Tuesday, October 23, 2012

Ahad17052009


Saja jer aku rasa nak pakai glasses baru hari nih, selama aku kerja kat apartment David/King Mongkut tuh, belum pernah aku pergi kerja pakai cermin mata. Sure diaorang akan gelak tengok aku kot? Tapi, cermin mata baru aku tuh macam lawa jer, lama jugak aku tengok kat cermin, dari dekat, dari jauh, dari sisi kanan, dari sisi kiri, rasa macam lawa jer, itu yang aku decided nak pakai glasses ajelah sekarang nih. Nak rihat kejap dari pakai contacts.

Walaupun masuk kerja pukul 11, tapi aku keluar awal jugak, as if nak kerja pukul 10. Nak dijadikan cerita, aku tertidur dalam train, sedar-sedar dah ke tempat lain. Terpaksa tukar train, weekend pulak tuh, train tak banyak. Aku terpaksa naik 7 train, dan turun di Jackson Heights. Itulah, nasib baik sesangat aku keluar awal.

Mulanya David nak keluar round-round tapi hari gaya macam nak hujan aje, dan kalau nak keluar pun terpaksa balik awal sikit sebab King Mongkut harinih harus naik throne (berak) dan aku pun kerja sampai pukul 5 aje. So tak ke mana-mana lah kitaorang, lepas lunch kitaorang tengok dvd filem Tagalog, filem apa tah, kisah budak-budak muda yang tergedek-gedek tu lah.

Aku naik R train dari Forest Hills, turun kat Grand Avenue Station, tak lama tuh Ramon pun sampai. Kitaorang jalan aje ke arah Elmhurst, nak ke restoran Indo, lalu depan Elmhurst Hospital tempat dua orang yang mati pasal swine flu baru nih. Masa tengah jalan-jalan tuh aku tengok-tengok lah kat kaki lima yang banyak kedai jual barangan Asia tuh, termenjerit aku bila nampak rambutan pun ada dijual. Manggis memang selalu aku nampak tapi rambutan memang tak pernah, kali kedua rasanya aku tengok orang jual rambutan. Hampir aku terbeli walaupun harganya $6-99/lb, walaupun kecut-mecut rambutan tuh.




Boleh tahan lah makanan kat restoran Indo yang nama nya Upi Jaya tuh, kat ceruk tempatnya tapi masa kitaorang sampai tuh ada tujuh lapan orang. Lama jugak kitaorang melepak kat situ, terbersembang pulak dengan satu lesbian couple nih, gagak sama Indon yang lahir di Amsterdam, keluarga asal dari Bukit Tinggi, Indo dan sekarang semuanya tinggal di Sydney. Mengerikan tengok Indo tuh, rosak habis gayanya. Takut aku menengoknya, sambil dalam hati aku menggeleng kepala aje mulanya, tapi lepas diaorang tertegur kitaorang (sebelah meja kitaorang) terjadi open sikit aku, terus laju aje sembangnya. 






Aku cadang nak terus balik aje sebab aku tak sentuh lagi pun homeworks Spanish aku untuk kelas pagi esok tapi Ramon ajak merempit kat Central Park.So kitaorang turun kat Fifth Avenue, aku jadi macam dia punya tourist guide, tunjukkan yang mana Trump Tower, Plaza Hotel, Apple Mecca, semua tu lah. Then kitaorang jalan kat tepi-tepi Central Park, sampailah ke Columbus Circle. Ramon nih kan ker tak kuat berjalan orang nya, so banyak melepak aje.

Sambil mengopi, sesambil menengok orang, sesambil bersembang kat bangku. Aku dengar aje cerita dia, pasal itulah, pasal dia rindu nak balik Indo, pasal dia tak kerja, semuanya. Dia nih dulunya kerja kat Citibank di Jakarta, pernah dihantar ke Europe untuk kursus. 

Aku dengar aje, tak kasi pendapat aku pun, dan sikit pun aku tak cerita pasal aku kat dia. Saja jer malas. Lagipun aku takut nanti jadi kawan rapat pulak dengan dia. Susah nanti, tentu nanti jadi macam Mus, macam Bayou, macam Nadi, diaorang semua balik Indo tinggalkan aku sorang-sorang.

Since Columbus Plaza tuh dekat dengan Lincoln Plaza, keinginan aku nak tengok wayang terus mengharum. Tapi, Ramon sure tak suka film yang aku nak tengok tuh, lagipun sure dia kata gila sebab semalam dah tengok wayang, tak kan malam nih nak tengok wayang lagi, kan? So aku kata lah yang aku nak balik aje, so we parted ways lepas tuh, dia ke kiri aku ke kanan, ke arah subway station. Tapi aku terus aje ke Lincoln Plaza, ngam-ngam filem Summer Hours nak start. 

Cerita biasa aje, in French, tak ada apa yang menariknya pun. Tapi, walaupun aku letih dan mengantuk, aku tak tidur pun kat panggung. Pelik gak kan, semalam tuh walaupun aku tak letih dan tak mengantuk, tapi aku boleh tertidur masa tengok Star Trek.