Monday, October 22, 2012

Isnin27042009


Sekarang nih malam hari Ahad sama Khamis aku tidur lewat, way lewat, kadang tuh lepas Subuh baru tidur. Pasal apa? Pasal dua malam ni aku tengok tv, Amazing Race sama Survivor. Aku tengok tv kat internet, kat bilik aku tak ada tv. Aku miskin, mana ada tv. Biasanya dalam 12-30 malam baru diuploadkan newest episod tuh ke website diaorang, so itu yang aku tunggu tuh. 

Semalam macam tu lah, habis tengok Amazing Race, tak boleh lah pulak nak tidur sebab lapar. Itu lah penangan makan laksa aje semalam tuh. Nasib baik lah ada roti yang hampir keras dah pun, so makan roti ajelah dua tiga keping, cicah Milo. 

Harinih cuaca panas, itu yang aku berusaha jugak nak keluar walaupun lewat bangun nya. Nak lah jugak aku sama-sama jadi macam orang lain, yang happy aje sebab cuaca elok. Tapi, bila keluar aje, aku tak tahu nak ke mana, nak ke Times Square, ramai sangat orang. Last-last aku ke Jackson Heights aje lah, nak lunch kat kedai Paki tuh. 

Eh Dear Diary, aku rasa aku nih baik orang nya, I have a very good heart gitu. Tadi kan, sepanjang aku makan/melepak kat kedai tuh, aku asyik terfikir pasal dua benda nih aje, Dear Diary. 

Yang kesatu, masa aku tengah nak order makanan, ada lah satu mamat bertongkat nih (itu simptom awal orang yang kena MS biasanya), dia kata kat tokay tuh, "I only have $5, what can I get with $5?", dia tanya gitu. Dua kali dia tanya, server tuh macam layan tak layan jer dia. Tiba-tiba aje aku kata, "That's alright, I'll pay for your meal. Take whatever you want, I'll pay", aku kata lagi. 

Mamat tuh macam terkejut, dia kata tak payah lah, tapi aku selamba aje kata yang aku akan bayar, aku kata yang aku selalu makan di situ, tokay tuh dah kenal aku, sambil aku kasi signal kat tokay tuh yang aku akan bayar. "You don't have to do that, Sir", kata mamat tuh, yang aku tengok, bukanlah homeless ker apa, pakaian dia biasa aje, ada cellphone kat pinggang pun. 

Aku duduk kat meja hujung sekali sebab aku tak nak mamat tuh datang duduk semeja dengan aku. Aku nak habis di situ aje, no big deal lah bayar makan orang yang aku tak kenal, macam tuh lah kaedahnya. Aku terfikir, kalaulah aku yang orang belanja makan, sure aku akan duduk semeja dengan dia. Tah-tah aku yang suapkan dia makan, kononnya macam nak balas jasa dia, ataupun nak menunjukkan yang how much aku appreciate kebaikan dia tuh. Nasib baik lah mamat tuh duduk di meja lain. Macamana pun, bila dia habis makan, dia datang ke meja aku sekali lagi, dia thanked aku sekali lagi. "That's alright, it's your lucky day", aku kata gitu.

So itulah, sepanjang aku melepak makan tuh, aku terfikir itulah, yang aku rasa aku nih baik hati orangnya. Yang walaupun aku nih bukan orang kaya, yang walaupun aku nih hidupnya susah, tapi itu tak menghalang dari aku buat kebaikan, walaupun kecik. Aku jadi macam insaf gitu yang aku bukan aje lunch tapi aku jugak berpeluang buat baik. Santapan rohani dan jasmani gitu kan? Then aku terfikir, mudah-mudahan kebaikan aku yang tak seberapa tuh, di pandang mulia di sisi Tuhan. Mudah-mudahan itu jadi salah satu pendinding dari kesusahan. Amin. 

Ok, itu satu. Walaupun apa lah sangat, walaupun nampak macam aku membesar-besarkan kebaikan aku, tapi benda itu lah yang aku fikir sepanjang aku makan tadi tuh, Dear Diary. 

Sambil melepak minum teh (aku dah jadi macam orang India/Paki dah, lepas makan nasik, aku minum teh panas. Memang style diaorang gitu, kalau korang nak tahu, cuba ikut geng-geng Tabligh orang-orang Paki/India) aku terperasan ada sorang pekerja restoran tuh, orang baru, yang aku belum pernah nampak sebelum ini. Aku perasan yang kat situ selalu bertukar-tukar helper, yang tukang buat teh, cuci meja, sapu lantai, hantar makanan ke meja etc. Aku tengok yang mamat tuh muka kalut aje, iyalah kan, orang baru. Macam lipas kudung dia kerja, dari satu benda ke satu benda dibuatnya. Tray disusun, meja dilap, satu persatu. Pendek kata, dia cuba buat yang terdaya, nak collect points lah kot? 

Terkesian aku menengoknya. Apasal aku nih mudah sangat terkesian dengan orang, hah? Tak ada pun orang yang terkesian dengan aku. Bukan apa, sebab di pandangan aku, mamat tuh tak ada tokoh kerja susah-susah gitu. Dia sepatutnya kerja yang best-best, kerja office ker, ataupun jadi pelakun kat Bollywood. 

Aku berkeras nak buat sendiri aje nak buang sisa makanan, nak hantar tray, tapi dia pun berkeras jugak nak buat semua tuh. "I'm a regular here, you are NOT supposed to do this", aku kata gitu. Makin kesian aku menengoknya bila mamat tuh lap kan meja aku, susun kerusi etc. Macam yang aku cakap tadi, aku dah lama makan kat restoran tuh, biasanya semua tuh kena dibuat sendiri. So aku taruk duit $2 kat meja tuh, malaslah aku kasi ke tangan mamat tuh. Dia tak ambik, instead dia tunjukkan kat cashier, dia ingat aku nak bayar harga makanan kot sedangkan aku dah bayar siap-siap dah tadinya. 

"No, that's for you", aku kata gitu."For what?", mamat tuh tanya aku, terus dia pura-pura buat kerja lain. Sentapzlah aku kan, aku nak kasi dia tips tapi dia tak nak terima pulak. So aku kasi duit tuh kat tokay kedai, aku beritahu dia suruh kasi kat mamat tuh. "Take it!", kata tokay tuh sambil masukkan duit tuh ke dalam poket baju mamat tuh. 

Sambil berjalan keluar restoran, aku teringat yang aku dulu sebijik macam mamat tuh. Aku teringat pasal masa aku kerja kat nursery, kat greenhouse, masa summer beberapa tahun lepas. Kali pertama orang kasi aku duit (tips) walaupun cuma sedollar, lepas aku punggah pasu bunga ke kereta dia. Berkeras aku tak nak ambik duit tips tuh (walaupun cuma sedollar) sebab aku macam malu gitu (macamlah aku kebulur sangat nak kan sedollar tuh, itu yang aku fikir masa tuh. Yang kalau nak kesian kat aku, nak kasi aku duit, kasilah banyak, ini kalau ko kasi sedollar aje, it does more harm to my ego). Sebijik macam tuh kaedahnya.