Monday, October 22, 2012

Ahad26042009


David ajak keluar pulak hari nih, dia nak beli barang dapur katanya. Lagipun cuaca panas, rugi aje kalau memerap di rumah, kan? So cepat-cepat aku siapkan King Mongkut. Tak mudah lah dia tuh, nak pakai shorts kononnya, baju nak di tuck in, menampakkan perut yang terjojol buncit tuh.

Elok aje kitaorang nak keluar, lif rosak, so kitaorang terpaksa tunggu for like half an hour sebelum buat keputusan samada nak terus tunggu atau nak cancel aje. Iyalah, kitaorang kat Floor 7, tak kan nak usung King Mongkut tuh kan? Scooter dia? Itu lagilah beratnya.

David keluar akhirnya, so tinggallah aku sama King Mongkut aje lepas lunch tuh. Aku dah agak yang King Mongkut nak suruh aku urut dia, so aku tanya kalau-kalau dia nak berak, bolehlah aku melepak sekejap sebab masa tuh aku tertengok season lama Amazing Race yang difilemkan di Malaysia. Dia kata dia tak nak berak, terus dia suruh aku usung dia ke katil, terpaksalah aku mengurut dia dari pukul 1-30 tuh. Tersengguk-sengguk aku dibuatnya sebab dekat pukul 3 pun masih lah aku menguis-nguis kaki dia, dia terlena, aku pun terlena jugak.

Lepas tuh bila dia tersedar, dia suruh aku bawak dia ke bilikair, dia nak berak. Lepas tuh barulah nak dibuat catherter, sebelum aku habis kerja. Benganglah aku kan sebab kena dua kali kerja, dia ingat senang-senang nak usung dia turun naik katil tuh. Dah lah sekarang nih dia tuh kalau sebelum buat catherter, dia tak berbaju sebab dia nak aku sapu lotion ke setiap inci badan dia yang semakin menggerutu dan merkah tuh. Masa nak pangku dia, aku terpaksa pangku melalui ketiak dia, itu yang aku tak daya nya tuh. Nasib baiklah ketiak dia tak berbulu.

So aku kasi dia satu das lagi, aku katalah yang tadi nya sampai dua kali aku tanya dia, dia kata dia tak nak berak. Sekarang, bila dah di katil, barulah dia nak berak. Dan lepas berak, terpaksa angkut dia ke katil semula untuk buat catherter. Dia ingat senang aje nak mengusung dia tuh, pinggang aku nih sakit-sakit sebab asyik mengusung dia tu lah. Caregiver yang sorang lagi tuh, tiap kali dia mengusung King Mongkut, dia pakai talipinggang yang besar yang macam talipinggang emas juara tinju tuh, aku malaslah nak pakai talipinggang tuh, nampak macam tak kuat aje jadinya kalau pakai talipinggang tuh.

So tak jadilah King Mongkut nak ke bilikair, dengan dia nih kena berkeras sikit sebab dia nih macam tak ada pendirian orangnya, otak dia tak jalan sangat. Lantaklah kalau dia nak terberak nanti, masa tuh aku dah habis kerja, itu bukan masalah aku dah kan?

David balik aje terus dia tanya aku kalau-kalau aku nak blah awal. Ahad aku kerja sampai pukul 5 tapi harinih sebab cuaca elok, dan dia pun kata sure aku bosan gila, itu yang dia suggest kalau-kalau aku nak balik awal, pukul 4 atau 4 setengah. Teruslah aku kata aku nak balik 4 pm. Baik orangnya David tuh, dia memahami yang aku bosan. Bukan macam King Mongkut tuh yang tak fikir pasal orang pun, fikir ikut sedap dia aje. Cepat-cepat aku buat catherter kat King Mongkut, siapkan itu-ini, 4-05 aku blah. Lega rasanya, dapatlah jugak aku menikmati petang Ahad yang nyaman tuh, best gila rasanya, panas nya ala-ala panas kat Malaysia.
Aku turun kat Lexington Avenue, kejap aje berjalan berlengas ketiak aku, sebab aku pakai tshirt dan jacket nipis. Orang lain tuh aku tengok, berlenggeng aje.



[ Bagus mamat kat dalam gambar kat atas nih, selamba aje dia sembahyang di tengah-tengah kawasan lapang tempat dia berniaga tuh]

Dari Rockerfeler Center, aku ke Times Square, then ke Flatiron District, then ke Herald Square, masuk Daffy's sekejap sebab  aku  nak  uji diri aku. Iyalah kan, baru dapat gaji,  meronta-ronta  duit kat  wallet aku mintak dibelanjakan. Tak ada lah pulak tshirt  yang  lawa-lawa   yang aku berkenan. Adalah jugak a few yang aku berkenan sesangat, tapi  harganya pulak aku tak berkenan so aku tak beli lah. Aku keluar dari Daffy's tuh with mixed  emotions.  Happy sebab iman aku kuat, tak aku belanjakan walaupun  sekelumit  duit. Tak happy nya sebab itu jugaklah, aku tak terbeli apa-apa.



[Ini gambar dari tingkat 7 Daffy's tuh, kat luar tu lah Herald Square, di sebelahnya Macy's]

Sampai kat area Chelsea, aku jadi macam malas pulak nak teruskan perjalanan. Cadangnya nak ke West4th Street, nak tengok wayang filem Korea titled Treeless Mountain tapi takut pulak nanti terjebak dalam menonton film Korea, macam dua orang tuh yang tergila-gila dengan series Korea kat tv.

Macamana pun aku teruskan jugak perjalankakian, sampailah ke West Village. tengok-tengok orang berniaga di tepi jalan, gila diaorang nih, I-Have-Swine-Flu tshirts pun ada banyak dijual. 


Aku cadang nak terus balik aje, tapi masa train singgah kat Canal Street, Chinatown, aku terturun kat situ. So jalan-jalan lah, mulanya nak pergi kedai Asia yang banyak jual perencah masakan, tapi aku terlalu pulak depan Jaya restaurant, dan aku tertengok ada satu meja kat luar nih yang macam sesuai aje untuk aku melepak sambil makan sorang-sorang. So aku singgah, makan laksa, yang tak sedap, tapi tak lah tak sedap sangat. Habis lah jugak aku hirup kuah laksa tuh.


Aku jalan lagi lepas tuh, terpergilah pulak ke belah-belah tepi sungai, kat Seaport. So melepak kat situ lah aku akhirnya, keletihan.


[Rumah sewa aku di seberang jambatan nih, Brooklyn Bridge]



[Ini Manhattan Bridge yang tak selawa Brooklyn Bridge]





Dari Seaport aku terus jalan ke Financial District, aku jalan dari hujung ke hujung Wall Street



Then aku ke Battery Park, yang by that time dah Maghrib pun. Pusing-pusing kat promenade tu lah, menengok Jersey City, New Jersey dari kejauhan.