Sunday, October 14, 2012

14062008


Sabtu, kitaorang tak ke mana-mana sebab David terpaksa hantar mak dia ke hospital mata. Aku berdua aje dengan Hal sehari suntuk. Bengang jer aku sebab kena urut dia banyak kali, lama pulak tuh, sejam lebih setiap kali tuh. Memang dia suka ambik kesempatan kalau weekends masa David tak ada, nak suruh diurut aje kerjanya. 

Tengahari tuh aku keluar beli pizza for his lunch. Aku ambik duit lima dollars aje dari laci dia, then for my lunch, aku belilah tuna sandwich. Guna duit sendiri, malas aku guna duit dioarang sebab lunch aku tuh lebih mahal dari pizza dia. 

Lepas kasi dia makan, sambil dia tengok tv, aku pun makanlah. Aku tak makan kat meja, instead aku temankan dia tengok tv, sesambil tuh aku macam bertenggek ajelah kat lantai, makan sandwich tuh. 

"Get a plate Joe", kata Hal.

"That's ok Hal", aku kata gitu sebab aku ada alas dengan tisu sekeping. Lagipun sandwich tuh dah aku potong dua, jadik kecik, so tak akan ada habuk-habuk jatuh ke lantai.

"Get a plate or something, Joe", kata Hal lagi. Then dia bisinglah kata nanti bread crumb jatuh ke lantai. Sentapz lah jugak aku, pasal habuk roti kat lantai pun beria sangat, macamlah dia yang sapu. Memang Hal gitu orangnya, (David pun sama), benda kecik-kecik gitu particular sangat orangnya diaorang tuh. Kalau nak sorong dia naik kereta for example, tak boleh langsung even badan dia terkena kat kereta. Takut calar kononnya. Benda lain apa tah lagi. "Car is more important", selalu dia kata gitu. "What Hal? Car is more important?", biasanya aku tanya gitu. 

So, berbalik pasal makan sandwich tadi tuh, aku rasa sentapz, rasa bengang aje lepas tuh. So aku pun bangun, aku habiskan makan sambil berdiri, kepala mengadap ke sink. "Why do you always make me feel uncomfortable Joe?", Hal tanya aku bila dia rasa dia tahu yang aku macam bengang kat dia. 

"Yeah right, like you never do to me", aku balas balik. Aku rasa aku macam merajuk gitu tapi aku fikir balik, bukan merajuk benarnya, bengang. So aku buang ajelah sandwich yang sekeping lagi tuh. Aku tak nampakkan yang aku buang sebab kalau aku nampakkan, itu baru merajuk namanya kan? Jadi bengang aku kat Hal lepas tuh, so aku diam ajelah. 

"At least let me pay for your lunch", dia kata gitu, nak ambik hati aku lah kononnya. 

"No, thanks", ringkas aje aku jawab.

Petang tuh, masa dia nak berak, masa nak duduk kan dia kat throne, aku macam angkat dan lepaskan dia kuat-kuat. Bila dia suruh aku betulkan duduk dia, aku mulalah mengamuk, aku kata lubang jubur dia tuh kebelakang sangat, sebab tuh taik selalu bertempiaran kat lantai. Bila dia kata dia tak tahu, aku pun teruslah suruh dia diam. 

-------------------

Balik kerja, aku ke Times Square sekejap, takat jalan seround dua, nak ambik tahu kalau-kalau ada event yang aku termiss. Ada rupanya.