Friday, October 12, 2012

24052008


Kereta David dah ok, so harinih kitaorang keluar ke mall. Dah 2 weekends rasanya tak keluar ke mana-mana, lagipun cuaca elok sangat hari nih, panas. Esok lusa pun panas jugak. Dan esok lusa pun aku kerja dari pagi sampai petang jugak. 

Balik ke apartment David, dah pukul 3 gitu, aku lapar. Lepas diaorang makan, David ke gym, tapi Hal tuh macam tak fikir pulak, ada ker patut dia suruh aku duduk kan dia kat throne dulu (sebab dia nak berak), then baru dia suruh aku makan? Mana lah aku ada selera nak makan lepas tengok jubur dia kan? Pulak tuh, kena masukkan ubat ke jubur dia tuh, kadang tuh ubat tuh meleleh kat tangan aku, surenya ubat yang dah bercampur taik dia. So, tak makanlah aku seharian. 

Dah lama lepas bersih-bersihkan dia, lepas taruk bedak, pakaikan pampers, kena layan dia tengok tv. Nasib baik lah film Maggie Smith, Keeping Mum, seronoklah aku melayannya. Tengah sedap-sedap tengok tv, Hal terkincit. Satu kerja pulak lah, Hal tuh punyalah kepoh orangnya, terkincit gitu pun riuh rendah macam ada orang mati aje gayanya. 

So terpaksalah bersihkan dia semula. Lepas bersihkan tuh, elok aje dia terkincit sekali lagi. Pundeks tul! Tapi bukan terkincit apa sangat, macam keluar lendir dari jubur dia tuh, lendir apa tah, rasanya lendir ubat lawas berak tuh kot? Kecoh semula, dan dalam tengah gawat tuh, dia jadi macam panik lah. Biasa lah tuh. Lepas tuh mulalah dia suruh aku buat itu ini, as if aku nih bodoh sangat tak reti nak buat kerja. 

Hangin lah aku jadinya. Dah hangat hati tuh, aku hamburkan lah benda-benda yang aku tak puas hatinya dengan Hal selama ini tuh. Laju jer aku cakap, selaju cirit yang keluar dari jubur dia tuh. Kasar jer bahasa yang keluar dari mulut aku, tak sekasar cirit yang keluar dari jubur dia tuh. 

Selama ini aku pernah jugaklah beberapa kali hangin gitu, laju aje aku cakap, keras aje suara aku. Tapi tadi tuh aku tak simpan apa-apa pun, aku hambur semuanya kat dia. Macam dah tak peduli dah apa nak jadi pun. Lantak lah. Pasal cerewet dia tu lah, cocky sangat. Benda kecik, benda senang, semuanya jadi susah. Itu yang aku beritahu dia tadi tuh. 

Terkejutlah Hal kan? Sampaikan aku tanya dia, pernah tak nampak aku geleng-geleng kepala? Aku kata, aku memang selalu geleng-geleng kepala, itu tanda protes, tanda bengang, tanda apa yang dia suruh aku buat, semuanya tak masuk akal. 

"Oh nooo....I'm getting upset now Joe" kata Hal. 

"I don't care, I get upset with you all the time", berani aku kata gitu. 

Tapi itulah, marah-marah pun, aku kena bersihkan Hal tuh. Upset-upset pun, dia tahu aku kena bersihkan semua tuh. So bila aku dah cool sikit, aku bersihkanlah apa yang patut. Hal terus diam aje, tak berkotek sikit pun. Ha gitu lah lain kali, cuba buat diam gitu, kan ker senang kerja aku? Ini tak, mulutnya mengalahkan jubur ayam lagi arah aku buat itu dulu, ini dulu. Nak taruk lotion, taruk bedak, tiap zarah badan dia tuh kena taruk, kat akar-akar kote sekali. (Aku kalau masa taruk bedak, aku taruk banyak-banyak sebab kalau aku taruk sikit, masa aku nak sapu-sapu kasi rata, telor dia melekat kat tangan aku, itu yang aku malasnya tuh. Tau lah kan, telor orang tua lanjut-lanjut kan?)

Patutnya pukul 6 aku dah balik, habis kerja, tapi sebab dia terkincit tuh, pukul 6-30 petang aku masih menyiapkan dia. Diaorang nak keluar dinner sama kawan diaorang pukul 7 tuh. Yang aku geramnya dengan Hal nih, kalau David tanya ada apa-apa masalah tak sepeninggalan dia, tak pernah dia mengaku ada masalah. Tapi David faham pulak, kalau tak ada masalah, apa pasal aku belum balik lagi sedangkan aku patutnya habis kerja pukul 6? 

Balik kerja, aku rasa macam tak sedap hati aje pulak jadinya. Rasa kesian pulak kat Hal, tapi itulah, dia tuh kena diajar sikit, kalau tak memang gitu lah perangai dia. Biar dia tahu yang aku nih bengang.