Sunday, October 14, 2012

24062008


Sekali lagi aku jadi malas nak keluar awal-awal harinih. Banyak jugak plannya untuk dibuat minggu ini tapi kalau ginilah gayanya, harus lah tak jadi apa. Laundry belum buat, rambut nak kena gunting (masih pendek tapi rasa nak gunting rambut aje, kalau tak minggu ini, minggu depan), nak beli pakaian untuk ke party harijadi David Sabtu nanti, nak beli kasut jogging, nak tengok wayang. Dan yang pentingnya, nak bersihkan apartment MamatGQ tuh, nak beli cleaning stuff pun jugak, sterika sama iron board pun kena beli. Ayoo, sibuk nampak gayanya aku nih, tapi kemalasan terus melanda.

Aku ke Union Square dalam pukul 10-30, kelas Spanish aku. Sikit pun aku tak buat revision for the last few weeks so banyak benda yang aku lupa. Tutor aku tuh ambik kesempatanlah, dia patah balik ajar aku bab-bab awal, simply because aku lupa one or two words yang dia tanya. Macam ini bila nak habisnya aku belajar nya? Bila nak pandainya? Yang buat aku bengangnya, dia siap kasi penerangan yang how important it is untuk buat revison, macam lah aku nih anak murid dia. Aku bukan budak sekolah wei, aku tahu semua tuh, tak payahlah nak terangkan kat aku, buat buang masa dan duit aku aje.

Lepas pada tuh terus ajelah aku ke Lincoln Plaza cinema, terpaksa naik subway sebab jauh tempatnya dari Union Square yang kat 14th Street tuh. Sesambil lepak sementara tunggu masa boleh masuk panggung, aku survey-surveylah apa filem yang sedang dan akan main kat situ. Banyak foreign films, aku suka tuh. Tak ada pun filem-filem contemporary, filem-filem semasa, semuanya independant films, mostly from Europe.

Grocer's Son, macam best aje filem tuh. Then aku tertengok satu poster nih, the moment aku baca tajuk film tuh, airmata aku terus keluar. Sedih tajuknya. Filem British jugak. Rasa nak tukar tiket yang aku dah beli tuh tapi film tuh main lambat sikit, sure tak sempat nanti, sure aku akan terkejar-kejar ke Forest Hills nanti tuh. Macamana pun aku janji yang aku akan tengok film tuh jugak, secepat mungkin. Cerita sedih, haruslah bergayung airmata aku nanti tuh, even baca tajuk dia pun aku dah terkeluar airmata. Parah dah aku nih kan? Ekekekekeke

Tak sangka pulak macam penuh aje panggung tuh, kebanyakannya orang tua-tua. Yang datang sama housekeepers masing-masing. Nenek-nenek tua yang bergaya aje semuanya. Iyalah, kat area tuh, dekat dengan Central Park West, ramai orang tua yang kaya-kaya.


Walaupun lakunan bagus, jalan cerita menarik, dan laju aje ceritanya, tapi to me film tuh a bit mundane and dull. Pasal macam berkisar kat satu tempat aje, kat rumah watak utama. Aku seronok nak tengok film tuh sebab aku pernah duduk Uk, so memang familiar sangatlah jalan ceritanya. Nak compare dengan film Namesake yang aku tengok dulu, rasanya film nih lebih dalam lagi message dia, especially bab-bab masa 9/11 tuh.

Tapi aku tak boleh lupa ayat "This is how I remember you" dari surat sister dia kat Bangladesh, yang Nazneen baca tuh. Entah, aku rasa macam sayu aje, terkeluar gak airmata. Sabar jer lah, tengok cerita keling pun boleh jadi sampai gitu kan? Ekekekeke. Ini filem keling international lah.

--------------

Kalau bukan sebab aku mengantuk, sure aku dah singgah kat Lincoln Plaza cinema tuh lagi, on the way balik kerja, sebab nak pergi tengok wayang yang aku tengok posternya siang tadi tuh. Aku nih gitulah, kalau aku nak something, aku nak masa tuh jugak. Mamposlah tengok 2 wayang dalam sehari kan? Tapi nasib baiklah aku tak ikutkan hati sangat, esok lusa lah aku kena pergi tengok cerita tuh.