Monday, October 22, 2012

Ahad12042009


Lewat jugak aku sampai kat Forest Hills sebab train lambat, dah lah berhenti kat every station pulak tuh. Ada masa lagi 45 minit sebelum masuk kerja so aku ke satu cafe nih for breakfast. Elok aje aku nak duduk, aku nampak Ramon masuk. Rupanya dia selalu ke cafe tuh sebelum masuk kerja pukul 11.

So bersembanglah dengan dia sekejap. Dia beritahu yang dia nak cari kerja lain sebab tak tahan dengan tokay Pinang Restaurant tuh yang dia kata, "rewel amat sih". Bini tokay tuh ok, cuma husband dia yang mulutnya mengalahkan perempuan lagi. Aku tak tahu sangat sebab tokay tu lah yang selalu bersembang dengan aku, memanglah kalau bersembang dengan customers, dia nampak macam baik aje kan?

Minah Indo cashier kat restoran tuh dah pun kasi notice berhenti kerja, menurut kata Ramon, cuma dia aje yang masih teragak-agak, bila nak berhenti nya. Dia ada dapat offer kerja kat satu kedai kat Chelsea (yang kebetulan betul-betul di selekoh nak ke apartment MamatGQ, masa aku kerja kat apartment MamatGQ dulu tuh aku selalu ke kedai tuh untuk beli barang) cuma dia kata kalau boleh dia nak cari kerja macam kerja aku. 

Then aku terceritalah kat Ramon pasal semalam tuh, aku tambah lah sesedap rasa cerita aku tuh. Saja aje lah nak tengok apa reaksi dia sebab aku masih rasa yang I was right to be mad semalam tuh.

"Koq kenapa kureng ajar banget? Persis orang gak berpelajaran aja", kata Ram*n.

"Orang Cina Malaysia memang gitu, mereka kebanyakannya orang desa sih", aku kata gitu.

Since aku dah nak blah, aku beritahu Ramon yang petang nanti, lepas kerja, aku nak ke restoran Pinang tuh, tempat dia kerja, nak makan kat situ.

"What are we going to do today? I'm so bored I could die", aku kata kat David bila aku sampai aje apartment diaorang, aku tak tahu nak buat apa, terus tengok tv aje kat dapur. 

"Ok, let's go for a ride", kata David.

So tergesa-gesa lah aku menyiapkan King Mongkut, dah lah aku masuk kerja lewat sikit harinih, nak menyiapkan King Mongkut lagi, pukul berapa lah balik nya nanti? Dia sure nya nak berak, nak buat catherter nanti tuh. Sedangkan masa tuh dah pukul 11 lebih, dan aku habis kerja pukul 5. Tapi, nasib baik lah David kata nak keluar sekejap aje, nak ke Millionaire's Row kat Manhassat, Long Island. Kitaorang meround kat luar aje sebab most of the boutique stores kat situ tutup pasal Easter. Lagipun memang David tak ada plan nak shopping pun. Best jugak merayap kat situ, cuaca pun tak sejuk, macam orang kaya aje kitaorang, jalan-jalan ambil angin kat situ.

Balik semula ke Forest Hills dalam pukul 2, melepak kat bilik King Mongkut ajelah kitaorang bertiga, aku sesambil mengurut dia, David pulak sesambil online, sesambil bersembang. Then aku terceritalah kat dia pasal semalam tuh (see, aku nih memang Cik Wokz sungguhlah kan, kat semua orang aku nak cerita, ekekekekek). Tak jugak, sebenarnya aku nak dengar pendapat dia, nak tahu apa komen dia. Sebab aku masih tak puas hati, aku masih tetap fikir yang aku semalam tuh bukannya over-reacting, aku bukannya sensitif tak bertempat.

"What a bitch!", kata David, tak sempat pun aku cerita sampai habis. "That's so rude, nasty and uncalled for", kata dia lagi. Then dia kata lah yang kalau dia jadi aku, dia akan just walk out macam yang aku buat tuh, dan tak nak datang dah ke situ lagi. 

"I keep blaming myself for being overly-sensitive, I don't really get that", aku kata gitu.

"That's because you are a very nice guy, Joe. I'm a very sensitive person too, you know that, don't you? That's because I'm such a nice person", kata David.

"Thank you, that's what I thought", aku kata gitu. Lega rasanya bila David macam mengonfirmedkan yang apa yang aku fikir selama ini, yang orang yang baik hati tuh memang tersangat sensitif. 

(David nih sensitif dan elegan orangnya. Kalau ex-wife dia lambat balas call dia, mula lah dia membitchy. Sapa-sapa punya birthday, dia lah yang awal-awal lagi beli kad, nak beli hadiah pun berminggu-minggu dok fikir. Nak kasi bunga kat nenek dia pun kena banyak fikirnya, kaler apa, jenis apa, di wrap macamana, what kind of card nak dikepilkan, things like that. Itu bab elegen nya lah kan? Dan bab sensitif nya, kalau semua benda tuh tak mengikut piawai dan citarasa dia)

Terasa malas lah pulak nak ke Pinang Restaurant tapi sebab tadi dah janji dengan Ramon, terpaksalah aku menapak ke 75th Street, Forest Hills tuh. Aku tapau nasi goreng tomyam, minum teh ais aje. Aku rasa bini tokay tuh macam tahu aje aku nak cerita kat dia something, tu pasal dia melepak kat meja aku aje, tanya aku itu ini. Laki dia sibuk kat dapur.

So dah lama-lama tuh aku bukak lah cerita pasal semalam tuh. tak payah explain panjang-panjang lah, dia kata tak patut Manager tuh cakap gitu kat customer, dan dia setuju yang aku patut rasa offended sebab Manager tuh joking berniat jahat. Aku suka sembang dengan bini tokay tuh, dia nih ada sifat keibuannya, sesambil sembang dengan aku, sesambil aku makan, dia sesambil membuang daun-daun bunga yang kering, ataupun sesambil mengelap peti akuarium. So, kat sapa lagi aku nak mengadu kalau bukan kat dia kan? 

Ramon tanya aku samada nak keluar atau tidak Selasa nanti, hari off dia. Aku senyapkan aje, tak nak lah aku yang beria-ia pulak, takut jadi macam minggu lepas. Dia kata dia nak keluar awal sebab dia tak akan buat laundry dah, so dia ajak aku keluar pagi-pagi sikit.

"Jam lapan, sekitaran jam sembilan gitu, bisa?", dia tanya aku. 

"Kamu telpon aja lah nanti", aku jawab gitu. Nak tergelak pulak aku sebab diaorang nih kalau berjanjinya tuh, bukan main lagi kan? Dan aku, walaupun aku tak percaya aje yang dia nak keluar pepagi, tapi aku dah terbayang yang aku lah nanti yang dah bersiap-sedia menunggu dia somewhere kat Manhattan, awal-awal pagi.

Ha, itu satu contoh yang betapa baik nya aku nih kan, Dear Diary? Kesian kat aku kan Dear Diary, punya lah tak ada kawan. Dan kalaulah kawan aku semuanya baik dan understanding macam MamatGQ, alangkah best nya hidup aku nih.