Saturday, October 20, 2012

Ahad01032009


Aku masuk kerja pukul 11 harinih, saja jer aku mintak masuk lewat sejam sebab aku tahu David tak ada plan nak ke mana-mana harinih, bosan jugak datang kerja pukul 10, tak ada apa nak buat. Itu yang aku mintak masuk lewat sejam tuh. So minggu nih gaji aku kurang dua jam lah sebab semalam balik awal sejam.

Macam semalam jugaklah, David pergi gym so aku sama King Mongkut aje di apartment. Sebab dah terlewat, diaorang ajak lunch kat bilik David aje sesambil tengok dvd filem Lakeview Terrace. Best jugak ceritanya, saspen gitu. Ngam-ngam aku buat catherter untuk King Mongkut, lepas tuh menyiapkan dia sebab diaorang nak pergi dinner sempena harijadi Mak David (mak tiri King Mongkut). Nasib baiklah aku tak diajak sama, sebab snow akan turun lebat malam nih. Dari pagi snow dah turun tapi tak lah lebat.

Habis kerja, aku ke Elmhurst, ke restoran Indo yang dah berbulan aku tak pergi tuh. Dah bertukar tuan rupanya restoran tuh, restoran pun dah bertukar wajah. Tak ada orang pun yang datang makan, biasanya sure ada orang makan, restoran tuh kecik jer ada lima enam bijik meja aje. Sembang-sembang gitulah dengan tokay tuh, sesambil makan lontong sayur. Tak sedap langsung lontong tuh sebab nama aje lontong sayur tapi tak ada sayur pun. Biasanya (masa tokay lama dulu tuh) kalau lontong sayur, penuh dengan sayur, nangka, terung, kacang panjang.

"Bapak ni Indo nya di mana sih? Ambon? Bahasa Indo nya agak anih sih", kata perempuan tuh. Aku, kalau dengan orang Indo, biasanya aku saja campur-campurkan guna Bahasa Melayu/Indo, saja nak kasi diaorang tahu yang aku bukan nya orang Indo.

Aku turun di 34th Street, dari situ aku jalan kaki aje melalui Chelsea dan Flatiron District, sampailah ke West 13th Street. Aku ke Quad Cinema, tengok filem Frozen River. Sesuailah dengan keadaan di luar yang dah putih dengan salji turun. Filem nih dah lama dah mainnya, then ditayangkan semula atas permintaan ramai, since pelakun utama dia, Melissa Leo dicalunkan untuk Actress Terbaik masa Oscar lepas. Best jugak ceritanya, dulu tuh aku tak tengok sebab ingatkan filem nih membosankan. Kisah orang menyemuggle illegals dari Canada ke Amerika.

[Ray Eddy, an upstate New York trailer mom, is lured into the world of illegal immigrant smuggling when she meets a Mohawk girl who lives on a reservation that straddles the US-Canadian border. Broke after her husband takes off with the down payment for their new doublewide, Ray reluctantly teams up with Lila, a smuggler, and the two begin making runs across the frozen St. Lawrence River carrying illegal Mexican, Chinese and Pakistani immigrants in the trunk of Ray's Dodge Spirit.

[Aku sorang jer dalam gerabak train nih masa balik tengok wayang tadi, siap berlunjur lagi tuh ekekekeke]

Balik rumah, cadang nak memasak sebab rasa tak lengkap hidup aku nih kalau tak memasak di hujung-hujung minggu gini nih. Tapi tuan rumah aku, perempuan Indo tuh, dia pun baru nak memasak, so tak jadi lah. Malaslah aku memasak sama-sama dia, memasak sama perempuan nih leceh sikitkan, ada aje benda yang tak kena nya. Lagipun diaorang cerewet kalau memasak tuh, itu pasal diaorang lambat kalau memasak tuh. Aku kalau memasak, sekejap aje dah siap semuanya. So makan nasi lauk sardin semalam aje lah akhirnya.

Aku tidur lewat, dalam pukul 2 pagi gitu aku tengok Amazing Race, then melepak tengok snow yang mula lebat. Mintak-mintak snow terakhir lah untuk musim nih, tak sabar rasanya nak start pakai jacket nipis for Spring, asyik jacket tebal, berscarf bagai, rimas aku dibuatnya.