Monday, October 22, 2012

SabtuAhad0203052009

Sabtu


David pergi gym harinih sama kawan dia yang baru beli kereta baru, so diaorang pergi meronda-ronda, itu yang David balik lambat tuh. Aku sama King Mongkut aje lah seharian kat apartment harinih, punyalah bosan nya. Lepas menyiapkan dia kat bilikair, lepas angkut dia ke katil, terus aje lah aku buat kerja-kerja lain. 

Lepas tuh, dalam sejam lebih aku dok mengurut dia, biasalah, tersengguk-sengguk aku. Dekat pukul 2, bila King Mongkut nak lunch, barulah dia kata kat aku, kalau aku letih, berhenti ajelah urut dia tuh. Memang dasar sangat kan? Lepas lunch, kitaorang tengok tv aje, sampailah masa David balik.

Sebelum aku blah pukul 5 tuh, biasalah, David tanya aku, apa aku nak buat malam nih. Terus aku kata, yang kalaulah aku nih tak ada ugama orangnya, dah lama dah aku gave up on life. Aku kata gitu sambil gelak-gelak. Bila dia tanya aku apa pasal aku cakap macam tuh, aku beritahulah yang tak ada benda menarik dalam hidup aku nih, dan aku pun dah macam muak nak buat benda-benda yang aku selalu buat. Nak tengok wayang aku dah malas (sebab aku akan jadi sedih memikirkan yang menengok wayang aje lah yang boleh buat aku happy), nak jalan-jalan aku malas (sebab aku rasa dah tak ada apa yang menariknya pun dah). 

So dia kasi aku a few examples, mak dia, nenek dia, dan dia sama abang dia King Mongkut. Diaorang punya kehidupan pun mendatar aje, semuanya bergantung pada orang. Nenek dia, hidupnya bergantung pada Roslyn, dia punya caregiver. Mak dia, hidup dia 100% bergantung sama Sandy, kawan dia yang sentiasa sama-sama dengan dia ke hulu ke hilir. 

"Be more positive, Joe", kata David lagi. 

"How can I be positive when everything is so very negative. I always worry myself and I admit it and no matter how hard I try to change my thoughts, they always keep coming back to me", aku kata gitu.

"Ho ho ho Joe, you are in a very serious territory", kata David sambil gelak-gelak. 

"Well, now I feel a bit better after talking to you", aku kata gitu bila aku nak blah. 

"That's Spring Fever Joe", kata David. "Go out and do something good, go see a movie or go for a nice meal", dia kata lagi. Betul jugak kata dia tuh, Spring Fever nih menyerang masa-masa gini lah, masa dekat nak Summer. Waktu siang nya panjang, so kita akan rasa resah bila tak tahu nak buat apa, kita akan rasa macam membazir waktu begitu aje. Lama dah aku tahu nya pasal Spring Fever nih tapi dulu aku ingatkan saja jer diaorang reka-reka term nih, sinonim lah dengan orang-orang America yang tak ada life nih. Rupa-rupa nya aku pun boleh terkena fever bodoh tuh. Tapi tak apa lah, Spring Fever pun Spring Fever lah kan, asalkan jangan Swine Flu dah lah. 

So aku jadi macam bersemangat lah sikit lepas tuh, benda-benda negatif tuh semua, it's all in my mind aje benarnya. So aku turun kat 63rd street, jalan-jalan gitu lah sampai ke Flatiron District (kat Chelsea, tapi di East Side). Then terus aku balik ke rumah aje, lepak online sekejap, makan, dan sebelum pukul 10 aku dah tidur. 

Ahad

Sebab harinih kitaorang nak keluar, itu yang aku masuk kerja pukul 10 pagi sebab kalau awal keluar nya, awal lah jugak balik, takut tak sempat nak buat catherter kat King Mongkut, dan dia pun sure nya nak berak, sedangkan aku habis kerja pukul 5 petang. 

So, awal lah kitaorang keluar harinih, dalam pukul 11 gitu. Aku sama David malas sangat sebenarnya nak ke mana-mana tapi King Mongkut tu lah, nak sangat ke mall. Tak masuk kat akal aku nih, apa lah yang menariknya kat Roosevelt Field Mall tuh yang King Mongkut nak pergi sangat tuh. Aku ingatkan life aku sucks tapi King Mongkut lagi teruk rupanya. 

Macam biasalah, pusing mall tuh dua tiga rounds, masuk Macy's, masuk Bloomingdale's, masuk Nordstrom. David beli jacket sebijik, itu aje. Aku beli M&M sebungkus, itu aje. King Mongkut tak beli apa, itu aje. 

Sampai semula Forest Hills dah pukul 2, terus ajelah kitaorang lunch. Macam biasa, King Mongkut nak berak right after lunch, dan dia fikir, sementara dia berak, bolehlah aku lunch. Tapi, lepas aje kasi dia makan, terus aje aku makan tuna sandwich aku, makan cepat-cepat gitu sebab King Mongkut terus aje tunggu aku kat pintu bilikair. David tegur aku sebab laju sangat makannya, dan masa aku memanouvrekan scooter King Mongkut masuk ke bilikair, terus David kata kat King Mongkut yang aku swallowed aku punya lunch in less than a minute. 

King Mongkut kata lah yang sementara dia berak, bolehlah aku lunch. Sempat dua tiga kali aku fikir, sempat aku susun ayat, aku nak cakap kat diaorang benda yang dah lama aku rasa nak cakap. 

"Look, Hal, do you expect me to have my lunch right after doing your enema? I can't", aku kata gitu. "Wow', itu aje yang terkeluar dari mulut King Mongkut. Aku pandang David, aku tak reti nak tulis macamana tapi dari expression muka dia, aku tahu yang dia rasa kesian, guilty dan malu, yang selama ini aku pendamkan aje. Tapi nasib baik David tuh bagus orangnya, dia terus buat lawak, "I can...", kata dia. Adalah dia sambung lagi buat ayat bodoh, ayat kotor pasal taik, pasal makan. "I can't!", aku kata gitu. "Sorry, I can't", aku kata lagi, sambil gelak-gelak, untuk mengcover kekelatan keadaan masa tuh. 

Terdiam King Mongkut sebab selama ini dia tak perasan pun yang aku tak suka lunch (weekends aje biasanya) lepas buat enema kat dia. Iyalah kan, mana aku sanggup nak makan lepas cucuk botol enama tuh ke dalam lubang jubur dia kan? Ok, walaupun biasanya kalau aku buat enema, aku tak pandang pun, aku pakai agak-agak aje kat mana lubang jubur dia (alah, lelaki nih senang sikit kan sebab ada satu lubang aje kan? Bukannya macam perempuan yang banyak lubang, kan? ekekekekek larikkkkkkkkkkkkk), tapi the thought yang right after pegang jubur dia, aku akan pegang makanan for lunch, itu yang aku tak tahan tuh. What if taik dia bertempiaran kat tangan aku? (Pernah terjadi gitu).

So banyak kali lah King Mongkut mintak maaf dengan aku, dia kata yang akan datang, dia akan tunggu aku siap lunch dulu baru lah bawak dia ke bilikair. Aku yang terkesian dengan dia sebab dia rasa malu dan macam bersalah jer tuh, aku buat selamba aje lah, aku buat macam tak kisah langsung. Aku buat lagi baik even, aku layan dia elok-elok aje. Tak ada pun aku hempas-hempas, lantun-lantun, henyak-henyak macam selalunya kalau aku tengah bengang kat dia dia masa nak pindahkan dia ke atas throne dan atas scooter.

David tanya aku apa aku nak buat lepas habis kerja sebab kat luar hujan renyai-renyai. "I'm going straight home", aku kata gitu. Gelak dia bila aku kata aku suka kalau hujan, adalah excuse dan reason aku yang aku tak buat apa-apa. Dan aku tak akan rasa down (sebab tak buat apa-apa) sebab orang lain pun sure "tak buat apa" jugak sebab kat luar hujan. 

Aku cakap aje tak nak buat apa-apa tapi aku terturun kat 14th Street, dari situ aku jalan aje lah dalam hujan gerimis tuh, menghala ke arah Greenwich Village. Then ke Washington Square, kat area-area New York University. Then lalu kejap kat West 4th Street, tertengok poster film yang main kat IFC (Independant Film Center), ada lah satu filem nih nampak macam best, yang main pukul 7 nanti.

So aku melilau kat Bleeker Street, kononnya nak cari restoran Thai, nak makan lah dulu sebelum tengok wayang. Kat area tuh memang banyak restoran tapi semuanya yang kelas-kelas, yang aku tak berani nak masuk sebab aku sorang-sorang. Fast food joints yang lain pun ada jugak kat West 4th Street tuh tapi tak kan lah aku nak makan kat situ pulak kan? Itu low class sangat tuh kan? Aku nih class di tengah-tengah, itu yang aku kena cari restoran yang agak upscale tapi tersorok dan tak ramai orang. So itu yang aku pusing ke sana sini tak tak ada lah pulak jumpa Thai restoran. Sampai ke Astor Place aku termerayau, sampai ke Bowery (yang kalau aku teruskan jalan, sampai ke Chinatown) aku terpergi. Aku dok jupper chari! Chari-chari dok jupper, chari-chari dok jupper. Natang sunggoh lah. 

Tersesat aku dibuatnya, nasib baik sempat sampai semula ke IFC dalam 5 minit sebelum film tuh mula. Aku tengok Revanche, film yang dinominated untuk Oscar, kategori Best Foreign Film. Film Austria, dalam bahasa Jerman yang beracccentkan Osterreich-Deutsch. Aku tak tahu menahu pasal film nih sebenarnya, the first 15 minutes tuh macam boring aje. Filem-filem dari Eropah ni kan, kalau bab-bab bogel dan seks, diaorang selamba aje, grafik sangat, sampaikan aku termalu sendiri menengoknya. 

Best jalan cerita film tuh, tagline nya , "Whose fault is it if life doesn't go your way?". Aku suka ending film tuh, dan lokasi film tuh, outskirt of Vienna, Austria pun lawa.