Friday, October 12, 2012

22052008


Sepatutnya kelas Spanish aku esok tapi semalam tutor aku tuh ada hantar email kata yang dia ada hal Friday so dia set kan Thursday. So aku pagi-pagi lagi dah bersiap untuk keluar walaupun hujan turun renyai-renyai. Aku cadangnya nak berjalan dulu merayau-rayau, nak ambik gambar nak taruk kat blog sebab aku dah tak ada idea nak tulis apa dah nih kat blog aku. Lagipun, aku kesian kat korang yang tak pernah menjejakkan kaki ke New York kan, so, aku berkorban lah sikit masa aku untuk pergi ambik gambar-gambar. Tak tahu lah kalau-kalau pengorbanan aku nih tak dihargai orang kan? Wakakakakaka

Hala aku hari nih, ke United Nations di 42nd Street/1st Avenue. Lama dah tak pergi situ, dah bertahun-tahun. Aku turun kat Times Square, dari situ jalan kaki ajelah ke 1st Avenue, jauh jugak rupanya. Aku bajet-bajet, sempatlah aku ke Union Square sebelum pukul 12 sebab aku nak buat revision sikit kat Barnes & Nobles, tutor aku tuh nak test aku. Aku tak baca apa-apa pun sejak last class, banyak benda yang aku lupa. Malu lah kalau aku tak ingat semua yang diajar, sure nanti dia akan lambat-lambatkan ajar aku, dia jugak yang untungnya nanti tuh.




[Aku dalam perjalanan ke United Nations]
Mulanya aku cadang nak ambik gambar dari luar aje tapi aku termasuk lah pulak ke compound United Nations punya area tuh. Ramai orang beratur nak masuk,dan aku terfikir, kalau aku tak masuk, tak dapat tengok area dari dalam. So aku masuk lah ke dalam building, ketat betul kawalannya. Dah masuk tu pulak, kalau nak tengok kat sebelah dalam, kena join guided tour. Alang-alang aku dah kat dalam, baik lah aku ikut aje, so aku beli ticket, $13-50. Banyak toursnya, berkumpulan, so kena tunggu turn, kebetulan aku dapat turn nombor 13, kena tunggu 45 minit lagi.

Memanglah tak sempat aku nak ke kelas Spanish nanti tuh, dan aku nak blah, tiket dah terbeli. So aku talipun tutor aku, aku pakai bedal aje nombor dia yang aku tak ada simpan tapi aku agak-agak memang betul nombor dia yang kat "outgoing calls" aku tuh. Yang jawab talipun aku tuh macam tak kenal aku, dan sebab bunyi sekeliling punyalah bising, aku cakap ajelah yang aku tak dapat datang. Pelik jugak aku apa pasal dia tak kenal nama aku.

Tour guide tuh perempuan Jepun (most of them yang kerja situ, orang-orang dari negara lain). Dalam satu group ada 20 orang aje. So memang banyaklah groups, like every 3 minutes ada satu group baru. Masa nak introduce diri, bangga jer aku, sebab aku sorang Malaysian, yang lain tuh kumpulan-kumpulan dari India, Russia dan Germany.

Aku tak ada lah pay attention sangat kat apa yang tour guide tuh terangkan, biasalah kan? Kitaorang dibawak dari satu tempat ke satu tempat. Ada tempat yang boleh ambik gambar, ada tempat yang tak boleh. Yang tak bolehnya, masa ada meeting in progress. Kebetulan, kat one of the Council Halls tuh ada meeting, pasal ekonomi ker apa tah, attended by menteri-menteri seluruh dunia lah kan? So kitaorang dibenarkan jalan perlahan-lahan dan tengok dari atas aje, meeting tuh. Masa masuk tu, boleh dengar dengan jelas apa yang diaorang meetingkan. Macam Inggeris orang kampung jer bunyinya, tapi itu understandable lah kan, bukan semua menteri pandai cakap Inggeris kan?

So aku peratikan lah suara dari negara mana yang bercakap tuh. Tengok-tengok, kat meja dia ada tulis MALAYSIA. "Pundek, ada gak Melayu kat sini nih, ingatkan aku sorang jer", kata aku dalam hati. Ada dua, satu lelaki, satu perempuan. Yang perempuan tuh bertudung putih, cara duduk dia (walaupun aku tengok dari belakang aje) punya lah kelasnya. "Sapa diaorang nih?", aku tertanya-tanya. The moment aku keluar dari hall tuh, baru aku teringat yang Muhyidden Yassin ada kat New York City sekarang nih, aku ada baca paper ituhari yang dia ada di sini for a meeting or something. Sah lah itu Muhyidden Yassin sebab masa aku tengok tuh, aku rasa macam familiar aje rupa dia tuh, walaupun nampak sipi-sipi.



[Itu tour guide kitaorang, ini kat one of the assembly halls tapi bukan General Assembly Hall yang satu tuh]

Sebelum kitaorang dibawak ke General Assembly Hall, kitaorang lalu dulu kat bahagian-bahagian pamiran. Tour guide tuh tunjukkan a few cenderamata dari negara-negara luar, Cina, Norway, dan dia explain sesikit. Then aku tengok dia lalu kat satu tempat nih yang aku rasa macam pernah tengok aje bentuk replika tuh. Rupanya, pemberian dari Tun Mahathir, replika emas tepak sireh. Besar dan cantik. Tour guide tuh kasi penerangan sikit, then bila dia kata dia tak tahu macamana nak sebut "tepak sireh", dengan bangganya aku ajar dia. Best, semua mata tertumpu kat aku. Bila one of the Kelings tanya guide tuh apa fungsinya kacip, dan tour guide tuh kata kacip tu untuk menggodeh/mengacau sireh, cepat-cepat aku betulkan fakta.


Aku tengok kat bawah replika tuh ada nama Mahathir, Prime Minster Of Malaysia, aku tersengih ajelah bila mengenangkan yang nama dia sentiasa terpahat kat United Nations, sedangkan sekarang nih kat Malaysia dia tengah buat palat. What a crap!

Last sekali kitaorang dibawak ke General Assembly Hall. Wow, tak sangka pulak dapat masuk tengok dengan mata kepala sendiri. Tak yah lah aku tulis in details, kang jeles sangat orang kang.


[General Assembly Hall]



Masa aku jalan kaki nak ke subway station, tutor aku talipun, tapi aku tak jawab. Pelik aku, dah tahu aku tak dapat datang, apa pasal pulak dia nak talipun aku kan? Ker tadi tuh aku tersalah talipun orang? Bila aku check semula, memang betul, aku tersalah talipun. Yang aku talipun tuh sapa? Rabbi .... tuh!

Since aku ada banyak masa, aku singgah kat Elmhurst Avenue, aku nak makan kat Restoran Coco, restoran Malaysia/Thai tuh. Waiternya budak Indon, kesian gak aku tengok dia pasal kena dilekeh-lekeh aje dek 3 orang Cina Malaysia tuh. So aku cakap Indo aje lah dengan dia, malulah aku nak mengaku aku orang Malaysia.

Boleh tahanlah sambal sotong diaorang tuh, tapi mahal. Kat Pinang (restoran yang kat area apartment David tuh) paling murah lah makanan dia so far, for under 10 dollars (itu dah termasuk tips) aje dah cukup, kat tempat lain semuanya sampai 15 dollars.

Lepas tuh aku terus ke library aje lah, ada dalam sejam setengah, so aku sambung baca cerita Phoolan Devi aku tuh.

Terkilan aku sebab David kata, semalam, aku keluar aje dari apartment diaorang, Bryan Adams ada performed kat American Idol finale. Not only him, George Michael pun ada. If only I knew lah kan, sure aku tunggu.

Masa aku check my email, sesampai aje kat rumah, tutor aku email aku, tanya aku apa pasal tak datang kelas sedangkan dia kata aku setuju nak datang Thursday (dia suruh aku check email aku), then dia kata dia nak charge aku for that 2 hours yang aku tak datang tuh. Memanglah aku niat nak bayar dia, tak payahlah dia nak remind aku kan?