Monday, October 22, 2012

Ahad05042009


Aku sampai aje ke apartment diaorang pukul 11, David terus keluar sebab dia nak ke Queens Center Mall dengan emak dia yang nak shopping. Mak dia nak ke Paris lagi dua minggu, sama dengan anak sedara David, hadiah harijadi budak tuh yang ke 16.

So, lepas kasi King Mongkut juice, biasalah, bawak dia ke bilik air sebab dia nak berak. Sesambil tuh aku buatlah kerja apa yang patut. Lepas angkut dia ke katil, barulah aku vacuum lantai. Aku dah agak dah yang dia sure nak aku urut dia, lepas aku bersihkan lantai etc, tapi aku malas sangat sebab nanti dalam pukul 3, lepas lunch dan sebelum buat catherter, sure dia suruh diurut lagi. Sampai dua kali nak urut dia, malaslah aku kan?

So, lepas aje bersihkan lantai, masa King Mongkut tidur/lepak-lepak kat katil, aku buatlah pura-pura mengelap habuk kat furniture antik diaorang. Sesambil tuh aku online guna cellphone, ekekekee. Tak sempat lama "buat kerja", King Mongkut panggil aku, mintak diurut. Mengamuklah aku kan, sebab masa tuh aku tengah sibuk "buat kerja". Dia mana nampak aku tengah bertungkus lumus kerja.

Masa aku mengurut dia tuh aku beritahulah yang aku tadi nya buat kerja apa, so dia mintak maaf dengan aku sebab dia tak tahu aku tengah sibuk. "You never trust people, do you?", aku kata gitu. Ekekekeke. So masa mengurut dia tuh, aku urut kuat-kuat, sesambil merengus. Biasanya aku urut pelan-pelan tapi tadi aku urut kuat-kuat, macam orang menguli tepung. Aku cubit-cubit dengan kuku lagi.

Dah lama tuh, bila dah cool sikit, barulah aku macam perasan yang aku nih mudah naik angin, sedangkan tadi nya aku yang menipu dia. Ish, buruk benar perangai aku, kata aku dalam hati. Macam bapok aje gayanya, dengan muka mencebek, sesambil mengerjakan badan King Mongkut yang tak berdosa tuh. So terus lah aku jadi macam kesian pulak kat dia, terus lah aku pun buat kerja beralus, pelan-pelan aje, macam biasa.

Balik kerja pukul 5 tuh aku macam selalu lah kalau di hari Ahad, berbelah bagi, samada nak terus balik ke rumah atau nak merempit dulu. Last-last aku cadang nak pergi tengok wayang aje lah, kat Film Forum di East Village, film Kazakhstan yang banyak menang awards yang baru mula main Jumaat lepas. Since film tuh start pukul 8, so aku ada banyak masa, aku decided nak jalan kaki aje. Kalau naik subway atau naik bas, nanti cepat sangat sampainya, silap-silap nanti sampai aje panggung wayang, aku terus balik ke rumah aje.

So aku turun di 63th Street, dan dari situ aku jalan aje melalui Lexington Avenue. Hampir 70 blocks, lebih kurang 4 miles aku jalan, dalam sejam setengah gitu. Akan datang nih aku nak jalan macam tuh jugak tapi nak ikut Avenue lain, Madison Avenue ker, Park Avenue ker, atau 1-10th Avenue.

Cadangnya nak makan dulu tapi sebab masih awal, banyak restoran yang penuh orang so aku cadang nak makan lepas tengok wayang ajelah.

Best gila film Tulpan (Tulip) tuh, patutlah banyak menang awards kat mana-mana International Film Festival. Kisah satu keluarga di selatan Kazakhstan, kisah biasa-biasa aje tapi sebab screenplay, directing dan acting nya best, itu yang buat aku suka film tuh. Lagu-lagu dalam film tuh (I'm not referring to lagu River Of Babylon, Boney M tuh) punyalah sedap, Kazakhstan punya folk songs. Aku asyik teringat kat Sherink, kawan Nepalt aku dulu tuh, sebab muka dia macam rupa Asa, main character dalam film tuh, dengan mata sepet nya tuh. 
Keluar panggung, aku rasa best aje, rasa puas hati gitu. Rasa macam nak tengok sekali lagi aje film tuh. Aku pergi dinner kat this one Thai Restaurant yang masa tuh dah tak sibuk dah. Balik rumah teruslah aku menggooglekan pasal film Tulpan tuh, cuba-cuba cari lagu dari film tuh, tapi tak ada pun. 


Ini trailer film Tulpan tuh yang aku rasa one of the best films yang pernah aku tengok, so far. 



Ini clip dalam film tuh, best lagu nih, meremang bulu tengkuk bila mendengarnya.