampak sure bising pulak dia. Memang seronok mengarahkan orang sesambil duduk atas throne tuh kan? 

Aku cuba-cuba, tak masuk besi tuh, aku cuba-cuba, masih tak berjaya. Kalau ada dua orang, rasanya senang sikit, satu orang tahan kat belakang, satu orang, tolak dari depan, nak ketatkan joint tuh. Tapi itulah, aku sorang, mana lah aku daya. Kena tunggu David balik, baru lah boleh. 

Aku belum pernah tengok David marah semarah tadi. Macam-macam dia mencarut, macam-macam dia marah Hal sebab dia kata Hal selalu nak buat experiment. Ringan jer mulut aku nak tambah sesedap rasa tapi aku diam kan aje. Iyalah kan, aku setuju sangat dengan David yang kata, apa ke jadahnya nak bukak semua scotter tuh, tak boleh nak bersihkan guna towel aje? Memang, sepanjang aku bersihkan scooter tuh tadinya, aku asyik dok fikir, yang betapa cerewetnya, betapa tak masuk akalnya siHal tuh. Tapi, apakan daya, aku kuli dia aje kan? 

Puas jugaklah aku sama David godek sana sini, siap kitaorang terbalikkan scooter tuh, cuba pasang dari bawah. Laaa, ada besi tersangkut rupanya, pasal tuh ditolak sekuat mana pun tak masuk. Entah macamana tah, masa David nak ketatkan scooter tuh, agaknya sebab dia tekan kuat sangat, adalah benda yang serpih. Plastik tempat wire tuh, serpih lah sikit. 

Then bila semuanya dah selesai, bila kitaorang cuba hidupkan scooter tuh, scooter tuh tak bergerak. 

"Fuck! Now it's dead! You fucking idiot! I'm out of here!", kata David kat Hal. 

Terus dia mandi, bersiap nak keluar. Sesambil tuh mengomel aje lah kerjanya, sampai aku kesian tengok Hal, nak pandang dia pun aku tak sampai hati. Then aku terfikir, pasal apa scooter tuh tak hidup bila cuba distart? Pasal benda serpih tu ker? Tapi benda tuh kecik sangat, tak kan lah pasal itu. Tapi....tak kan pasal besi yang jatuh tadi tuh kot? Besi yang aku dah buang ke dalam tong sampah (yang dah aku buang sekali dengan beg-beg plastik yang penuh dengan towel penuh taik tuh?) tuh? Harus lah besi tuh gamaknya, itu pasal scooter tuh tak hidup. 

Tak apalah, tak ada sapa tahu kan? (tu pasal aku buang awal-awal, sebab tak nak kasi orang tahu ada besi yang tanggal)

So jadi bodoh aje lah Hal sepeninggalan David tadi tuh, terpaksalah guna another scooter yang kecik. Dekat pukul 5 baru David balik semula, tapi dia dah cool dah. Macam aku jugak David nih, marah tuh kejap aje. Bila dah hilang marah, cakap pun lembut aje. Sebijik macam aku. Dia keluar pergi shopping beli seluar, kata dia. 

Yang jadi masalahnya sekarang, diaorang nak pergi holiday minggu depan, diaorang kena dapatkan new scooter. Esok cuti Memorial Day, semua orang cuti, mana ada office yang bukak untuk diaorang order scooter baru.