Monday, October 22, 2012

Rabu06052009


Meniarap aje aku sepanjang pagi tadi, hari ketiga sakit pinggang nih. Aku buat exercise sesikit, nak kasi tak sakit. Kebetulan pulak ada member-member lelaki kat tagboard/blog yang kasi cadangan, suggestions, diaorang ajar aku buat senaman rimau, macam-macam lagi lah. Terralit jugak aku lepas tuh, akan datang nih aku nak buat senaman-senaman kampung gitulah di waktu pagi. 

Malam semalam, lepas balik kerja, aku singgah kat Little India di Jackson Heights, aku beli kari ayam sama kuah dhal, so ada belen dia sikit untuk lunch. Itu yang aku makan for lunch harinih. Masa aku makan tuh, tuan rumah aku baru nak memasak. Sesambil dia memasak, dia pasang lagu-lagu Indo lama, kuat dipasangnya, mendayu-dayu bunyinya. 

"Enak lagu ni sih, siapa penyanyi nya?", aku tanya dia. 

"Eddy Silitonga", kata dia. 

"Ooooo, aku pernah dengar nama tu", aku kata kat dia. Aku terus aje lah makan. Sesambil dengar lagu-lagu yang rasanya pernah aku dengar masa kecik-kecik dulu.

Bercucuran airmata, bila ku terbayang
Betapa kah besar budi ibunda berikan
Siang malam, menderita, hingga tak dirasa
Sungguh besar kasih sayang ibunda seorang

Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan
Tiadak bahgia jika tiada dua puja restu
Sorga itu di telapak kaki ibu.......

Terus meluncur-luncur airmata aku keluar bila dengar lagu tuh. Aku teruskan jugak makan, bila tuanrumah aku masuk ke bilik, cepat-cepat aku berhenti makan. Dan aku teruslah melepak kat bilik aku, aku cari kat youtube.com lagu tuh. Dan dalam sesetengah jam tuh aku asyik mainkan lagu tuh aje lah. Airmata aku tak boleh ceritalah, laju aje mengalirnya.

Puas aku cuba fikir benda lain tapi lagu tuh terstuck pulak kat kepala aku, yang buat palatnya, bila aku ingat aje lagu tuh, airmata aku terus aje keluar. Aku nak pergi kerja, macamana nih? So, sepanjang jalan ke subway, sepanjang menunggu train, sepanjang dalam train, macam bodoh jer aku jadinya. Asyik kelip-kelipkan mata aje nak kasi airmata kering. Dah lah pinggang aku sakit. Aku tahu, orang kata, pain is just weakness leaving the body. Tapi, airmata pulak apa dia? 

King Mongkut tanya aku apa pasal mata aku merah, so aku kata lah yang contacts aku masuk habuk. "Both of them?", pandai pulak King Mongkut nih, kata aku dalam hati. So dia tanya aku kalau-kalau aku ok sebab dia nih takut sangat kalau aku tak sihat, takut berjangkit kat dia lah kononnya. 

Aku tak urut pun King Mongkut petang nih sebab dia suruh buat catherter awal sikit. Dia ada ubat baru, itu yang dia nak suruh aku cuba tuh. Bukan ubat apa sangat pun, cuma sebelum buat catherter tuh, kena sapu kepala kote dia dengat this new ubat yang macam iodin kalernya. Biasanya disapu dengan swab yang ada alcohol, nak sanitizekan kote dia, jugak gloves yang aku pakai. 

Leceh jugaklah jadinya sebab nak kena guna banyak gloves, nak sapu ubat, nak sapu lubricant kat tube catherter tuh. Nak tergelak pulak aku, sebab lepas sapukan ubat tuh, kote King Mongkut jadi macam satay yang sedia untuk dibakar aje gayanya, dengan kaler iodin tuh, ekekekekkee. 

David balik awal jugak harinih so diorang dinner pun awal. King Mongkut makan steamed sweet potato, yang puas aku fikir, apalah sedapnya. Keledek rebus, apa sedapnya kan? Rebus gitu aje, tak taruk garam, tak taruk apa. Yang bagi diaorang, kelas sangatlah kononnya makanan tuh sebab healthy. So aku ceritalah yang kalau kat Malaysia, itu makanan orang miskin. Makanan masa perang Jepun dulu.