Sunday, October 14, 2012

21062008


Sabtu, kitaorang pagi-pagi lagi dah keluar. Tak sempat pun aku nak bersih-bersihkan apartment tuh, macam yang aku selalu buat kalau pagi Sabtu, mop sama vacuum. Kitaorang ke Roosevelt Mall kat Long Island. Kat situ ajelah biasanya diaorang nih shopping sebab besar mall nya, banyak store yang kelas-kelas, ada Macy"s, ada Nordstorm, ada Bloomingdale semua.

Minggu depan harijadi David yang ke 50 berapa tah, so dia nak shopping sakan katanya. Memang sakan gila lah, aku tengok pun ngeri. Mulanya masuk Nordstorm, dia beli baju yang harganya dua ratus lebih. Tak lah selawa mana pun baju tuh, aku rasa. Kat kedai-kedai tepi jalan banyak baju yang lebih lawa dan murah dari tuh gamaknya. 

Dia beli talipinggang jugak. $350 harga talipinggang tuh, brand apa tah, satu brand tuh aje yang ada kat display. Aku terfikir, kalau yang mamat-mamat Negro jual kat tepi jalan kat merata Manhattan tuh, harga selingkar talipinggang cuma dua dollars. Ini sampai $350 harganya, dan aku tak rasa ada beza sangat pun talipinggang yang dua dollars dengan yang $350 tuh. Korang agak, talipinggang yang aku pakai, berapa harganya? Berapa ratus lingkar talipinggang yang aku boleh dapat kalau dibandingkan dengan talipinggang yang David beli?

Masa lalu kat bahagian kasut, adalah jugak aku terbelek harga satu kasut tuh, yang aku tengok, tak adalah lawa mana pun. Biasa-biasa aje, kat Chinatown berlambak agaknya kasut gitu. Kasut Prada, harganya $850. Mak oii, mahalnya, kata aku dalam hati. Macamana pun aku tak lah terasa apa sangat, siap aku fikir yang aku tak pelik langsung kalau satu hari nanti aku pun beli kasut semahal itu. Sebab aku tahu, kalau aku nak kan something, aku pakai rembat aje. So aku tak pelik sangatlah kat David yang shopping sakan tuh, sebab dia banyak duit. Cuma aku pelik aje, dia tuh potongan badan bukannya lawa, apa lah nak pakai pakaian yang mahal-mahal kan? Ker sebab dia tahu yang potongan badan dia tak lawa, itu yang dia nak pakai pakaian mahal-mahal tuh kot.

Belum lagi tengok dia beli jacket, masa kat Brook Brothers. Sembilan ratus lebih harganya, jacketnya pun taklah macam best sangat gayanya. Hal yang kat wheelchair tuh pun kemain lagi, sembat jugak ambik satu jacket yang harganya 500 lebih. Seumur hidup aku, baru sekali kot rasanya aku beli jacket yang harganya lebih dari seratus. 

Then masuk kedai beg, TUMI, rembat dua bijik beg, satu sorang. Dekat 500 jugak harganya setiap satu. Masuk kedai jam sebab nak beli Cartier, diaorang suruh aku keluar jalan-jalan dulu sebab "we are going to talk numbers", kata David. Berapa harga jam Cartier hah?

Sampai petang kitaorang kat mall tuh, tak lunch pun. Sebab lapar, aku takat makan cokelat sama beli lemonade, masa tunggu diaorang bernegotiate kat kedai jam tuh. Sampai kat apartment diaorang dah dekat masa aku nak blah dah, sementara nak uruskan Hal, dah enam lebih. Patutnya hari Sabtu aku kerja sampai 6 petang aje. 

Aku singgah kejap kat apartment MamatGQ tuh, on the way balik ke rumah. Saja jer lah, nak tengok samada pekerja bilikair tuh dah siap kerja merepair. Lagipun, macam seronok aje kat area Chelsea tuh, terasa macam apartment sendiri pulak jadinya. 

Memang dasar pekerja Mexico nih, kotor berdebu, berminyak dibuatnya kat bilik air tuh, nampak gayanya aku kena datang lagi minggu depan, khas untuk bersihkan bilik air aje. 

Sebelum balik, aku jalan kaki dari 22nd Street tuh ke area Times Square.