Monday, October 22, 2012

IsninSelas1314042009


Hari nih hari Alam Sekitar. Aku membersihkan bilik aku, then pergi hantar laundry, sampai dua rounds aku memikul pakaian kotor ke laundry. Semuanya aku nak cuci, iyalah kan, aku bukannya selalu ke laundry, sekali dalam masa 3 minggu kot? Ituhari aku tanya Ramon, aku pelik, apa pasal dia buat laundry setiap minggu, sedangkan aku buat sekali sebulan aje. Then dia kata lah yang pakaian dia ada sedikit aje, so itu yang dia kena selalu buat laundry tuh. Ooooo, makna nya aku nih bukan lah malas, sebab pakaian aku banyak, so memadailah aku buat laundry sekali sebulan. Oooooo.

Sementara tuh, aku pergi potong rambut. Sementara tuh jugak, aku pergi Rite-Aid, beli itu ini habislah dekat seratus dollars. Itu yang aku tak daya nya dengan aku nih, nak beli satu barang aje (pisau cukur) tapi terrembat benda-benda lain jugak.

Apa lagi nak cerita hah? Itu aje lah kot, tak ada apa menariknya dah pun seharian nih, macam biasa aje, pergi kerja, balik kerja, tidur. Yaaaa, bosannya hidup aku nih kan?

Selasa

Nasib baik lah aku tak keluar pagi-pagi walaupun Ahad lepas Ramon kata nak keluar dalam pukul 9. Aku faham sangat dah, kalau janji orang, sure tak betul punya lah. Janji aku aje yang boleh dipakai, kalau aku kata pukul 9, sure pukul 9.

So aku melepak ajelah, sesambil tunggu dia menalipun. Bila dah rasa macam dia tak akan talipun, bila dah pukul 10-30, barulah aku bersiap-siap, aku nak keluar sorang-sorang lah. Elok aje aku nak keluar, Ramon pun talipun, dia pun tengah bersiap nak keluar, so janji nak jumpa kat 34th Street, depan Macy's, dalam pukul 11-30.

Bila aku sampai Macy's sebelum 11-30 tuh, aku talipun dia sebab sepatutnya dia sampai lebih dulu dari aku, rupanya dia masih belum naik train pun lagi. Sabar aje lah. So aku masuk ke Macy's yang ada buat Flower Show. Lantaklah, Flower Show pun Flower Show lah, aku layan aje lah sesambil menunggu Ramon sampai.



Kitaorang nak ke Chelsea sebab kat situ banyak restoran yang upscale, kitaorang nak ke Thai restaurant, sebab Ramon kata dia tak boleh kalau tak makan nasik. Aku cadangnya nak melepak kat sidewalk cafe kat Chelsea tuh sebab dah lama aku mengidam nak makan kat situ. Dulu masa aku kerja kat apartment MamatGQ, aku selalu macam jeles aje tengok orang lepak-lepak kat luar, makan sambil sembang-sembang, sambil silang kaki, nampak classy gitu, macam dalam filem. Now that aku dah ada member sepermakanan, aku nak buat gitu lah. Tapi dia nak pergi restoran Thai lah pulak, alaaaaaaa. Tapi tak kisah, sebab restoran tuh pun kelas jugak, semua waiters dan pekerja nya Mat Salleh.

"Waduh grand banget apartemen nya", kata Ramon bila aku tunjukkan apartment MamatGQ, dari dalam restoran tuh. Kebetulan restoran tuh kat selekoh 23rd Street, boleh nampak apartment MamatGQ dari dalam tuh. Aku sms MamatGQ, sebab manalah tahu kalau-kalau terserempak dengan dia kang, sure dia tegur aku sebab tak contact dia now that aku kat dia punya neighborhood kan? Kena fikir semua tuh, iyalah kan, kitaorang nih semuanya elegan dan berpiawaian tinggi orang nya kan? Ekekekkeke

Rupanya MamatGQ kat Chicago, melawat kawan dia. Dia masih belum kerja. Entah-entah dia nak pindah Chiago kot sebab dulu ada dia beritahu aku yang dia punya kawan baik kat sana ajak dia pindah aje.

Aku order bento box, yang ada salad, shrimp panang, shrimp pad thai, murah aje, $9-95. Aku jeling aje Ramon yang order satay, railroad fried rice dan minuman apa tah, Brazilian margarita ker martini, aku pun tak tahu. Segelas minuman tuh harganya $12. Aku jeling aje, sebab tadinya aku dah beritahu dia yang "order ajalah, aku yang bayarin".

Lama jugak kitaorang melepak kat restoran tuh, sembang-sembang. Masing-masing tak ada plan lain, aku pulak cuma tunggu masa nak pergi kerja aje. Keluar dari restoran tuh, kitaorang hinggap pulak kat satu sidewalk cafe nih, aku terus ajak Ramon mengopi kat situ. Tak lah lama melepaknya sebab sejuk, mata aku melilau sana sini tengok orang, manalah tahu kot-kot ada orang yang famous kat situ sebab selalu masuk paper, Kate Winslet, Sarah Jessica Parker, Anderson Cooper, diaorang selalu dilihat berteraburan di kawasan tuh (sebab diaorang duduk di Chelsea).

Ramon ajak aku terus ke Forest Hills aje sebab dia nak suruh aku tunjukkan kat mana agency kerja yang khas untuk caregiver, companion, housekeeper. Ituhari aku ada beritahu dia pasal agency tuh, iyalah, dia ada legal papers (sepupu dia yang dah jadi American citizen yang sponsors dia nih) so bolehlah dia register. Aku memang tak layak sebab aku tak ada legal papers.

Aku ajak dia turun kat Roosevelt Island sekejap sebab nak ajak dia naik cable car/tram yang merentas East River (sungai yang memisahkan Manhattan dari Queens). Dah menyeberang ke Manhattan, melepak kejap kat McDonalds, then menyeberang balik ke Roosevelt Island. Nak tergelak aku sebab Ramon nih penakut orangnya, "serem gue Joe", kata dia. Dia nih tak kuat berjalan orangnya, tadi tuh, dari 34th Street ke Chelsea (23rd Street) pun dah jauh sangat bagi dia.

Meh aku nak tulis satu persatu apa yang aku observe pasal Ramon nih, ekekekeke.

1. Dia nih kuat minum, sepanjang aku sama dia, dua kali berhenti kat McDonals, dia beli sweet tea yang besar tuh. Itu belum termasuk 3 gelas air masa makan kat restoran tuh.


2. Dia nih kuat merokok, dia beritahu yang dia mula merokok sejak setahun lepas, sebab tensen sangat hidup di Amerika nih. So aku pun merokok jugaklah, iyalah, dia asyik hulurkan aku rokok aje kan? 


3. Dia nih kata, duit dia habis untuk rokok dan beer aje. Kuat minum rupanya dia nih. 


4. Dia nih tak suka berjalan, dia jarang keluar. Lagipun dia tak ada masa, dia kerja 12 jam sehari, 6 hari seminggu. 


5. Dia nih susah nak keluar duit punya orang. "Waduh, 15 dollar tiketnya", kata dia bila dia tanya aku berapa harga tiket wayang.


6. Dia nih tak ada kawan. Sebijik macam aku lah.


7. Dia nih punya English ok, tak macam English orang-orang Indo lain. Mungkin sebab dia di Florida dulu tak bercampur dengan orang Indo pun.


8. Dia nih educated, ada Degree rasanya sebab dia ada cerita pasal "lepas Kuliah..."


9. Dia nih tak bosan sangat kalau sembang tuh, boleh masuk aje kalau cerita apa-apa bab pun. Tak macam orang Indo lain yang pernah aku kenal. Yang banyak tak tahu dari tahu nya. 


10.Dah lah, 9 aje lah dulu, nanti aku perhatikan lagi lagi, ekekekeke

Sampai Forest Hills dah pukul 4, lepas tunjukkan Ramon kat mana agency tuh, terus aje lah aku ke pergi kerja. Malam nih diaorang ada guest, kawan diaorang yang umur 50 tahun tuh yang obsessed sangat dengan Facebook. Sedari dulu lagi, kalau dia datang, balik-balik cerita pasal Facebook. David sama King Mongkut memang tak tahu menahu pasal Facebook, diaorang nih conservative sangat orangnya. Besok tuh sure lah asyik mengutuk member diaorang tu ajelah sure nya.