Monday, October 22, 2012

IsninSelasa0405052009


Isnin
Aku memang tak ada plan nak ke mana-mana pun sebab aku dah tahu yang harinih akan hujan sepanjang hari. Itu yang aku melepak aje kat rumah. Nak memasak pun malas sebab last Friday dah turun ke dapur, kan?

Satu aje plan aku, nak start tengok-tengok balik Spanish lesson aku now that minggu ini minggu terakhir sebelum kelas aku mula. Itupun kalau ada kelas tuh nanti, aku kena check dengan Cervantes Instituto tuh Friday nih samada kelas aku ada atau pun tidak. Kalau ada, akan start Isnin, bukannya Selasa macam selalu tuh. Mintak-mintak ada lah kelas kali nih. Itu yang aku macam kalut sikit tuh sebab dah berapa lama dah aku tinggalkan Spanish lesson aku, sikit pun tak sentuh apa-apa (kecuali sekali dulu tuh), haruslah aku dah lupa semuanya.

Tapi, masa aku tengah nak kemas bilik, masa nak ambik apa tah, pinggang aku terseliuh. Berkeriuk bunyinya masa aku tunduk nak ambik barang tuh. Terus lah sakit pinggang aku jadinya. Sebelum ini aku pernah sakit pinggang gitu, dalam tiga empat tahun lepas kot, so aku tahu sangatlah macmana siksa dan azabnya. Nak berjalan pun sakit, rasa macam belakang aku tak ada tulang gitu. Masa nak sembahyang, masa rukuk langsung tak boleh rukuk. Masa sujud tuh ok lah sikit.

Cadangnya nak call King Mongkut aje nak beritahu yang aku tak dapat datang kerja, tapi sebab last minute sangat, takut pulak mati kaku King Mongkut tuh kang. Iyalah, dia tuh, sedangkan air setitik jatuh ke lantai pun dah menggelabah sampai terjerit-jerit, ini kan pulak kalau dapat tahu aku tak dapat datang kerja, kan?

Tapi, macamana aku nak pergi kerja, belakang aku, pinggang aku sakit. Macamana aku nak mengangkut dia dari scooter ke katil, dan dari katil ke scooter? Sedangkan aku nak pakai spenda, nak pakai seluar pun terpaksa kuis-kuis dengan kaki. Berdiri sakit, duduk pun sakit. Biasanya tiga empat hari akan hilanglah sakit pinggang aku nih. Mulanya aku nak ke Chinatown nak urut tapi macam dah tak sempat aje dah, so aku terus aje lah ke Forest Hills. Masa dalam train, duduk pun macam orang bunting aje sebab sakit.

Aku tak beritahu King Mongkut pun pasal aku sakit belakang, aku buat kerja macam biasa. Masa nak mengangkat dia ke katil, punyalah sakit, berpeluh aku menahannya. Itupun aku angkat dia sikit-sikit, aku sidai-sidai aje badan dia kat birai katil, kaki dia pun terjuntai aje. Tak kuasalah aku nak mengangkat dia elok-elok, tak ada kederat.

Selasa
Walaupun aku tidur awal semalam sebab sakit pinggang aku masih belum hilang, tapi pagi nih aku melepak kat katil aje seharian.Jadi macam bodoh jer gitu. Bila sakit, mula lah fikir bukan-bukan, kan? Mula lah fikir, nasib baik lah sakit yang aku boleh handle, dibuat nya ditimpa sakit yang teruk yang aku tak boleh handle sendirian, itu lagi parah. Dah tua dah rupa nya aku nih sampai sakit pinggang, sakit sendi-sendi. Tak boleh gayanya hidup macam nih, tak ada sapa nak jaga aku. Aku kena fikir nak balik Malaysia lah nampak gayanya nih. Benda-benda gitu lah yang aku fikir.

Aku tanya tuan rumah aku kalau-kalau dia tahu mana-mana orang Indo yang tukang urut, tapi tak ada lah pulak tukang urut yang dekat-dekat sini. Dia kasi aku alat nih, untuk urut badan, so aku cuba lah. Best, bergetar-getar badan aku, sampaikan bontot pun aku urut jugak. Dalam setengah jam gitu aku guna alat tuh, lepas tuh aku jadi macam mengantuk aje, terus aku tidur. Sedangkan sebelum tuh aku baru cuba-cuba nak bukak buku Spanish aku. Kebetulan pulak Ramon tak ada talipun ajak jalan-jalan, itu yang aku terus sambung tidur tuh.