Sunday, October 14, 2012

28062008


Sejak aku duduk Amerika, tak pernah lah aku selawa hari ini. Aku rasa aku lawa gila harinih. Slacks kaler cokelat, baju kemeja jalur kuning, kasut kulit. Rambut pun aku rasa macam aku sikat sehelai-sehelai, nasib baik lah rambut aku dah tak berapa banyak kat bahagian depan tuh.

On the way nak pergi ke apartment David/Hal, bila lalu aje kat tempat-tempat yang ada cermin, glass, sure lah aku jeling-jeling, sambil kata dalam hati, "Ish, lawa jugak aku nih rupanya". 

Aku masuk kerja sejam lewat dari hari-hari Sabtu yang lain, pasal aku akan kerja sampai tengah malam, nak pergi party tuh. David sibuk ke sana sini, pergi gym, ambil pakaian kat tailor, etc. Aku sama Hal aje kat apartment, apa aku buat pun aku tak ingat, tak ada apa sangat pun. 

Pukul 3 lagi Hal dah suruh aku siapkan dia, yang bagi aku tak masuk akal. Sebab kitaorang hanya akan dijemput pukul 6 petang. Tapi aku ikutkan aje lah apa yang dia suruh buat tuh. Bila David balik, bila Hal dimarahnya sebab bersiap awal sangat (nanti mula lah nak kencing berak nya kan?), baru aku rasa puas hati. Hal tuh, takut sangat, respect sangat kat adik dia tuh. Tapi dengan aku, dia selalu banyak songeh gitu tuh. Itu yang aku suka sebenarnya kalau David ada di apartment, Hal tak lah menyongeh sangat. 

Ambulette datang jemput kitaorang tepat pukul 6, senang, kitaorang tak buat apa pun, semua driver tuh yang handle macamana nak uplift Hal dengan wheelchair dia tuh. Kawan diaorang, Jerry, sama bini dia, tumpang sama dalam ambulette tuh. Hujan turun sepanjang perjalanan, bila sampai aje kat Chinatown Brasserie tempat dinner party tuh, mencurah-curah hujan turun, siap dengan petir yang sambar menyambar. So kitaorang lepak kat dalam ambulette tuh for a good half an hour. 

Besar gila restaurant tuh, most of the staff semuanya Mat Salleh. Grand banget tempatnya, dan party tuh pun kat VIP private room. Tak retilah aku nak join diaorang so aku sama Hal aje lah kerjanya, tak nampak kekok sangat. Orang semuanya minum martini dan yang seangkatan dengannya, aku minum coke aje. Pukul 7-30 pm baru semuanya beredar ke bilik party. Ada slide presentation, ada ucapan, macam-macamlah. 25 orang semuanya termasuk aku, kebanyakannya kawan David. Dan aku kenal most of them, sebab semuanya ada masa kawin adik ex-wife dan  kawan David/Hal dulu tuh. Pakaian masing-masing jangan ceritalah kan? 

Oklah makanannya, 7-course dinner, so ada lah benda yang aku boleh makan. Kalau yang tak boleh makan tuh, aku buat-buat sibuk menyuapkan Hal. Tak terasa lama pulak party tuh, simply sebab aku duduk di sebelah Hal, tak lah rasa boring sangat sebab ada geng. Kalau orang nak sembang dengan Hal, diaorang datanglah dekat kitaorang. 

"Thank You Joe for taking care of Hal, you make his life easier", kata Dean, yang selama ini aku tak pernah sembang dengan dia pun walaupun adalah empat lima kali berkesempatan jumpa dia. Entah macam mana, aku tercakap kat dia yang aku tak ada rasa connected dengan Hal, walaupun dah berbulan aku kerja jaga dia. Dean kata yang semua uh takes time, dan sejak caregiver yang sebelum aku berhenti kerja, mungkin David sama Hal jadi lain sikit.

"No, it's not about them, it's about me", aku kata gitu. 

"You gonna be alright Joe, just do your best. It takes time', kata dia akhirnya. 

Macamana pun aku pesan kat Dean, jangan beritahu sesiapa pasal conversation aku dengan dia tuh, sambil kata, "I don't know why I'm telling you this".

Towards the end of the party, ambik gambar lah pulak kan? Since aku duduk dekat David/Hal, so banyaklah gambar aku tertangkap. Kadang tuh aku bangun pergi tempat lain, diaorang senyapkan aje. Agaknya memang diaorang tak nak aku ada dalam gambar kot, tapi, nak beritahu aku, diaorang takut macam rude pulak kot?

"Hey Darren, look, Hal has a cute helper. He has a nice smile too", kata this one guy sambil pegang pipi aku suruh tala arah kamera. Pundeks sangat tau! Dia nih lah adik kawan David yang kitaorang pergi party kawin dulu tuh (dia lelaki, *kawin* sama lelaki). Kakak sama abang ipar diaorang (kawan David/Hal tuh ada datang sama dia and his partner). Termasam lah aku jadinya kejap, nasib baik orang lain tak ada reaction sangat, simply sebab diaorang semua maklum yang mamat tuh bapok. 

Kitaorang blah dalam pukul 11-30 pm gitu, sampai Forest Hills dah duabelas lebih. Lega aku party tuh berakhir jugak rupanya. Lepas siap-siapkan Hal nak tidur, baru lah aku blah, beria-ia David nak panggilkan aku teksi tapi aku kata aku naik subway ajelah, esoknya aku nak masuk kerja pukul 11 pagi, tak lah awal sangat.

Lama jugak tunggu train, barulah ada. Then, kat station tempat nak tukar to another train, lama lah pulak aku tunggu, masa tuh dah satu lebih. Last-last aku naik teksi aje, tak jauh sangatdah ke rumah sewa aku, dalam 40 blocks gitu. Mulanya aku nak jalan kaki aje tapi rasa takut pulak. 

Sampai aje, terus aku on kan laptop. Padam laptop aku, so aku cuba lagi. Dan lagi. Dan lagi. Akhirnya dapat jugak di on kan, dapat jugak aku online. Tapi............., bila aku bukak aje browser, bila aku nak taip, laptop aku kaku, kejung gitu, then ada keluar strange words yang bila aku tekan mana-mana keys, dia tak nak berhenti. 

Tak ada lah aku berpeluh sebab aku tahu, it's a long time coming, laptop aku dah lama tak ada virus protection (simply sebab aku ingat yang aku tak pergi website kotor-kotor so I don't need to waste my money nak renew aku punya anti-virus protection tuh).

Dekat pukul 3 pagi aku mengerjakan laptop aku, esoknya aku kena bangun awal sebab kerja pagi gak. So, aku give up lah. 

Alaaaaa, laptop aku rosaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkkk. Alaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Aku nak tidur aje lah, tak apalah laptop rosak, tak lama nya lah, sure aku akan cari pengganti. Lagipun, dah lama dah rasanya usia laptop tuh, dah setahun lebih. Kalau mengikut sejarah, memang about time lah kan aku ada laptop baru.