Saturday, October 20, 2012

Rabu04032009


Hari nih, pagi tadi to be exact, walaupun aku mulanya macam tak buat apa-apa pun, tapi aku rasa produktif betul. Aku bangun awal walaupun semalam tidur lewat jugak. Cadangnya nak pergi potong rambut, nak buat laundry. Tapi, bila siap mandi, dah pakai elok-elok, elok jer aku berselimut semula sambil berniat nak sambung tidur. Menyumpah kat diri aku sendiri masa tuh.

Itu yang dalam 15 minit aku tidur, aku bangun semula. Aku mula lah advertise kan iklan nak jual extra ticket konsert Bryan Adams tuh kat internet. Sesambil tuh aku bukak buku-buku Spanish aku, nak buat homeworks. Tak lama lepas tuh aku terus dapat satu email dari Mamat nih yang nak beli tiket tuh, so berbalas-balas email lah kitaorang. Yang bestnya, Mamat nih kerja kat dekat-dekat Institute Cervantes tempat aku belajar Spanish tuh, so dia suruh aku tunggu dia kat lobby New York Palace Hotel kat Madison Avenue/49th Street, lepas habis kelas aku esok hari. So, habis satu masalah, aku dapat jual tiket, dan aku dapat kawan buat peneman aku tengok konsert tuh nanti.

So aku sambung balik belajar Spanish aku tuh, ulangkaji apa yang kitaorang belajar semalam. Semalam belajar pasal kesihatan, pasal senaman dan permakanan. Dalam buku tuh banyaklah gambar-gambar orang buat senaman, simple exercise gitu. Tiba-tiba aku terfikir, baik aku ikut cara bersenam dalam buku tuh. So, aku tolak buku ke tepi, aku pun mulalah bersenam, exactly macam step-step yang dalam buku tuh. Best pulak rasanya, tak payah nak guna music pun. Selalunya aku kalau buat exercise kat rumah, aku kena guna music rancak-rancak, baru best, termenari dengan taksengaja.


Macamana pun aku puas hati lah sebab dapatlah jugak aku buat senaman yang sedikit sebanyak mengendurkan urat saraf aku yang dah bersimpul mati nih. Lepas tuh aku sambung balik buat homeworks, dan for the first time aku dapat siapkan kerjarumah tuh awal. Biasanya malam sebelum kelas esoknya baru aku mula bukak buku Spanish aku kan? Yang by the time aku nak siapkan, aku dah terpaksa masuk tidur. So itulah, aku rasa produktif sangat pagi nih, dapat jual tiket, dapat buat senaman, dan dapat siapkan homeworks. Semuanya tuh dibuat kat atas tilam aje.

David balik lambat harinih, aku dah siapkan King Mongkut dah barulah dia balik. Happy jer diaorang sebab stock market naik harinih, rally towards closing bell. So mulalah diaorang kata yang market dah bottom dah, too oversold. Sure akan naik sebab banyak indicators yang menunjukkan stocks akan naik.

Aku, yang pessimist nih, teruslah kata yang esok hari market akan turun menjunam pasal rally harinih tu just a correction. "It has to come up to go down", aku kata gitu sambil siap lukiskan graf lagi, mengexplain yang in bear or bull market, sure akan ada "corrections" ataupun profit taking. "It's just a dead-cat-bounce situation", macam bagus jer aku nih. Biasanya bila market turun banyak, the next day dia akan naik sikit, semata-mata untuk cari platofrm untuk lompat ke bawah. Likewise, kalau market naik, dia akan turun sikit the very next day, sebab nak cari platform untuk melompat lebih tinggi.

Diaorang tak percaya cakap aku yang aku rasa esok share akan turun lebih teruk, sebab Future pun (indicator pasal next day punya trading) up malam tadi tuh.

"Ok, here's the deal, I'll give you $100 if the market goes down tomorrow. And I expect to get $100 from you if it goes the other direction. Deal?", David tanya aku. Aku selamba aje kata aku setuju, lantaklah hilang seratus dollar kalau aku salah.

So, balik kerja aku rasa macam tak sabar jer tunggu esok, nak jumpa Mamat yang nak beli tiket, nak pergi kelas, dan yang pentingnya nak tengok share turun atau naik.