Friday, October 12, 2012

11052008


Minggu ini aku tak ke mana-mana sangat, tak keluar jalan-jalan pun. Except last Monday tu lah kan? Bukan lah sebab aku dah macam insaf sebab minggu lepas aku banyak keluar duit, tak jugak. Orang macam aku nih mana lah mudah insaf kan? Saja jer aku nak buat minggu ini lain sikit dari minggu lepas, dari minggu-minggu lain tuh. Itu yang aku tak keluar jalan-jalan sangat tuh pun. Rasa macam termenyesal pulak beli kamera ituhari, tak dan dua tiga hari ambik gambar, malas pulak dah nih. 

Aku banyak melepak di rumah aje early morning. Buat lah apa-apa yang patut. Dan yang tak patut, tidur lah maksud aku. Cuma aku keluar agak awal sikit, just cukup untuk sesejam dua aku melepak, sebelum ke apartment David/Hal. Aku tak singgah kat Times Square pun dah, aku terus aje, either ke Forest Hills (ke restoran Malaysia tuh dulu) atau aku singgah kat Jackson Heights, untuk makan kat kedai nasi briyani Muslim tuh. Kalau ada masa lebih, aku melepak kat library. Itu aje lah. 

Selasa dan Rabu aku pulun buat Options dan Forex, bukan apa sangat cuma aku kemaskini kan apa-apa yang patut. Rasa macam dah banyak tahu nih tapi rasa tak konfiden pulak. Macamana pun, aku tetap rasa tak sedap hati aje, mengenangkan yang aku tak boleh buat apa-apa, aku tak boleh nak bukak trading account, pasal aku tak ada ID, tak ada bank account. Cipet tul!

Friday pulak, aku pergi kelas Spanish. Yes, aku decided yang aku nak belajar Spanish betul-betul lah, alang-alang aku dah tahu sesikit, might as well aku tahu bebanyak, kan? Lama jugak aku fikir samada nak belajar atau tidak, dari seminggu ke seminggu aku tangguhkan. Sebab itu lah, aku bimbang jugak kalau-kalau aku dapat second job, di sebelah pagi. Tapi, dari seminggu ke seminggu jugak tak ada apa-apa kerja apun, dan aku rasa aku dah bersedia, so aku contact this one Argentinian Spanish tutor yang ada advertise kat craigslist. Aku cadang nak ambik dua kelas setiap minggu, dua jam setiap kelas, so 4 jam semuanya. $60. Oklah tuh, itu yang paling murah pun. Kalau aku enroll kat mana-mana sekolah/kelas, lebih mahal, dan masa pun tak berapa flexible. Dengan Mamat Argentina nih, dia ikut aku punya schedule. So, setiap Selasa (1-3 pm) dan Jumaat (11 am - 1 pm) aku akan belajar Spanish lah. 

So, Jumaat lepas tuh kelas Spanish aku yang pertama. Mulanya aku ingatkan belajar kat rumah Mamat tuh, rupanya bukan. Dia buat kat Starbuck. Aku tak berapa berkenan sangat buat kat Starbuck nih sebab ramai orang, tapi kat US nih, Starbucks memang jadi macam office, dan ramai jugak orang yang buat tution/kelas kat Starbucks rupanya. 

Hujan turun lebat sepanjang pagi, hampir terbeli payung aku masa nak ke tempat tuh sebab aku basah habis. Tapi aku maintain lah style aku, yang hujan selebat mana pun akan aku redah aje, potong kote lah aku nak berpayung mayung. Macam bapuk jer kan? Sebab aku datang awal jugak, aku turun kat New York University kat 8th Street. Saja aje lah nak round-round kawasan tuh, Starbucks yang aku nak pergi tuh kat 14th Street, kat kawasan Union Square. So memang basah kuyup aku by the time aku sampai tuh. 

Felix nama tutor tuh, dan since Starbcuks penuh, kitaorang ke Au Bon Pain. Aku ingatkan aku tak dapat nak concentrate pasal buat kat ramai orang, tapi I was wrong. Dalam dua jam tuh, kitaorang tak peduli orang pun, kitaorang tak beli kopi pun. Mulanya aku ingatkan, sure banyak habis duit untuk beli kopi aje.

Oklah kelas pertama aku tuh, banyak jugak benda-benda yang aku lupa, yang aku dulunya tahu tapi sekarang dah tak tahu. Felix tuh was so impressed dengan aku punya pronounciation, dia kata aku mudah tangkap apa yang diajar. Aku rasa dia macam tak nak ajar aku cepat-cepat, sebab dia takut aku tercepat pandai kot? Rugi lah dia kan kalau gitu? Aku pulak yang macam kasi pressure kat dia sebab aku nih macam tamak aje nak tahu cecepat, bebanyak. Memang aku tamak pun, lagi satu, aku nih jenis tak mengedan-dan, kalau aku nak kan something, aku nak waktu tuh jugak. In this case, aku nak pandai Spanish dalam masa tercepat. 

So aku rasa macam happy lah jugak yang aku ada aktiviti baru, belajar Spanish. Aku tahu yang aku boleh belajar kat internet, beli buku, kalau aku nak lah kan? Tapi, aku rasa, belajar dengan cikgu nih lebih cepat, lebih berkesan, lebih ada semangat. Harap-harap aku tak buat nih separuh jalan lah, mintak-mintak aku buat betul-betul, sampai aku benar-benar pandai. Tensen sangat aku tak reti Spanish nih, rasa handicapped sangat.

Saturday pulak aku pergi buat kerja part time bersihkan rumah this one guy kat Upper East Side. Dah lama dah Mamat nih suruh aku buat spring cleaning apartment dia tapi aku malas sangat. Tiba-tiba aje Saturday tuh aku macam terbersemangat, sedangkan aku kerja dari 10 pagi sampai 6 petang hari tu tuh. Lepas kerja, terus aje aku ke apartment dia. Pelik aku orang kaya raya nih, tak ada kerja apa sangat pun, tak ada macam kotor sangat pun apartment tuh, itupun suruh dibersihkan. So selamba ajelah aku mengemop lantai, vacumm carpet, sapu itu ini, kemas mana-mana yang patut, dia kasi aku 100 dollars. Dia tanya aku lagi kalau aku boleh datang like once every 2 weeks, aku ok kan aje. 

Tadi aje, Sunday petang (aku habis kerja pukul 5) aku turun kat Times Square. Sebelumnya aku singgah Jackson Heights sebab lapar sangat, harinih cuma makan sebijik roti sebelum pergi kerja tadinya. Aku singgah Times Square tuh bukan apa, cadangnya nak tengok wayang. Timing pulak tak berapa betul, dua-dua filem yang aku cadang nak tengok tuh, either Made Of Honor dan What Happens In Vegas (aku suka menonton romantic comedy aje), dua-duanya main pukul 7-30 pm. Aku terlewat lima minit. Malu lah aku nak masuk panggung kalau wayang dah tengah main, biasanya aku masuk panggung awal-awal sebab aku sorang-sorang. 

So aku merayau lah sesekejap kat Times Square tuh, tak ada apa pun. For the last few days, banyak pulak yang aku baca kat paper, pasal banyak shootings filem-filem yang tengah buat kat Manhattan nih. Apa pasal aku tak pernah terserempak? Tiga hari lepas John Travolta sama Denzel Washington ada shooting kat Times Square. Catherine Zeta Jones pun tengah shooting kat 34th Street. Tom Cruise sekeluarga, David Beckham sekeluarga, semuanya tengah ada kat kawasan sini, apa pasal aku tak terserempak dengan diaorang nih? Bila time aku tak keluar ke mana-mana, ada jer benda best-best berlaku. Tapi bila aku keluar, tak terserempak apa-apa pun.