Monday, October 22, 2012

Jumaat08052009



 CBS The Early Show - persiapan sementara menunggu ketibaan Phil Keoghan (of The Amazing race) di garisan penamat

.

 Phil Keoghan tiba di New York City.

----------------------


















Awal aku keluar tadi, sesudah Subuh. Belum pernah rasanya aku keluar seawal tadi sebelum ini, even masa kerja kat apartment MamatGQ dulu pun tak seawal itu.

Aku sampai kat 59th Street/Fifth Avenue, dari jauh dah nampak ramai orang berkumpul kat depan CBS Studio, yang bersebelahan dengan Apple Mecca. Dalam setengah jam tuh tengok diaorang taping rancangan The Early Show tu aje lah, aku dapat spot yang best jugak, depan The Amazing Race punya mat (yang bila Phil Keoghan dah nak sampai, dialihkan jauh sikit dari tempat aku berdiri).

Dekat pukul 8 baru lah Phil dan rombongan dia tiba, sempatlah aku rekodkan dua video clips dan ambik gambar-gambar. Macam yang aku cakap, Phil nih berbasikal merentas Amerika selama 42 hari untuk mengutip derma MS Society. Dan ketibaan dia kat New York pun 2 hari sebelum Amazing Race Finale.

Lepas tuh, sebelum dia dibawak masuk ke studio, dia sign otograf dan bersalam dengan peminat, sembang-sembang dengan orangramai. Masa dia tiba dekat tempat aku berdiri, aku tak tahu nak kata apa, so aku cuma bersalam aje dengan dia. Lama jugak bersalamnya, aku genggam tangan dia sebab I was lost for words. Aku rasa dia faham yang aku macam speechless dapat jumpa dia, my favorite New Zealander, my favorite tv host, my favorite macam-macam lagi lah.

Sebenarnya kan aku ada plan nak tanya dia a few things, cuma tak terkeluar dari mulut aku. Aku nak tanya, siapa yang menang The Amazing Race tuh (the show was recorded akhir tahun lepas). Jugak aku nak tanya dia, siapa sebenarnya yang mengapprove buddy request kat Facebook dia sebab masa aku request dulu tuh, kejap aje dah diapproved. Tapi itulah, semua tuh tak terkeluar dari mulut aku, aku macam tertunduk kemaluan gitu bila dapat bersalam dengan dia.

Aku masuk tv kat US, CBS Channel 
, ada dua kali gambar aku keluar, salah satunya yang macam dalam gambar kat bawah nih.



Bila dia dibawak masuk ke dalam studio, aku terus blah ajelah, malas dah aku nak menebeng kat tepi-tepi studio tuh sesambil melambai-lambai kat kamera yang tengah buat live-telecast The Early Show tuh dari dalam studio pulak. Aku nak lambai siapa, kan?

Dan aku pun malas dah ke GNC kat Broadway pukul 12 nanti (tempat tamatnya acara Phil tuh) sebab takut tak sempat nak pergi Sembahyang Jumaat. Dah dapat jumpa Phil Keoghan dah lah kan, kang jumpa dia sekali lagi sure dia kata aku nih stalking dia pulak kan?

Lagipun perut aku dah lapar, so aku ke 49th Street cari breakfast. Lepas tuh aku jadi serba salah lah pulak tak tahu nak ke mana, sebab hari pun masih awal. So aku patah balik ke 59th Street, aku masuk ke Central Park, dan lepas jalan-jalan seseround dua, aku melepak kat atas batu, kat kawasan bukit-bukit sikit. Ada lah tiga orang lain yang aku tengok, nyenyak aje tidurnya. So aku pun tidur jugaklah, rasa best aje dapat melepak tidur kat Central Park. Tapi tak dapat lama lena nya sebab ada segerombolan rombongan budak-budak sekolah yang datang melepak kat bukit tuh. Mulanya aku buat tak tahu aje (macam Mat Salleh lain yang tengah tidur tuh) tapi bila bebudak tuh asyik ambik gambar kitaorang yang tengah tidur tuh aje, terus lah aku bangun, blah ke tempat lain.

Gambar lepas bangun tidur ekekekek



Pukul 11 aku terus ke Jackson Heights, ke kedai Paki, makan nasi lauk kari kambing, itu kali pertama aku makan kari kambing sejak duduk Amerika rasanya. Lepas Jumaat aku terus lah ke Forest Hills, sempat melepak sekejap sambil mengeteh kat Secret Garden aku. Masa aku melepak tuh, aku rasa tangan aku gatal aje. Telapak tangan aku. Telapak tangan kanan. Aku garu-garu, semakin gatal jadinya.

Kata orang, kalau telapak tangan gatal, tandanya nak dapat duit, kan? Terfikir jugak aku, sure banyak duit yang aku akan dapat nih sebab punyalah gatalnya tangan aku tuh, aku bukan aje garu, tapi aku macam kikis-kikis gitu. Aku sagat-sagat kat jeans aku pun jugak. Punyalah gatalnya, Tuhan aje yang tahu.

Masa aku menyapu lotion kat badan King Mongkut, dia tanya aku apa pasal tapak tangan kanan aku panas. Then barulah aku terperasan yang tangan aku macam bengkak aje, merah jadinya. So, lepas siapkan King Mongkut, aku cuci tangan, aku belek-belek tangan aku. Ish, bengkak tangan aku. Terus aku cuba tanggalkan cincin aku. Yang kat jari manis tuh, after a few tries, dapat aku tanggalkan. Tapi, yang kat middle finger, cincin berangkai 3 tuh, tak dapat aku nak tanggalkan sebab jari aku dah semakin bengkak. Puas aku guna sabun, guna lotion, rendamkan dalam air sejuk, tetap tak bergerak-gerak cincin tuh. Makin besar, makin kembang pulak perut middle finger aku tuh. 

Terus aku jadi panik, so aku tunjukkan kat King Mongkut. Sesambil aku cuba menanggalkan cincin tuh, sesambil tu aku cuba ingatkan, apa yang menyebabkan tangan aku boleh jadi bengkak tuh. Tak kan sebab aku makan kari kambing tadi kot? Kalau itu sebabnya, apa pasal tangan kanan aje yang bengkak? Ker aku ada terpegang apa-apa masa dalam train tadi kot? Ker sebab aku bersalam lama dengan Phil Keoghan tadi kot? Dia pakai gloves tebal tadi tuh. Ataupun sebab tadi masa melepak atas bukit tuh, masa nak cari tempat nak tidur, aku ada kuis-kuis rumput-rampai yang berair. Tah-tah itu poison ivy kot? Harus lah tuh. 

So sementara tunggu David balik kerja, aku dok rendamkan tangan dalam air sejuk ajelah. Bila dia balik, baru lah riuh sikit, dia tanya aku apa pasal boleh jadi gitu. Aku tak kata yang gatal tangan aku tuh sejak petang tadi, instead aku kata tangan aku baru aje jadi gitu tuh. Kalau aku kata tangan aku gatal sejak tadi, sure diaorang akan kutuk aku, lekehkan aku sebab buat benda-benda lekeh (tidur kat Central Park for example. Diaorang tuh pembesih sangat orangnya. Kononnya lah kan?), so itu yang aku tipu sikit tuh. Biar diaorang tahu yang bengkak tuh bermulanya dari apartment diaorang, entah-entah sebab detergent, sebab bleach, ataupun sebab ubat yang aku guna untuk buat catherter kat King Mongkut tuh terkena tangan aku. Biar diaorang ada rasa tanggung jawab lah sikit kan? Biar diaorang takut sesikit, kot-kot aku dikasi cuti. 

Aku balik kerja tuh, saspen aje, tak tahu nak buat macamana. Terus ajelah aku tidur, tapi terbangun beberapa kali sebab gatal sangat tangan aku, yang aku tak tahan, aku garu lah jugak. Bila tersedar lagi, aku tengok macam agak mengerikan tangan aku tuh, bengkak dan merah aje. Middle finger aku tuh lagi lah, merening aje (berkilat), macam kote budak yang digigit tungau aje kaedahnya. Nak disentuh sakit, aku nak genggamkan jari jemari aku pun sakit. 

Tersedih aku jadinya, semakin parah tangan aku nih, macamana caranya nak tanggalkan cincin di jari aku tuh? Prinsip dia sama lah macam cock ring yang orang pakai masa nak konkek tuh. Bila darah tak jalan sebab cock ring tuh ketat, itu yang kote jadi bengkak, kan? 

Semakin risau aku jadinya bila memikirkan yang kalau sehari dua lagi, haruslah putus jari aku nanti tuh sebab dia semakin membengkak, dan aku tak tahu macamana nak tanggalkan cincin tuh. Berangkai 3 pulak tuh. Apa lah nasib aku, sudah jatuh ditimpa tangga. Dah lah sakit pinggang, ini tangan dan jari aku pulak bengkak. Kalau bengkak gitu aje aku tak kisah sangat, tapi, kat middle finger aku tuh ada cincin, dan cincin tuh melekat kat jari tuh sampai genting jadi nya jari aku. 

Terus aku terbayang yang silap-silap akan putus jari aku, silap-silap kena dipotong jari aku tuh (David ada beritahu yang itu kemungkinannya kalau aku masih tak dapat tanggalkan cincin tuh).Terus aku tak boleh tidur memikirkannya. Akan cacat lah aku. Macamana aku nak tulis blog kalau tak ada jari nanti tuh? Alah, kalaulah aku cacat, aku tak perlu kan blog lagi, aku akan putuskan perhubungan aku dengan dunia luar.