Friday, October 12, 2012

24042008


Masa tengah tunggu subway train kat station Times Square, aku ada nampak this one guy yang aku rasa macam orang Tabligh aje. Sebab hanya aku berdua dengan dia aje yang kat situ tuh masa tuh, so aku tegurlah dia, aku kasi salam. Dia macam jawab tak jawab gitu tapi bila aku tanya dia, "Jam'at?", baru lah dia datang kat aku. Tanya aku samada aku Islam. Dia ingatkan aku Spanish.

Orang dari Bangladesh, baru 4 bulan di Amerika, tapi semua keluarga dia di sini, so dia memang legal. Gaya macam Ameer besar, macam Kalkun hebat aje dia berpakaian. Itu yang aku was-was jugak nak sembang dengan dia, kang dibuatnya dia tashkil aku, puas nak menjawabnya kan, kata aku dalam hati. 

Macamana pun, kitaorang sembang-sembanglah sementara tunggu train yang entah apa pasal, lambat pulak sampainya. Mamat tuh pernah duduk di Bradford, England, dia terkejut bila aku kata aku pernah dua kali pergi Ijtimak di Markaz sebelah Europe, di Dewsbury, England. Since aku lupa tahun berapa, aku kata lah dalam pertengahan 90an. Dia kata dia pun every year dia ke sana, masa Ijtimak, masa Christmas holidays biasanya. So, mungkin kitaorang pernah berselisih sebelum ini, long time ago, kat the other side of the world. 

Masa train sampai, aku bersalam dengan dia, then aku masuk ke gerabak yang lain sikit, kononnya gerabak tuh penuh. Aku nampak, dia macam-macam panggil aku suruh duduk kat seat sebelah dia, tapi aku terbuat tak nampak aje. Kebetulan kat setesen seterusnya, ramai orang turun, so dia terus datang duduk sebelah aku. Sembang-sembang gitulah, sesambil tashkil aku. 

Kebetulan pulak, malam Jamaah, setiap hari Khamis (malam Jumaat) di Markaz di Masjid Corona (aku pernah melepak kat masjid tuh sekali dulu, masa aku homeless dulu tuh). So aku macam bersetuju nak ke Markaz, iktikaf kat situ, minggu depannya. Elok jugak tuh, habis aje kerja, bolehlah terus aku ke masjid tuh kan? Spend the night kat situ, besoknya balik ke rumah, atau terus pergi kerja. 

Aku turun di 75th Street (sebab nak ke restoran Malaysia tuh) tapi sebelum turun tuh aku bersalam dengan dia. Aku tarik tangan dia, suruh dia berdiri. Then, macam style orang Arab, aku peluk dia tiga kali. Much to his surprise. Aku tak tahu apa orang lain yang dalam train tuh fikir, sure diaorang ingatkan kitaorang nih weird. 

So itulah, aku plan nak ke Markaz lah minggu depan nih, InsyaAllah.