Saturday, October 20, 2012

KhamisJumaat1920022009


Khamis

Lantak lah, aku langsung tak sentuh pun Spanish lesson aku sejak lepas exam ituhari, so aku ke kelas harinih pun macam bimbang aje sebab takut terlupa semuanya. Sure akan ada dibuat revision kan, sure akan ditanya sorang-sorang, jawab aje lah mana yang patut.

Aku tak breakfast pun, terus aje ke kelas, kitaorang dipindahkan ke kelas lain sebab ada 4 orang students baru yang join kitaorang, diaorang dulu dah ambik Level 1 dan berhenti separuh jalan. Satu budak Israel, satu MakCik Itali, sorang budak perempuan French, sorang lagi American. So 15 orang semuanya students, macam dulu jugaklah. 

Since sampai awal, aku sembang-sembang dengan Minah Iran nih, dia yang tanya aku dulu, pasal Elizabeth Wong. Terkejut aku sebab dia pun tahu pasal kisah gambar ADUN Bogel tuh. Dia nih pernah datang Malaysia, anak orang kaya, dan sebab dia kerja United Nation, mungkin sebab itu dia tahu kisah politik Malaysia tuh kot. Sembang punya sembang, terceritalah pasal konsert, dia nih suka pergi konsert. Dia kata dia suka Bon Jovi, dan bila aku tanya, dia kata dia pun pergi konsert Bon Jovi yang kat Central Park dulu, jugak yang kat Madison Square Garden. Dia suruh aku emailkan dia gambar-gambar konsert yang aku ada ambil, dan dia pun akan emailkan aku dia punya gambar konsert.

Laju kelas kitaorang kali nih, macam tak terkejar apa yang diajar. Lepas satu, satu benda baru yang diajar. Ok jugaklah kalau laju-laju gini nih, macam penggal lepas tuh slow sangat CikGu tuh mengajar, asyik diulang-ulang benda yang sama. Tapi, diulang pun aku masih tak dapat nak tangkap jugak apa yang diajar. Kali nih banyaklah benda yang kena dipraktis nampak gayanya. Masa break baru lah dikasi kertas exam lepas, aku agak dah yang aku banyak buat silly mistakes.



Terus aku ke Jackson Heights sebab lapar sangat. Dalam kelas tadi, perut aku asyik berbunyi aje, sampaikan naik malu aku dekat Mamat Pakistan dan MakCik Itali yang duduk sebelah aku tuh. Gasaklah, kali kedua aku makan kat luar minggu nih.

Jumaat

Lepas breakfast, lepas tengok Survivor kat internet tv, aku keluar. Nak Sembahyang Jumaat kat Jackson Heights lah hari nih. Then terus ke Forest Hills, fikir punya fikir, aku terus ke Pinang Restaurant. Hehehehe, kali ke3 aku makan kat luar minggu nih. Itulah, ituhari member aku kata, jangan makan udang, banyak kolestrol. Itu pasal aku makan kat luar tuh sebab kat fridge aku banyak udang yang aku beli ituhari.

Lagipun, aku ingatkan tokay restoran tuh dah balik dari bercuti kat Malaysia, sajalah nak dengar cerita dia. Tapi rupanya dia balik US harinih, esok baru sampai. Sembang aje lah dengan waiter Indo tuh, Ramon. Macam-macam dia tanya aku pasal macamana nak cari kerja sebagai caregiver. Rabu lepas aku dah beritahu dia kat mana kat internet, nak cari kerja tuh, bukannya sepanjang masa ada iklan yang nak kan caregiver kan? Sampaikan dia nak ikut aku kerja, nak tengok macamana cara-caranya. Dia suruh aku tanya-tanya jugak kalau-kalau ada kerja jadi housekeeper, part-time. Sebab kalau boleh, dia nak kerja di hari off dia yang sekali seminggu tuh. Jugak untuk budak cashier Indon tuh. Bagus orang Indo nih, diaorang betul-betul kerja, bukan macam aku yang kerja tak betul-betul, asyik nak melepak aje kerjanya. Dia tanya jugak pasal bilik sewa sebab kawan dia, budak Turki, nak menyewa. Dia tak mampu bayar banyak-banyak since jam kerja dia dah dipendekkan sekarang nih, so aku kasi nombor talipun tuan rumah aku.

Aku sampai aje apartment David, King Mongkut kata yang kitaorang dapat jemputan dinner kat rumah nenek David (nenek tiri King Mongkut). Ala, kalau aku tahu, sure aku tak ambik lunch tadi tuh. Pukul 5-30 kitaorang bertolak ke apartment nenek David, mak David dah lama sampainya. So sembang ajelah diaorang, aku menyampuk gitu-gitu ajelah bila diaorang tanya, pasal wayang, pasal siri tv etc.

Kebanyakan yang disembangkan semuanya pasal ekonomi, pasal stocks, pasal Obama. Nasib baiklah aku pun tahu sikit sebanyak pasal stock market, tiap hari memang aku ikut perkembangan Dow Jones /NASDAQ so aku tak lah rasa kekok sangat sembang dengan diaorang. Dengar diaorang sembang tuh, macam banyak sangat shares yang diaorang beli.

Memang pandai Roslyn Minah Brazil tuh masak, aku walaupun kenyang tapi sampai dua keping baked salmon tuh aku habiskan. Makan sama sweet potato. Masa makan, macamana agaknya, terbercerita pasal King Mongkut tuh yang macam tak ada opinion/brain of his own. Semuanya dia ikut kata/cakap David, sampaikan meluat kitaorang mendengarnya. Aku apa lagi lah kan, memang dari dulu aku perasan sangat yang King Mongkut tuh, bulat kata David, bulat lah kata dia. Hitam kata David, hitam lah kata dia.

So, David sama mak dia (mak tiri King Mongkut) nasihat kan King Mongkut, suruh dia tak sangat bergantung pada David, tak menurut apa yang David kata/fikir. "You have to have your own opinions, thoughts, Hal. You are not retarded", kata mak Davvid. King Mongkut gelak aje. Bila mak David tanya aku, aku terus angguk kepala, tanda setuju sangatlah dengan pendapat diaorang tuh. Memang pun, aku yang pandang rendah, tak respect kat King Mongkut tuh pasal itulah, pretentious, asyik nak genggam telor adik dia tuh aje kerjanya, tak nak langsung kasi opinion sendiri.

"That's his weakest point I think", aku kata gitu. "You can't go on sniffing up his ass, Hal", aku kata gitu sambil tepuk-tepuk bahu King Mongkut. Mintak-mintak dia sedarlah, tapi dia buat bodoh jer, gelak-gelak yang dibuat-buat tuh.

Masa kat meja makan tu jugak aku perasan yang cara Roslyn (orang gaji nenek David) melayan nenek David tuh kasar aje. Dihentak-hentak, dimaki-maki kan aje nenek David tuh. Pelik aku, tengah orang ramai pun dibuat gitu, agaknya masa dia tinggal dengan nenek tuh, harus dihumban-humban kan aje orang tua tuh gamaknya.

Aku tak ada pulak buat gitu, aku perasan, masa aku nak memakaikan King Mongkut segala persiapan dia (sebelum kitaorang blah), nenek David tengok jer kitaorang. Beralus jer cara aku menyiapkan King Mongkut. Iyalah, depan orang kan, kena lah buat kerja beralus gitu. Kalau aku sama King Mongkut aje, kadang tuh aku buat kerja sambil merengus, ekekekeke.

Kelam kabut aku buat kerja, nak menyiapkan King Mongkut untuk tidur, nak mengemaskan apartment yang berselerak tuh (sebab petang nya aku tak sempat nak buat apa pun), nasib baiklah tak lewat sangat aku balik hari nih. Tak sampai sejam melepak, terus tidur aje lah sebab esok kerja pagi.