Sunday, October 14, 2012

25062008


Harinih baru aku decided nak ke apartment MamatGQ tuh, so aku bangun awallah jugak. Maksud aku, lepas Subuh, aku dah tak tidur dah. Malaslah aku pergi awal sangat sebab tak daya nak berebut-rebut kat subway tuh so aku took my own sweet time melepak-lepak. 

So sempatlah aku meraya-rayau kat area aku duduk nih, sesambil breakfast. Best jugak jadi macam aku nih, tak payah nak rush, aku boleh plan masa aku. Selamba aje hidup aku nih kan? Selamba yang slow gitu, selamberly slow. Tapi tak bagus jugak selamba-selamba sangat nih, mudah terlalai jadinya. Aku selalu fikir yang my life in general nih so full dengan keselambaan, masa susah aku selamba, masa senang aku selamba, sampaikan aku jadi terleka, jadi lalai. Go figure!

Aku tak on kan laptop masa aku kerja tuh, so banyaklah benda yang aku kerjakan, dalam kesunyisepian kat apartment MamatGQ tuh. Break sekejap, aku keluar, pergi beli cleaning supplies. Mat salleh nih diaorang particular sangat pasal bahan-bahan pencuci, banyak macam pencuci pulak tuh, semuanya kena lengkap. Sesambil tuh aku melilaulah kat Chelsea tuh, seronok rasanya, macamlah aku duduk kat area situ aje. 

Since aku dah tak sempat nak ke Lincoln Plaza cinema (kat Broadway/Columbus Circle) tuh so aku menapak ajelah ke area Times Square. Tersinggah lah pulak kat satu kedai pakaian, kejap aje aku terrembat 3 helai shorts (seluar yang sampai bawah lutut tuh), sehelai pantas, 2 helai baju dan 2 helai polo shirts. Cadangnya nak beli satu baju dan satu seluar aje untuk dipakai masa party harijadi David, Sabtu nanti. Tapi aku gitulah, selalu terambil benda lain. Bila dah bayar tuh, baru termenyesal. 

Nak senget jugaklah bahu aku, dengan beg yang sendat dengan pakaian dan laptop tuh. Tapi aku rileks aje, selamba aje jalan perlahan-lahan sampai ke Times Square, iyalah, aku ada banyak masa. Pelik aku, apa yang aku cari kat situ tapi almost tiap hari aku ke Times Square. Dah jadi macam permanent figure pulak lah kan? Kalau prominent figure tuh best lah jugak kan? Ker aku nak ganti kan The Naked Cowboy yang aku rasa tersangatlah overrated nya tuh? Ekekekeke

Nak lunch kat mana pulak hari nih? Aku decided nak ke Elmhurst, nak makan kat Minangsari, restoran Indo yang aku pernah dua kali pergi tuh. Bukan aku perasan tapi aku memang terperasan yang semua mata tengok aku, the moment aku masuk ke restoran kecik tuh. Iyalah kan, aku tak ada gaya pun macam Melayu/Indo, penampilan aku pun kira macam lain lah jugak dari cara orang-orang Indo biasa. Aku pakai shorts kotak-kotak (light color), t-shirt masuk dalam seluar, kemeja tak dibutangkan, sunglasses gantung kat leher tshirt, bawak beg laptop, baca The New York Post pulak tuh. 

Tapi diaorang tahu aku orang Indo, sebab aku cakap bahasa Indo, yang aku sengaja selang seli kan dengan Malaysian words. Instead of sebut "sambel terasi", aku kata "sambal belacan", dan bila waiter tuh tanya, "sendiri aja Mas?, aku jawab, "ha ah, seorang". Aku tahu yang diaorang sure agak yang aku nih dari Kepulauan Ambon. 

Walaupun aku nampak macam kelas aje di mata diaorang (laaa, lupa nak cakap, aku duduk sambil silang kaki ekekekeke), tapi aku baik, aku tak tunjukkan kekelasan aku tuh. Aku selamba aje pergi ke dapur ambik air, sebab waiter tuh lupa agaknya nak kasi aku air, punyalah pedas nya lontong sayur tuh. Tak ada pun aku lambai-lambai kat waiter tuh mintak air, tak ada! Aku pergi ambil sendiri. Bila dia mintak maaf, aku terus kata, sambil senyum-senyum "Gapapa, gapapa" (Nggak apa-apa:Tak ada apa-apa)

"Ooo, you went to the guy's apartment again? The guy who grows pot?", kata Hal bila dia tanya aku, apa yang aku buat seharian tadi. Monconglah aku kan? Aku tak suka orang kutuk kawan aku, walaupun kutuk melawak. 

"Don't say that, he's a nice guy, I like him, he's a friend to me", aku kata gitu, sambil lepaskan moncong. 

"I'm just joking, Joe", kata Hal. "We are also nice, am I not nice to you?", dia tanya lagi.

Aku gelak dulu, then baru aku kata, "You are nice too.... but a tad too cocky". Ha, dapat sebijik! Dengan aku mudah aje kan? Ekekekekekek

Again, nasib baik aku tak singgah tengok wayang, balik kerja tuh. Simply pasal aku bawak beg tu lah, malu lah pergi tengok wayang malam-malam bawak beg kan? MamatGQ ada email aku rupanya, dia kata dia tak balik Friday sebab ada kerja belum selesai. Instead dia akan sampai pagi Sabtu dan since aku kerja the whole weekend, dia mintak aku datang either Monday atau Tuesday. 

Lega jugak aku jadi nya sebab aku banyak hal yang belum selesai nih (aku kena pakai assistant nih gayanya). Lagipun, aku kena banyak lepak sikit sebab Thursday ada hal kat rumah nenek David/HaL, Saturday aku akan kena kerja sampai tengah malam, party David tuh kat mana tah, aku kena pergi.