Saturday, October 20, 2012

SabtuAhad2122022009


Sabtu

Macam minggu lepas, aku breakfast dalam train masa pergi kerja. Aku keluar lambat sikit dari biasa, so beli kopi, kek, then makan kat dalam train. Sambil baca paper. Sampai Forest Hills pun masih sempat lagi untuk mengeteh, so lepak lah seround. 

"Joe, what are you doing here?", terkejut aku bila David tegur aku kat lobby apartment. Dia nak keluar beli barang sebab 10-30 am dia nak keluar jumpa kawan dia kat Manhattan. Aku tengah online guna cellphone masa tuh, kat sofa kat lobby. Aku tak naik ke apartment diaorang selagi belum pukul 10 pagi. Every second counts kan? 

Mood aku macam dah tak berapa baik sebab aku tak boleh bayangkan apa yang aku nak buat seharian, sebab aku sama King Mongkut aje yang tinggal di apartment seharian nanti. 

Rasa meluat aje aku menengok King Mongkut bila dia nak minum juice, punyalah slow dia minum (guna straw) sampai lenguh aku pegang gelas, itupun bertukar-tukar tangan kiri kanan. Sampaikan aku tanya, "Are you drinking or what?". Kalau time kitaorang nak keluar, cepat-cepat dia minum. Itulah, kadang tuh macam budak kecik perangai nya King Mongkut tuh.

Aku biarkan dia kat bilik sementara aku ke dapur, cuci pinggan mangkuk. Tak lama tuh menjerit lah King Mongkut tuh, rupanya cermin mata dia jatuh, lepas tuh kaki dia tersepit kat scooter. Dia nak tukar channel tv rupanya, so dia cadangnya nak buat sendiri aje. Kononnya tak nak menyusahkan aku lah kan?

Lepas bawak King Mongkut ke bilik air, dia suruh aku pindahkan dia ke katil, so sementara tuh bolehlah aku mengvacuum carpet etc. Tengah elok-elok aku nak buat kerja, dia panggil aku, di suruh aku angkat dia sebab dia nak terberak. Sabar aje lah! Sementara dia berak tu lah aku buat lah apa-apa yang patut. Then aku melepak kat dapur, sambil tengok tv, Moulin Rouge ada main kat tv. Geram jer aku bila tengah sedap-sedap tengok tv, dia kata dia dah siap berak. Aku sound dia suruh berak lama-lama sikit, pastikan taik betul-betul habis diberakkan. Mengacau aku nak tengok tv aje. Dia tak tahu ker Moulin Rouge tuh oe of my favorite movies? 

So lepas tuh angkut dia semula ke katil, kena lah pulak mengurut dia kan? Dalam sejam aku mengurut, sampai nak kejang tangan aku. Aku tak lunch pun sebab tuna salad dah habis, nak keluar malas lah pulak. King Mongkut suruh aku makan pasta tapi aku tak suka pasta. Aku buatkan dia turkey sandwich. Dalam sejam lebih lepas tuh kitaorang tengok tv aje lah  King Mongkut yang tengok, aku duduk kat lantai, duduk bersimpuh. Sebab kakai dia selalu terjelepuk kat lantai.

Pukul 3 dia suruh aku angkut dia ke katil semula, bengang lah aku sebab baru dua jam lepas aku dah urut dia kan? Tapi aku nak buat macamana kan? Nasib baiklah kejap aje dia tertidur, so aku apa lagi, terus keluarkan cellphone, tangan kiri mengurut dia, tangan kanan mengetik screen cellphone. 

Aku dah macam panik dah sebab lepas buat catherter, dah dekat pukul 5, David masih belum balik sedangkan aku dah nak blah. Mamposlah kalau kena tunggu dia balik, kan? Nasib baiklah tak lama tuh dia sampai, so tak lama lepas tuh aku pun cabut. David tanya aku kalau-kalau aku nak datang pukul 11 hari esok since diaorang tak nak ke mana-mana, so aku setuju aje lah masuk kerja lewat sejam dari biasa.

Macam biasa, aku serba salah ke mana nak dituju. Tak kan malam-malam minggu pun nak terus balik ke rumah kan? Tapi, ke mana aku nak pergi? Last-last aku turun kat Jackson Heights aje lah, aku makan kat restoran India nih (kat Little India tuh banyak restoran halal), makan beriyani, tapi mahal harganya. $13. Kalau kat restoran Paki yang aku selalu pergi tuh, $8 aje, itupun dapat teh segelas. Ini kali ke4 aku makan kat luar, minggu nih kan? Lantak lah. 

Masa dalam train aku ada terfikir nak turun kat Chelsea, kat situ happening kalau memalam minggu. Tapi, on second thought, balik rumah aje lah. Boleh aku update blog, boleh aku buat macam Christian yang dalam Moulin Rouge tuh kan? Dia tulis kisah hidup dia kat diary. Tapi aku nak tulis apa? Apa yang menariknya dengan hidup aku nih yang nak ditulis kat blog kan?

Ahad

Since aku masuk kerja lewat sikit harinih, aku pun bangun lewat jugaklah kan? Sebab aku tidur pun lewat jugak semalam. David dah ke gym masa aku sampai apartment diaorang, so terus aku menyiapkan King Mongkut. Since dia nak terberak lagi (biasanya weekend dia berak sekali aje) so aku dudukkan dia kat throne, aku ke dapur tengok tv. Tapi tak lama dia berak sebab itulah, dia bimbang kalau-kalau David dah nak balik. Tak aman beraknya King Mongkut tuh jadinya. Punya takut nya dia kat David lah tuh, itu yang berak nak cepat aje tuh. Dalam masa 45 minit, itu kira cepatlah beraknya.

Lepas lunch kitaorang dah tak tahu apa nak buat. David ajak tengok dvd filem Korea tapi aku tak nak, so aku kasi suggestion kat dia yang aku nak buat catherter kat King Mongkut sebelum pukul 4, so that aku boleh balik awal. Aku kata lah yang aku bosan as hell. Dia tak nak mulanya sebab kesian kat aku, dah lah tadi masuk kerja lewat sejam, nak balik awal sejam pulak kan? Semalam dah lah balik sejam lebih awal. Dah 3 jam rugi nya kan? Aku kata aku tak kisah semua tuh. So, pukul 4 aku blah tadi, rasa lega jugak sebab bila aku blah, kat luar masih siang, masih terang benderang lagi. Biasanya weekends aku balik dah gelap sekeliling. 

Hujan turun renyai-renyai so happy aku sebab ada lah alasan yang aku tak keluar ke mana-mana kan? Macamana pun aku turun jugak kat 57th Street, merayau seround kat area Times Square. jadilah dapat meround kat situ pun kira ok lah kan?

Bukan lah aku kalau jalan-jalan tuh tak terbeli barang, kan? Aku terbeli Spanish Translator/ Electronic Dictionary. Lecehlah nak guna kamus, guna Translator nih senang, taip aje perkataan, keluar translation, conjugations. 

Lepas tuh terus lah aku balik, singgah kat Chinatown, banyak jugak benda yang aku beli, sayur-sayuran, ikan, biskut perbuatan Malaysia pun aku beli. Sampai rumah teruslah aku memasak, masak asam pedas ikan. Macam-macam aku taruk sampai melimpah ruah periuk, terpaksa masak guna dua periuk. 

Mamat Bangla yang dah pindah tuh ada datang tadinya, dia kemaskan bilik, dia kosongkan bilik. So banyak barang-barang yang nak dibuang. Lama jugak aku menyelongkar sampah-sarap dia tuh, aku ambik satu beg, then a few bukus pasal Finance. Dia nih kerja kat Wall Street, itu yang aku kagum sangat tuh.