Sunday, October 14, 2012

01072008


MamatGQ tak ada kat apartment masa aku sampai pagi tadi. Aku tengok, basikal dia pun tak ada, sure dia pergi cycle agaknya. Best cycling nih, kalau aku ada kawan, sure aku selalu pergi sewa bike (atau beli), then cycle kat Central Park. 

So aku buatlah apa yang patut, sementara tunggu MamatGQ tuh balik. Rupanya dia pergi yoga class, lepas dia cycle kat Hudson River Park. Dia dah terlewat nak pergi kerja sebenarnya, itu yang terkejar-kejar jer tuh. Aku, kalau dia ada, aku tak buat kerja sangat pun, aku akan duduk aje lah sambil layan dia sembang, sesambil dia bersiap tuh.

Aku dah tak tahu nak jawab apa kalau dia tanya things like, "so, how was your weekend?", "what have you been up to?", "how's life treating you?".

"Nothing to write home about, Carter, it's the same shit day in day out", biasa aku jawab gitu lah. Dia gelak aje, selalunya dia pun kata yang dia pun lebih kurang macam tuh jugak. Kerja, kerja, kerja. MamatGQ tuh thanked me pasal bersihkan apartment dia sepeninggalan dia ituhari. Memang patut pun dia teima kasih kat aku, sebab setiap keping blind tuh aku bersihkan, setiap inci cabinet tuh aku lap kan,. Dan bilik air dia, bekilauan aku bersihkan. 

"You have friends at all, Joe?", dia tanya aku. "Do you go to bars, have drinks with friends, no?", dia tanya lagi.

So bila aku kata aku tak ada kawan, bila aku kata yang "I've always been a Lone Ranger kind of guy, I do my own stuff all alone", bila aku kata yang aku ada kawan tapi diaorang di luar New York City dan semuanya ada keluarga masing-masing, terus dia kata, "Yeah, I know that".

Entah, aku tak rasa aku ada kawan. Kat mana-mana lah, kat New York nih, atau kat tempat lain. Kenalan memanglah ada, tapi kawan? Definisi kawan bagi aku, yang sentiasa berkepit 24 jam, siang malam, atau kalau yang di luar dari New York, yang selalu in contact with me, thru talipun atau internet. So, keadaan sekarang nih, memang aku tak ada kawan lah. 

Sherink? Itu bukan kawan, itu kenalan aje, dia akan contact aku bila dia ada masalah aje kan? 

Heru? Itu pun bukan kawan, infact aku dah permanently offline kan dia kat YM, aku tak jawab calls dia pun. Simply sebab dia tuh menyusahkan aku, dan kalau aku nak bercontact dengan dia, sure aku akan jadi susah nanti nak entertain dia. Orang Indo, tau aje lah kan? Semuanya nak menyusahkan orang.Lagipun dia sekarang kat Philadelphia gamaknya. 

Syed? I was close to having him as my good friend tapi itulah, I'm too good to be his friend, he's not at all sama league dengan aku.

Bob? Dia kat Delaware, dia ada family. Dia ajelah kawan aku kot? Yang lain tuh, jauh-jauh semuanya. 

Dan yang lain tuh, you follow my blog, but that doesn't mean we are friends kan? I know it's not easy to get thru to me, you are just that stupid not to know the fastest way to my heart. Ekekekekekek

Hampir aku tercakap yang aku sebenarnya ada ramai jugak kawan, tapi semuanya cyber friends. Aku tak nak dia gelakkan aku sambil kata, "Get real, Joe!". Takut nanti dia fikir, "He's such a loner he turns to the internet to get friends, what a life!".

Bagus jugak aku tak beritahu tu tuh sebab sekarang nih aku pun dah macam tak ambik hal sangat pun dengan those so-called online friends. Iyalah, mungkin sebab diaorang jauh di sana dan aku dekat di sini. Aku nak buat hal aku sorang-sorang aje lah, tak nak peduli sangat kat orang dah pun, tak nak buat macam dulu, nak berpaut dengan laptop aje kerjanya sebab aku ada kawan online. 

Macamana pun, aku tak nafikan yang aku ada a few friends yang aku rasa lah, aku boleh percaya dan InsyaAllah, akan terus kekal baik dengan aku. Good friends are like stars, you don't see them often but you know they are always there, aku nak buat style gitu lah. Nanti, aku nak tengok, kalau-kalau ada shining stars. Kalau tak ada pun, tak apa, aku tak heran pon. 

"How long have you been in New York? You have to have some friends, Joe", kata MamatGQ. Tak reti aku nak jawab lah bab-bab cari kawan nih. Dia beritahu yang dia pun tak ada ramai kawan tapi yang dia ada, semuanya kawan baik dia. 

"You seem quiet, what's on your mind?", dia tanya aku lagi. Aku gelak ajelah, aku kata aku memang gitu orangnya, kalau aku tak bercakap, aku nampak macam serious, sedangkan aku tak adalah fikir apa-apa pun. 

"You are a good guy Joe, I like you, I really like you because you take care of me. It's not easy to find people like you", kata dia sambil on kan komputer di meja. Aku senyap kan ajelah, aku macam tak nak percaya yang dia cakap tuh. Aku fikir, dia nih cakap gitu sebab saja nak kasi aku sedap hati mendengarnya. To make me feel good gitu kaedahnya. 

Aku fikir gitu tuh pasal apa korang nak tahu? Sebab aku teringat yang ituhari dia ada janji nak kasi aku something, ituhari beria-ia dia kata nak belikan aku something nice masa dia pergi Israel. Sampaikan aku siap tulis kat blog entry lagi, just to show you guys how nice of him to think of me sedangkan masa tuh aku baru dua kali keja kat apartment dia.

Tapi, tak ada pun! Aku tahu dia lupa, tapi tak kan terus lupa kan? At least beritahulah yang dia lupa, atau sibuk, ataupun kasi aku some white lies. Tak kan dia tak tahu yang aku ingat semua benda yang dia cakap dan janji kan tuh kan? 

Well, macamana pun, aku tak ada lah fikir beria sangat pasal tuh. Dia terlupa, aku nak buat macamana kan? Cuma aku terfikir, macamana dia boleh terlupa? Sebab kalau aku yang jadi dia, aku tak akan lupa nya lah. After all we are friends kan?

Lama jugak aku sembang dengan MamatGQ tuh, aku rasa happy aje sembang-sembang gitu tuh. 9-30 am dia pergi kerja sedangkan dia kata dia kena masuk kerja 9-15 pagi. Dia tinggalkan aku duit gaji, jugak duit-duit yang aku guna duit sendiri untuk beli sterika sama alat-alat cuci dulu tuh. Dia kata dia tak akan datang dah tengahari nanti sebelum aku blah sebab dia banyak kerja, iyalah kan, dia baru balik dari Israel tuh, sure busy. 

"Can you come again Thursday, Joe?", dia tanya aku. 

"Alright, but what do you want me to do? There's nothing much to be done ,right?", aku tahu, memang tak ada kerja sangat pun, tapi kalau dia nak aku datang fo a few hours, aku tak kisah punya. 

"See, I can always depend on you Joe, my friend!", kata dia sambil hulur penumbuk ajak aku laga fists.

"Ok, now go!", aku kata gitu sambil tumbuk bahu dia.

So aku buatlah kerja aku macam biasa, pukul 1 lebih aku blah sebab nak ke Jackson Heights. Sherink ada talipun aku lagi tapi sebab masa tak ada sangat dah, aku kata aku tak sempat nak jumpa dia. Sedangkan aku sempat pergi makan kat restoran Paki tuh, lepas tuh dan pergi internet cafe lagi dalam sejam, sebelum ke Forest Hills untuk kerja kat apartment David/Hal pulak. 

Laaa, lupa nak cakap..... semua orang kata sneakers aku lawa. Aku tak kata itu sneakers baru, aku kata sneakers lama cuma aku tak pernah pakai sebab aku tak suka pakai sneakers. MamatGQ kata lawa, John the Doorman pun kata lawa, David sama Hal pun kata lawa. Tersukalah pulak aku pakai sneakers jadinya ekekekekek