Saturday, October 20, 2012

Ahad08032009


Dear Diary, 

Harinih, 8hb March 2009, genaplah setahun aku kerja di apartment David/King Mongkut nih (masa tuh King Mongkut belum ditabalkan jadi King lagi, masa tuh aku masih panggil dia Hal). Sekejap aje masa belalu, kan Dear Diary? Dah setahun rupanya aku menjaga King Mongkut yang cacat anggota tuh.

Aku ingat lagi, 8 hb tuh, masa tuh di Malaysia orang tengah sibuk pasal menunggu keputusan undi pilihanraya, aku pun sibuk jugak sebelum masuk kerja tuh, sebab aku ada bawak laptop. Aku ingat lagi, sebab aku datang awal, sebab aku belum ada port untuk mlepak, so aku melepak kat lobby apartment tu aje lah sementara menunggu pukul 10 pagi untuk mula masuk kerja buat kali pertama. Then aku kena marah dek Doorman apartment tuh pasal dia tak tahu aku siapa, nak memandai-mandai melepak guna laptop kat lobby tuh. 

Bererti, Dear Diary, dah setahun lebih aku tak keluar langsung dari New York nih. Tak ke mana-mana pun. Biasanya dalam sesetahun tuh ke hulu ke hilir aku ke sana sini kan? Iyalah, sebab biasanya aku tak kerja lama kat satu-satu tempat, mungkin sebab semua kerja yang aku buat tuh kerja restoran, yang tak secocok dengan jiwa raga aku. Tak lah bermakna kerja sebagai Caregiver menjaga orang cacat nih sesuai dengan aku tapi kalau dibandingkan dengan kerja-kerja yang lepas, kerja nih banyak bezanya. Banyak yang baiknya. Dari segala segi.

Bererti jugak, dah setahun aku setiap hari berulang alik ke Forest Hills. Kecuali lima hari di bulan June tahun lepas (masa tuh diaorang pergi cuti ke Cape Cod) dan dua kali masa aku demam dulu tuh. 4 hari di bulan 11 tahun lepas dan 4 hari bulan Januari baru nih. Dan ada sekali ituhari kot aku tipu diaorang aku kata aku ada hal kat Philadelphia sedangkan aku nak pergi tengok concert Sting/The Police. Itu aje hari yang aku tak kerjanya, hari-hari lain tuh aku di Forest Hills, bekerja menjaga King Mongkut, bagaikan menatang minyak yang penuh ekekekke.

Macam yang aku cakap, banyak bezanya kerja yang aku buat kali ini compared to kerja yang lepas-lepas, yang semuanya tak bertahan lama (kecuali kerja kat restoran Pak Tua di Maryland, itu aku bertahan sampai setahun lebih. So aku nak pecahkan rekod tu lah gayanya nih). Pertamanya, aku cuma kerja 35 jam seminggu, kalau kerja di restoran, surenya kena kerja 72 jam seminggu, 12 jam sehari untuk 6 hari. Di sini aku kerja setiap hari cuma weekdays aku kerja 4 jam aje sehari. Weekends aje aku kerja dalam 7 atau 8 jam. Dan gajinya, banyak dari gaji masa aku kerja restoran, yang bererti double lah kan, since aku cuma kerja 35 jam seminggu.

Kerja menjaga King Mongkut nih tak adalah memenatkan langsung, cuma kadang-kadang aje memenatkan mental aku, yang so far aku rasa aku boleh handle. I don't blame him yang memenatkan otak aku, dia dah berbelas tahun duduk di wheelchair, apa lagi yang dia fikir selain dari memikir benda-benda bodoh aje kan? 

Aku tak tahu lah selama mana aku nak kerja menjaga King Mongkut nih sebab selalu jugak aku terfikir yang aku nak mencuba nasib di tempat lain lah pulak. Buat kerja yang sama tapi kat tempat lain. Tapi, at the same time aku rasa takut jugak nak berhijrah pasal kedudukan aku dah selesa dah kat sini. Tak lah selesa sangat tapi macam aku dah dapat membiasakan diri yang aku kena kerja setiap hari. Takut lah pulak nanti, niat nak kerja bergaji lebih baik di tempat lain, dibuatnya aku tak dapat menyesuaikan diri di tempat baru? Atau orang yang aku jaga tuh tak suka aku semacam David dan King Mongkut yang suka sangat kat aku, sedangkan aku tak adalah suka kat diaorang. 

Aku tak rasa connected sangat kerja menjaga King Mongkut tuh, walaupun dah setahun aku menjaga nya. Aku ingat lagi, dulu masa aku kerja part time sebagai Personal Assistant MamatGQ, sekejap aje aku rasa connected, dan sampai sekarang nih walaupun kitaorang dah tak berjumpa, tapi kitaorang tetap di ingatan masing-masing. 

Aku tak nampak jalan yang aku akan terconnect dengan King Mongkut nih, bertambah meluat tuh ada lah kot. Yang membimbangkan aku, lantaran dari kemeluatan tuh nanti, aku akan berhenti kerja. Haaa, aku kalau boleh tak nak lah jadi macam tuh. Ish, tak nak lah aku fikir dan tulis pulak pasal tuh walaupun perasan dan niat tuh sentiasa bermain di kepala aku. Mungkin sebab aku dah letih kot, iyalah kan, dah setahun aku berulang alik menjaga King Mongkut tuh. Yang buat lawaknya kan, diaorang ingat aku suka sangat kerja di situ, itu pasal aku datang setiap hari. 

Sebenarnya, selain dari benda-benda yang aku tulis kat atas tuh, aku macam kesian kat King Mongkut tuh. Iyalah, dah setahun aku menyuapkan makanan kat dia, dah setahun aku mengurut dia, dah setahun aku mengusung dia turun naik katil/wheelchair, dah setahun dah tangan aku nih membelai kote dia masa dia nak kencing, dah setahun jugak tangan aku ni lah yang hinggap di pergigian jubur dia bila dia nak berak. 

So, benda-benda gitu lah yang membuatkan aku tetap bekerja menjaga King Mongkut tuh, aku kesian kat dia. Menengok gaya dia pun buat aku insaf, apatah lagi bila aku menjaga dia tuh kan? Aku tahu aku nih keras hati orang nya, itu aje yang membuatkan hati aku jadi lembut, menjaga orang yang tak berupaya. Deep down aku bersyukur sebenarnya dapat menjaga King Mongkut tuh, walaupun dia Jews, walaupun dia banyak cekadak, walaupun kadang tuh aku rasa nak hempaskan aje dia, or at least biarkan aje dia terkapar-kapar kat katil sengsorang sampai David balik kerja (masa aku tengah bengang lah). Sebab semuanya tuh menyedarkan aku, yang how fragile life is. Buat kerja gitu aku rasa, menjadikan aku lebih humble (aku memang humble sedari dulu ekekke). Buat kerja macam tuh membuatkan aku selalu berfikir pasal hidup mati.

Oklah Dear Diary, dah lah cerita pasal kerja. Persoalannya sekarang, dah setahun aku kerja, sebanyak mana duit yang aku dapat simpan? Alaaaa..... jangan lah tanya! Ekekekekek Duit kena simpan ker? Tak cukup ker dengan buat kerja-kerja mulia macam tuh? Kena simpan duit jugak ker?

Jokes aside, adalah sesikit duit yang aku simpan, cuma tak lah banyak. Iyalah kan, aku duduk kat New York City, bukannya kat KL. Ataupun London. Ataupun Paris. Kan?

Kat sini semuanya mahal, sewa bilik mahal, makan mahal, tengok wayang mahal. Aku pulak suka pergi concert, so kau patut faham lah Dear Diary, dengan kerja aku sebagai Bangla nih, sebanyak mana lah yang aku boleh simpan kan? 

Eh Dear Diary, ituhari kan, ada lah aku sembang dengan member aku kat YM. So, bila bercakap pasal plan nak balik Malaysia, adalah dia tanya aku, "Ko sure ada savings kan? 

"Savings? Berapa banyak ko agak-agak?", aku saspen aje bila tanya dia gitu tuh.

"Dalam RM 10K?", kata member aku.

Aku tanya dia lagi, "RM ker USD?", masa tuh aku saspen lagi sebab takut dia tersalah tulis, so dia ulang lagi, "RM 10K".

"Eh, kalau takat RM 10K tuh, orang panggil saving jugak ker?", aku tanya dia gitu. Masa menaip tuh aku senyum-senyum aje.