Friday, October 12, 2012

23042008


Tak senang duduk aku bila dapat tahu Bryan Adams nak buat concert kat New York 3 hb Mei nih nanti. I've seen him playing life, adalah lima atau enam kali kot, tapi itu dulu, lama dah. Masa aku muda-muda dulu. Nak lah jugak tengok dia masa dia dan aku dah tua-tua nih kan? 

Yang buat palatnya, concert nih dibuat kat such a small venue, sebesar opera theatre aje. Intimate venue katanya. Sold out lah ticketnya kan, lagi pulak tuh, tickets tak dijual kat mana-mana kecuali online. Mana lah aku ada credit cards kan? 

Tapi, aku tak puas hati, aku dah cadang nak redah aje pergi ke venue tuh nanti, nak pasang placard tulis "Anybody selling a ticket?", pasang, gantung kat leher. Tapi, aku dah terdapat ticket tuh, beli kat e-bay. Nasib baik boleh pakai money order. Ticket balcony aje, murah jer lah. 

Terkilan jugak sebab aku biasanya duduk kat orchestra seat kan? Orchestra seat, ticketnya sampai dekat 400 dollars. Tak apa lah, balcony seat pun balcony seat lah, janji aku dapat tengok Bryan Adams. 


Tiba-tiba aje aku terasa nak pergi shopping tadi tuh. Dalam pukul 10 lebih masa tuh. Aku dah berapa kali, asyik bangun, lepak, bangun, lepak, mandi, sambung tidur. Sampai tensen aku jadinya. Geram sangat, terus aku bingkas bangun, mandi sekali lagi. Selalu gitu, pagi sampai dua kali aku mandi sebab lepas mandi biasanya aku tidur semula (sebab tak tahu nak buat apa), then bila terdecide nak keluar, kena lah mandi lagi sekali kan? 

Aku plan nak ke Macy's, nak beli jacket. Malu lah aku pakai jacket aku yang satu tuh, masa winter pun pakai jacket itu kan? Sekarang nih cuaca dah mula panas, kena lah pakai jacket lain sikit. So aku keluar rumah pakai sehelai t-shirt aje, t-shirt lengan panjang. Nanti, kalau aku pakai jacket, takut pulak aku tak terbeli jacket baru. Iyalah kan, aku nih orang kuat iman, kuat tahan godaan. Walaupun almost everyday aku cuba uji-uji diri aku sendiri. 

Ada berlambak kedai kat kawasan rumah sewa aku nih yang jual jacket murah-murah, dalam dua tiga puluh dollars sehelai. Tapi kan, orang kata, alah membeli, menang memakai kan? Lagipun, kalau pakai benda-benda berbranded nih, kadar kekonfidenan diri sendiri tuh jadi bertambah kan? Sesuai sangatlah dengan aku, yang tak ada konfiden diri nih, at least dengan memakai barang-barang branded, akan naiklah rasa konfiden diri tuh, yang secara otomatik akan menaikkan harga diri. Kot? 

Tak tahu apa pasal aku masih ada perasaan gitu, perasaan kebendaan gitu. Ingatkan dah habis dah perasaan gitu, as I get older nih kan? Mungkin jugak sebab aku duduk kat New York City kot? Kalau aku duduk kat ceruk kampung, aku mungkin boleh kikis perasaan gitu tuh, I'm sure. 

So ke Macy's lah aku, first time nak shopping kat situ. Aku tahu yang aku tak akan banyak beli barang sebab duit pun ada secopet aje. Barang-barang kat situ, Tuhan aje yang tahu, mahal ka'alah. Masa lalu kat aisle nak ke men's section, aku jeling-jeling jugak handbag-handbag yang ada didisplay kat situ. Ya ampun, beribu-ribu harganya, sampai aku tengok dua tiga kali, nak memakesurekan yang harga tuh betul-betul semahal itu. Kampung sangat aku kan? 

Pelik aku, dua tiga kali aku round, macam tak ada nampak jer jacket yang best-best. Kalau aku pergi temankan David sama Hal pergi shopping tuh, banyak sangat pulak benda yang lawa-lawa, yang buat aku terliur nak beli. Ker sebab aku jalannya laju kot? Diaorang tuh jalannya pelan-pelan, belek satu-satu.

Aku? Aku jalannya laju aje, macam orang nak terberak. Tu pasal agaknya. So aku pusing lagi sekali, aku belek satu-satu, memang sah, memang ada jacket yang lawa-lawa, yang aku berkenan sangat. Dari Calvin Klein aku ke Kenneth Cole, aku ke Perry Ellis, aku ke Tommy Bahamas, aku ke mana-mana lagi tah. Memang buang masa pun, macam bukan aku aje rasanya. Biasanya aku nih, pergi satu tempat, nampak aje yang aku berkenan, terus aku rembat. On the way keluar (lepas dah bayar) baru termenyesal sebab biasanya sure ada benda yang lebih lawa dan yang aku lebih terberkenan. So itu lah kaedahnya, aku spend banyak masa membelek satu persatu, as if duit yang aku ada tuh cukup-cukup untuk beli satu pakaian aje. 

I'm a Polo guy so tak heranlah kalau aku asyik masuk situ aje, tak puas hati aku kalau tak ada barang Polo yang memberahikan hati aku. Belek punya belek, mata aku terpaku kat satu jacket nih, tak ada lah lawa mana sangat pun tapi kalau aku pakai, aku tahu yang aku akan termenjadi lawa. 

Aku nih kan, walaupun Bangla aje, tapi sebenarnya aku nih boleh tahan jugaklah kalau dari segi penampilan tuh. Macam boleh dibawak ke tepi ke tengah lah lebihkurang gitu. Cuma aku selalu bawak diri aku ke tepi aje sekarang nih. Aku suka di tepi-tepi, sekali-sekala aje aku bawak diri aku ke tengah.

$250 harga jacket tuh, mak oiii, mahalnya, kata aku dalam hati. Boleh dapat 4 helai jacket Perry Ellis yang tak lawa yang aku hampir terbeli tadi tuh sebab harga murah. Yang buat aku bengangnya, jacket tu aje lah yang tak ada discountnya, pakaian lain semuanya ada 30% discount. Ini semuanya nak menguji aku nih, kata aku dalam hati. Macamana pun, aku try-try jugak jacket tuh. Memang betul, bila aku tengok kat cermin, jadi lawa aku rupanya bila pakai jacket tuh. Dengan sunglasses aku tuh, korang boleh bayangkan sendiri lah kan, betapa lawanya aku terjadi. 

Nak ambik ker tak ambik nih? Ambik, tak ambik? Ambik, tak ambik? Kalau aku ambik, nanti menyesal sebab mahal. Kalau aku tak ambik, sure menyesal jugak nanti. Sebab tak ambik, kan? Last-last aku taruk balik jacket tuh. Tak nak ambik lah. Gila kuatnya iman aku nih, kata aku dalam hati. Tapi sebelum aku blah, aku cuba ingat-ingatkan tempat jacket tuh, iyalah, mana tahu di suatu ketika nanti aku decide nak beli, kan? Senanglah sikit nanti dah tahu tempatnya kan? 

Laju aje aku blah, laju sebab frust kot? Laju sebab aku takut kalau aku jalan pelan-pelan, nanti aku terpusing balik ke tempat jacket tuh. Aku turun ke tingkat dua, aku turun ke tingkat satu. Laaa, rupanya banyak lagi sections lain yang jual jacket-jecket jugak, yang jauh lah lebih murah harganya. Tapi semuanya brand-brand yang kodi, yang nama pelik-pelik, yang aku tak pernah dengar. Ala, ini section untuk budak-budak yang baru nak naik, tak kan aku nak cari jacket kat situ pulak kan? Macamana pun aku belek-belek jugaklah kat situ, tapi fikiran aku tetap melayang kat jacket Polo yang satu tuh.

Terus aje aku keluar, sambil jalan ke arah Madison Square Garden. Lepak-lepak kat atas benteng tuh sambil tengok orang lalu lalang, semuanya muka-muka happy aje. Mana tak nya, cuaca panas, elok untuk bersantai. 

Masa tu lah aku fikir, yang betapa hamba duitnya aku nih. Iyalah kan, nak beli something, nak belanjakan duit, punyalah siksanya, sampai fikir yang bukan-bukan. Tak boleh ker aku beli aje apa yang aku nak, without even thinking pasal duit? Bukannya aku tak boleh buat gitu kan? Besar sangat ker nilai duit tuh dalam hidup aku? Duit bukannya tak boleh dicari, kan? 

Aku fikir, kalaulah aku tulis kat blog pasal aku kena fikir banyak kali just untuk beli barang yang harganya dua tiga ratus dollars, sure akan ada orang yang gelakkan aku. Buat malu aku aje. Sure akan ada orang yang kesiankan aku. Bukan kesiankan aku sebab tak ada duit, tapi kesiankan aku yang takut nak belanjakan duit. Tak kurang jugak yang mengutuk aku, kata yang aku nih one perfect example manusia yang tak sedar diri. Dalam tak ada duit tuh, nak bergaya. 

So, patut ker aku masuk semula ke Macy's, buktikan pada diri sendiri, pada orang lain jugak, yang aku nih bukannya hamba duit. Tapi.....kalau aku nak buktikan pada diri aku sendiri, dan pada orang lain pun jugak, apa pasal kena masuk Macy's? Apa pasal tak buktikan dengan masuk dan shopping kat kedai-kedai lain, yang biasa-biasa tuh? Yang murah-murah tuh?

Alamak.... itu dah bab lain dah tuh.

------------------------

Macam semalam jugak, aku ke Pinang, restoran Malaysia/Thai kat Forest Hills tuh untuk lunch. Tokay dia dah rajin sembang dengan aku dah lah pulak. Lembut aje cakapnya, aku nak makan pun tak senang sebab dia dok menyempil aje ajak aku sembang. Pasal Anwar Ibrahim lah, pasal Mahathir lah, pasal Ahmad Badawi lah. Payahlah gini nih, kena selalu datang makan kat restoran tu lah, sebab tokay dia dah jadi baik dengan aku.