Monday, October 22, 2012

Sabtu04042009


Lambat pulak train pagi tadi, aku sampai Forest Hills dah dekat pukul 10 sedangkan aku cadangnya nak breakfast dulu. Sempat beli kopi sama kek, makan sambil berjalan aje masa ke apartment diaorang.

Harinih kitaorang ke Target, sampai dekat 3 jam kat situ. Tak payah nak ceritalah punya bosannya aku, walaupun diaorang tuh kaya dan aku nih papa kedana, tapi cara diaorang shopping memang jauh bezanya dari cara aku. Aku, macam lari pecut 100 meter. Diaorang, macam lari dalam guni basah. Gitulah bezanya.

Aku ingatkan dapatlah balik kerja awal harinih, dalam pukul 5 gitu, tapi King Mongkut bersenang lenang aje kat katil, awal sangat nak buat catherter, kata dia. Memanglah sempat aku nak pergi concert yang mula pukul 8 malam tuh tapi manalah tahu kalau-kalau tak jumpa kat mana concert hall tuh. Lagipun aku cadang nak dinner dulu sebelum concert sebab tadi aku tak lalu makan, ada ker King Mongkut suruh aku makan lepas menguruskan dia nak berak? Manalah aku tak bengang dengan King Mongkut tuh, so kalau aku buat nakal, macam malam semalam tuh for example, memang patut sangatlah kan?

Aku turun kat 63rd Street/Lexington Avenue, Beacon Theatre tuh kat 74th Broadway, so aku menyusur Central Park West. Tak sempat dah nak cari restoran Fatty Crab, restoran Malaysia nombor satu kat New York nih, yang dengar ceritanya baru aje dibukak branch kat Broadway tuh. Ada lagi satu Fatty Crab, kat area West Village rasanya, aku belum pernah pergi pun sebab dengar ceritanya restoran tuh besar dan kelas, tak sesuai dengan aku yang sorang-sorang nih. Semalam aku tertengok alamat Beacon Theatre tuh, rupanya kebetulan Fatty Crab tuh selang 2 blocks aje dari situ.

Sampai Beacon Theatre aku pusing-pusing dulu, nak cari kalau-kalau ada tour bus Bryan Adams yang dipark dekat-dekat situ, macam yang concert tahun lepas tuh kan, tour bus dia dipark kat belakang concert hall. Tapi tak ada lah pulak sebab depan belakang semuanya main roads. Itu plan aku, nak tunggu dia keluar dari concert hall lepas habis show dia tuh nanti, aku tadi dah beritahu David yang esok aku nak masuk kerja pukul 11 pagi, so budget aku, sampai pukul 2 pagi pun aku sanggup tunggu kat luar concert hall nanti tuh.

Lawa kat dalam Beacon Theatre tuh, tapi seat aku nun jauh kat balcony, kat atas nun. Menyesal aku sebab aku awal sangat beli ticket, kalau aku tunggu lewat sikit dulu tuh, sure dapat beli orchestra seat yang kat depan stage, mahal lah jugak. Aku beli awal dulu tuh sebab takut tak ada pulak ticket orang nak jual, itu masalahnya.

Aku tak jumpa pun Mamat yang jual ticket kat aku dulu tuh, dan mamat yang beli ticket dari aku (aku beli dua tickets dari orang then aku jual satu) tuh sampai pun masa concert dah nak nak mula. Dari kejauhan kat seat di belakang, jeles jer aku menengok orang yang kat seat kat depan-depan stage. 



Aku curi-curi ambik gambar masa concert belum mula sebab masa tuh orang belum  ramai.  Masa concert dah mula  dah   tak  dibenarkan ambik  gambar, walaupun aku tengok ramai orang yang buat bodoh aje snap gambar.




Menunggu konsert tuh mula dengan penuh anticipation, macam menunggu Broadway show nak mula aje. Kat stage ada piano sebijik, itu aje, memang setting dia very intimate gitu sebab concert nih concert acoustic, solo performance dia. Macam concert dia yang tahun lepas tuh.

She says her love for me could never die
But that'd change if she ever
found out about you and I


Pukul 8 lebih sikit Bryan Adams keluar, terus dia nyanyi lagu Run To You tuh. Ayoooo, resah aku dibuatnya sebab kalaulah aku seat kat depan, dah terpancut dah aku dari seat menari, menyanyi ikut dia. Tapi sebab aku seat belakang, yang penontonnya semuanya jenis yang duduk bersandar tak bergerak-gerak, so malu lah kalau aku nak terkinja sorang-sorang kan? Habis satu lagu, dia bersembang, dia cerita itu ini, then nyanyi lagi. Bertukar-tukar gitar, kadang dia main harmonica jugak, kadang ada pianist yang iring dia.

Semua lagu hits dia, dia nyanyikan. Yang paling bergema sebab penonton ikut sama menyanyi, masa lagu-lagu Cuts Like A Knife, Heat Of The Night, Somebody, Heaven, Summer Of 69, Tonight We Have Stars, Everything I Do, Have You Ever Really Loved A Woman, Please Forgive Me, 18 Till I Die, All For One. Eh, semua lagu kot,

Resah aje aku sepanjang concert tuh, sebab itulah, aku tak dapat nak even berdiri, let alone goyang-goyang badan. Orang sekeliling aku semuanya jenis kaku, malu lah aku kalau aku sorang aje berdiri,kan? Aku bukannya macam Paula Abdul, judge American Idols tuh, dia tuh, orang lain duduk, dia sorang jer terhenggot-henggot menari.

Concert tuh habis pukul 10, ngam-ngam dua jam. Memang hebat Bryan Adams tuh, humble aje orangnya, itu yang buat dia ramai peminat tuh. Aku nak kata puas hati, tak jugak. Sebab itulah, duduk kat belakang, dan tengok konsert tuh sambil duduk. tak pernah-pernah aku tengok concert sambil duduk aje kan?

Aku punyalah lapar so terus aje aku cari Fatty Crab Restaurant tuh. Tapi bila aku tengok dari luar yang restoran tuh besar dan ramai orang, aku tak berani masuk. Aku ingatkan macam restoran biasa aje, tapi restoraan tuh nampak grand, iyalah kan, di kawasan Upper West Side. So aku tak jadi lah nak masuk, aku pusing balik ke Beacon Theatre, nak cari restoran kecik-kecik aje lah.

Tapi bila aku nak melintas jalan, aku nampak ramai orang berkerumun kat bahagian car park theatre tuh. Ha, ini sah lah diaorang tunggu Bryan Adams keluar dari hall nih, so aku apa lagi, terus lah aku turut sama melilau-lilau di situ, mencari port baik, manalah tahu kalau-kalau dapat tengok dia dari dekat, kan? Aku perasan ada satu luxury car yang ada driver di dalamnya, yang di park kat situ. Kereta tuh tak gerak-gerak, so aku agak yang kereta itulah yang akan bawak Bryan Adams nanti. Aku dah ada experience masa menunggu Bon Jovi, Sting, kat Madison Square Garden dulu tuh. Macam tu lah, driver akan stand by aje, agak kejauhan dari tempat orang menunggu.

Ada dekat sejam aku menunggu, asyik tengok jam aje kerjanya sebab aku dah fikir, kalau lebih dari pukul 12-30 pagi dan dia masih belum keluar, aku nak blah lah sebab esok aku kerja, malam-malam train tak banyak, sure sampai rumah sewa dalam pukul 2 lebih gitu.

Then dalam pukul 12 lebih sikit, aku nampak security dan police macam sibuk aje, tak lama tuh driver kereta tuh terus jalan, pusing kereta tuh untuk dipark dekat dengan entrance/exit. Sah lah Bryan Adams dah nak keluar. Aku masa tuh tunggu dari seberang jalan, so bila aku nampak aje dia keluar, terus lah aku lari ke seberang jalan, sambil ambik video clip dia. Itu yang bergegar aje kat clip tuh kan?


 



Dia bersalam-salam dengan orang, sain otograf, then dia bukak pintu kereta, dia ambik camera. Bryan Adams nih memang macam gitu, dia selalu ambik gambar/video orang. Korang boleh dengar suara aku menjerit-jerit, "Bryan, Bryan" tuh kan? Ekekekekek Then lepas tuh dia ke arah tempat kitaorang berdiri, so aku sempatlah ambik gambar dia. Makin lama dia makin dekat ke tempat aku berdiri, dan kereta yang nak bawak dia tuh pun ikut aje dia.

Aku tak ada apa-apa yang nak diotografkan so bila dia sampai dekat aku, aku hulur tangan. Dan dia bersalam dengan aku. Aku tak terkata apa, takat kata WOW!!!! aje. Masa tuh aku rasa airmata aku macam nak keluar aje. Kalau tak sebab guard (mamat yang dalam gambar kat atas tuh, yang di sebelah kanan Bryan Adams) terus bukak pintu kereta suruh Bryan Adams masuk, aku rasa sure aku boleh bergambar dengan dia sebab aku orang yang terakhir, yang paling hujung, dan tak ada penghadang besi pun antara aku dengan dia. Dia masuk kereta aje, terus drebar tuh pecut.

Aku terus aje lah blah, sepanjang perjalanan ke subway station, aku rasa macam, terawang-awang aje, rasa tak percaya aje yang aku bersalam dengan Bryan Adams. Kalau boleh aku tak nak basuh tangan aku tuh tapi aku belum sembahyang Isyak. Alaaaa!!!