Sunday, October 14, 2012

10062008


Aku tak tahu menahu langsung pasal Mamat yang nak suruh aku datang kerja di apartment dia tuh, yang aku dapat masa azim ada di rumah aku ituhari. Apa yang aku tahu, dia nih seorang ekskutif di sebuah kompeni yang besar di Manhattan. Dia duduk kat Chelsea yang sungguh lah happening nya tuh, based on his address, apartment dua cuma beberapa blocks aje dari tempat Kate Winslet, Anderson Cooper. Aku risau jugak sebenarnya tapi true to my style yang thrill-seeking nih, aku bersetujulah untuk pergi temujanji malam Selasa tuh  lepas aku balik kerja dari apartment David/Hal. 

Janjinya pukul sembilan setengah ke pukul sepuluh tapi aku tersampai awal, pukul sembilan. Kat tengah-tengah bandar apartment Mamat nih, 22nd Street sama 7th Avenua. Pintu utama ke apartment tuh rosak, buzzer yang rosak, so Mamat nih kata dia akan turun ke lobby tunggu aku tapi bila aku sampai, pintu tuh terbuka dah, so aku terus aje lah naik ke tingkat dua, aku naik lif. Dia kata dia akan turun ikut tangga. 

Sementara tunggu depan bilik dia, ada lah a few mamats lain yang lalu, yang dalam hati aku kata, janganlah one of them, sebab diaorang muda sangat lagi gayanya. Kalau one of them lah, mamposlah aku tak nak, malu lah kan kerja jadi kuli orang yang jauh lebih muda dari aku. 

Then aku nampak satu Mamat tengah bawak kotak, kurus orangnya tapi dia punya pakaian memanglah kelas. "Model mana pulak nih", kata aku dalam hati. 

"I thought you were waiting for me at the lobby, Joe", kata Mamat nih tadi dari jauh. 

"Oooo shit, Mamat model nih rupanya yang nak jumpa aku tuh", fikir aku. Masa tuh kan, aku rasa diri aku kecik sangat, aku rasa rendah diri sangat. Iyalah, dia tuh penuh bergaya orangnya sedangkan aku nih berlekit dahi sebab berpeluh, panas kat dalam train. Baru balik kerja pulak tuh kan? 

Tapi, surprisingly, aku rasa macam comfortable sangat bila mula-mula sembang dengan dia. Baik orangnya, berbudi bahasa lagi. Macam skema gitu, tapi skema mat salleh lah kan? Daripada nak interview tuh, kitaorang pakat sembang aje macam sembang-sembang kawan lama. Sesambil tuh aku jeling-jelinglah kat dalam apartment dia tuh, kecik aje, satu bilik, ada dapur, bilik mandi. Tapi aku tengok, kotor sangat, berdebu. Just imagine lah kan, malam-malam pun boleh nampak dari jauh betapa berdebunya. Benda-benda lain bersepah larah, kat sinki penuh pinggan mangkuk, sampah penuh, pendek kata memang pemalas Mamat tuh. Dia tak kata dia malas, cuma dia kata dia sibuk sangat, terpaksa ke sana ke sini, baru balik dari Israel, dan seminggu lagi dia akan terbang semula ke sana. 

Tak lama tuh baru dia tanya aku pasal kerja aku, so aku ceritalah sesikit. Aku beritahu apa yang aku buat, siap aku cerita yang aku kena urut Hal, basuh berak dia , semuanya tuh.

"Do you feel connected with him?", dia tanya aku. Macam tergamam aku nak jawab tau dak? Sebab selama ini memang itu yang aku fikir. Dah 3 bulan lebih aku kerja jaga Hal, tapi aku tak rasa macam ada connection gitu. Memang peliklah kan, sebab aku yang jaga dia. Sepatutnya aku jadi lebih rapat, macam terconnect dengan dia kan? Tak ada! Mungkin ada sesikit tapi kalau orang tanya aku, sure aku akan cepat-cepat jawab kata tak ada connection langsung, I don't at all feel connected dengan Hal. Dengan David, mungkin ada sikit, sedangkan aku bukan jaga David. 

[Aku tahu apa pasal aku tak rasa ada connection dengan Hal tuh. Pasal dia cerewet tu lah. Pasal dia cocky tu lah. Walaupun, tangan aku lah yang membasuh berak dia, tapi nak rasa macam close dengan Hal, sorry lah. Eh, wait a minute, memang pun kan, mana ada orang yang basuh berak orang tuh buat dengan penuh kerelaan hati kan? Orang yang beraknya dibasuh tuh yang akan terasa connected dan close dengan orang yang membasuh berak dia. Patutlah Hal cuba buat baik sangat dengan aku, patutlah dia suka aku rupanya. Tapi, dia suka macamana pun, aku tetap tak suka. 

Sebab aku kena basuh berak dia, yang kadang tuh berteraburan. Kadang tuh, sebab dia lepak lama kat throne tuh, sampai kering-kering taik dia, dah lah bontot dia banyak bulu, melekatlah kat bulu-bulu tuh taik dia kan? Tangan aku ni lah yang meleraikan taik tuh satu persatu. Hiks!

Tapi tak ada pun aku rasa close dengan dia kan? Sebab dia cerewet tu lah.

Tangan aku ni jugaklah yang mandikan dia, keringkan badan dia. Tangan aku ni lah jugak yang lap kan badan dia, sambil dia pegang telor dia suruh aku lapkan kering-kering kat situ. Dalam sehari, walaupun kerja 4 jam aje tapi tangan aku lebih banyak pegang kote dia daripada pegang kote sendiri. Tangan aku ni lah jugak yang taruk bedak kat kote, kat telur dia. Tangan aku ni lah yang menepung tawar kote dan telur dia tuh.

Tapi tak ada pun aku rasa close dengan dia kan? Sebab cocky tu lah. 

Kadang tuh aku rasa macam nak tinggalkan aje dia terbaring kat katil, nak blah gitu aje. Itu kalau masa aku benganglah kan, pasal kecockyan dia tu lah. Kalau masa kasi dia makan tuh, sebab pinggan jauh dari mulut ker, pasal sandwich yang aku potong tuh tak ada tomato ker, rasa nak jer aku rodok garfu tuh ke mulut dia. 

So, itulah benda-benda yang buat aku tak akan jadi close dengan Hal, aku tak akan rasa connected dengan dia. Biarlah dia sorang suka aku, tapi aku buat kerja tuh tak sepenuh hati. Simply because dia tuh cerewet. ]

So, bila Mamat tuh tanya aku, terus aje lah aku geleng kepala, aku kata aku tak rasa connected dengan Hal tuh. Aku kasi sebab yang dia tuh fussy lah. 

Tak lama lepas tuh, tengah kitaorang sembang-sembang, kawan Mamat nih datang bawak makanan. Kawan dia nih kesian kat dia, so dia lah yang selalu datang tolong bersihkan apartment Mamat tuh, tolong belikan makanan, walaupun Mamat tuh duduk di Staten Island.

Bila kawan dia ada tuh, aku pun mulalah rasa tak comfortable, rasa macam malas aje nak sembang sesangat. Pasal aku malu, aku rasa macam rendah diri sangat. 

Then Mamat nih terus beritahu aku apa yang patut dibuat, dia nak ada penolong untuk bersihkan apartment dia, tolong belikan barang-barang seharian, tolong ambil dan hantar pakaian kat dry cleaner, things like that. 

Selama dia cerita tuh, aku tak kata aku setuju pun, infact tak ada pun jawapan dari aku. So itu yang Mamat tuh macam confused tuh, dia ingatkan aku tak nak, dia kata aku macam tak ada minat. Then dia kata yang mungkin kerja tuh tak sesuai dengan aku, itu yang buat aku senyap aje tuh. 

Aku gelak, aku kata yang aku nih simple aje, nothing's difficult for me. But at the same time aku tak tunjukkan kat dia yang aku nak kerja dengan dia tuh. Sebab aku ada terfikir jugak yang aku nih, silap-silap nanti, buat macam dulu, kerja kat rumah orang tapi at the end aku tak ambik upah. Bila diaorang nak bayar, aku tak nak terima duit, simply because aku rasa diaorang suruh aku kerja tuh pun dah more than enough, new experience, aku dapat peluang sembang-sembang dengan diaorang, aku dapat buat something new pun kan? See, my life's not at all about money, ekekekekeke.

"So, how far is your place of work?", Mamat tuh tanya aku.

"It takes me about an hour to get there", aku kata gitu.

"Wow, that's far", kata dia. 

"No.... I read. I write", aku kata kat dia. Tipu aje lah kan, mana pernah aku membaca atau menulis masa dalam train, paling pun baca The New York Post yang David kasi, on the way balik tuh. Kalau tak tuh, aku melangut ajelah, bukannya susah sangat, sejak kecik lagi aku boleh tenung something tuh berjam-jam? Aku tenung pintu train aje biasanya. Atau cuba-cuba pejamkan mata, buat-buat tidur. 

"What do you write", Mamat tuh tanya aku lagi. 

"I have a blog", aku kata gitu. Then aku gelak. Sakan aku gelak. 

"Really? That's good Joe, I knew it, there must be something about you", kata Mamat tuh. 

Then aku macam terdiam. Aku terfikir, sedihnya hidup aku nih, malu kat diri pun satu hal. Tak nak kalah rupanya aku nih dengan orang. Nak jer aku menampakkan something yang baik, yang buat aku bangga, kat orang lain. Takat beritahu ada blog pun aku sanggup. Nak biar dia macam respect kat aku, nak tunjuk yang kononnya aku nih not as lekeh as what (diri aku sendiri benarnya) other people think about me. Isn't that pathetic?

"What do you write about?", Mamat tuh tanya aku. 

"About my stupid life", aku kata gitu. Sambil fikir, nih kalau aku beritahu dia yang aku dah empat tahun berblog, dan blog aku dah ada more than half a million hits, sure dia akan kagum dengan aku nih. Tak apalah, save that for later kot? Hehehehe

Moralnya hadek-hadek, kita kena cuba sedaya upaya untuk mengimpress orang, no matter how great they are. Ala, Allahyarham Sudirman pun ada kata, "Anak Dagang Di Rantau Orang, Pandai-Pandai Membawa Diri"

Tengah aku minum, Mamat nih bukak drawer kat meja dia. Dia keluarkan a few magazines, aku tengok, Majalah GQ (US Edition) lama, tahun 90an. 

"I was a model before", kata Mamat nih sambil tunjukkan a few pages gambar dia kat dalam GQ tuh.

"Shit", kata aku dalam hati. 

Ok, from now on, kita namakan dia, Mamat GQ, okay?

....sambung...