Tuesday, October 23, 2012

Sabtu30052009


Aku blah pergi kerja awal pagi sebab nak ke kedai, jugak nak breakfast. Aku beli seluar yang macam nurse pakai tuh (aku beli 2 helai) sebab seluar aku dah koyak rabak, dan banyak kesan kotor, tompokan bleach. Ituhari David sama King Mongkut ada tegur aku pasal tuh, diaorang suruh aku pakai seluar King Mongkut yang lama-lama, tapi malas lah aku pakai seluar bekas orang pakai. King Mongkut punya pulak, kan? Tah-tah kat seluar dia tuh dia pernah terberak, lagipun the thought yang pakai seluar bekas sarung kote orang pun dah buat aku geli. So aku beli seluar yang murah aje lah, tak sampai $10 pun sepasang. 

Diaorang nak bayar aku harga seluar-seluar tuh tapi aku nih memang jenis degil, aku tak nak ambik pun duit tuh. Ala, berapa dollars sangat pun kan? Tak akan kaya, dan tak akan jadi miskin pun dengan duit sebanyak tu tuh, itu yang aku kata kat diaorang. Diaorang nih jenis Mat Salleh yang kalau hutang 10 cent pun akan dituntut dan dibayar. Aku pulak, jenis cincai gitu. Jenis cincai yang baik lah kan?

Sebelum dia ke gym, David suruh aku ke Walgreens punya pharmacy, suruh belikan ubat untuk King Mongkut yang beraknya tak henti-henti. David kata yang pagi tadi, puas dia membersihkan King Mongkut tapi taik tetap keluar. Tapi, bila aku beli ubat tuh, David tak kasi pulak King Mongkut makan (ubat tuh) pasal dia takut nanti akan jadi big mess pulak sebab malam nanti diaorang nak keluar makan dengan 4 orang kawan diaorang. 

So, masa David ke gym, King Mongkut duduk bertakhta kat throne aje lah, siap aku pesan/sindir kat dia, suruh berak puas-puas, jangan asyik nak tanya waktu aje, tak ada apa yang nak dikejar nya harini nih. Sementara tuh aku buatlah kerja mana yang patut, since kawan diaorang tuh akan datang ke apartment diaorang for dessert, itu yang aku lap kan semua perkakas antik diaorang, vacuum lantai, bersihkan apa-apa yang patut. Bukannya buat apa pun sangat, aku online aje yang lebih, ekekekkee.

Geram aku kat King Mongkut sebab dia tuh degil, dia kata dia dah tak ada apa yang nak diberakkan tapi bila aku bersihkan dia, ada aje taik yang keluar. Dia macam tak percaya cakap aku, sampaikan aku kata yang kalau boleh aku nak taruk cermin kat bontot dia, biar dia tengok sendiri. Sampai satu roll toilet paper aku gunakan, taik nya tetap tersembul jua, ekekeke.

Pelik aku, tadi nya ada aku tanya David, aku kata aku heran apa pasal banyak sangat King Mongkut berak sedangkan dia makan sikit aje. Last-last, bila King Mongkut berkeras kata dia dah siap berak, aku dengar aje lah cakap dia. Aku tahu, dia nak suruh aku angkat dia ke katil sebab dia nak diurut, sebelum David balik dari gym. Aku tau lah muslihat dia tuh. Sebab aku pun ada muslihat jugak, kalau boleh aku nak dia lepak lama-lama kat throne, so that aku tak payah lah kena urut dia, kan? Masing-masing ada muslihat kaedahnya. 

Sebab tak nak kalah, lepas aku angkat dia ke katil, lama aje aku pura-pura bersihkan kaki/peha/bontot dia, yang kononnya ada kesan taik tuh. Sikit jer sebenarnya tapi saja aje lah aku buat riuh, sambil kata, "I told you so!". 

David balik aje, terus bertekak dengan King Mongkut. Samada nak kansel plan diaorang untuk keluar dinner. King Mongkut kata dia ok tapi David kata dia tak nak nanti King Mongkut buat malu, terberak kat restoran. 

"I'm running away, Joe. You take the keys, you take care of him. I can't stand it, I just can't.....", kata David kat aku masa kitaorang di dapur sambil sembang-sembang pasal King Mongkut. 

Lepas lunch kitaorang tengok dvd filem American Fusion, kisah keluarga Cina di California. Aku dah beritahu yang David nih suka sangat tengok cerita Asia, kan? Dalam list his all-time favorite movies, semuanya cerita Cina yang bodoh-bodoh (yang kebanyakannya made-for-tv) aje yang dia suka.Aku ingatkan boleh balik kerja pukul 5 tapi sebab nak habiskan tengok filem tuh, lambat sikit kena buat catherter kat King Mongkut. Bertalu-talu Ramon menalipun aku, asyik bergetar aje cellphone aku yang aku taruk kat poket seluar. Resah gila aku dibuatnya.

Ramon tunggu aku kat park di Forrest Hills, dia nak tengok wayang tapi aku tau memang dah tak ada wayang yang best yang aku nak tengok. (Ada dua filem yang aku nak tengok sebenarnya tapi filem-filem indy tu lah kan, yang main nya kat Lincoln Plaza, filem yang tak termasuk kat akal orang-orang macam Ramon tuh) Nasib baik lah filem yang Ramon ajak tengok tuh, filem seram Drag Me To Hell, main nya pukul 7 lebih so kitaorang ada sejam lebih untuk merayau-rayau dulu. Aku cari alasan aje untuk melambatkan masa so aku ajak dia pergi makan dulu kat restoran Indo di Elmhurst. 

Aku makan Udang Balado sama sayur daun singkong, dia order nasi rames. Aku minum es teler, dia minum es pokat. By the time kitaorang habis makan, dah tak sempat dah kalau nak ke Forest Hills nak tengok wayang. Aku cadangnya nak balik aje dah tapi Ramon nak melepak lagi kat Manhattan, hari pun masih cerah. So kitaorang decided nak melepak kat Times Square aje.

Banyak kali pengumuman kata trains lambat sebab ada pemeriksaan polis kat 34th dan 42nd Street, so kitaorang naik 7 train aje lah (7 train nih diaorang kata Orient Express sebab train nih ke Flushing, kat kawasan orang Asia semuanya).Turun di 42nd Street/Times Square, memang betul pun, banyak polis di kiri kanan jalan. Rupanya President Obama tengok Broadway show malam nih, tu pasal kelam kabut traffic tuh. Aku ikut aje ke mana Ramon nak pergi, aku tak kisah sangat pun sebab aku dah biasa sangat kat area tuh, aku nak tengok ke mana dia nak pergi.

"Koq kamu persis orang gak punya tujuan sih?", kata Ramon, bila aku kata aku ikut aje ke mana dia nak pergi. 

"Memang hidup aku gak punya tujuan", aku kata gitu. 

"Gak ada keghairahannya hidup kamu kalo gak punya tujuan", dia kata gitu. 

Bosan jugak aku jalan dengan Ramon tuh sebab dia nih bukannya kuat berjalan, kejap-kejap nak cari tempat nak duduk sebab letih. Jalan dua tiga blocks pun dah letih, itu ker nak kata orang New York? Buat malu aje kan? So aku ajak dia melepak kat Bryant Park aje lah. So kitaorang melepak di park tuh, sambil sembang-sembang. 

"Aku serem kalo kamu diem aja", kata Ramon. Mulanya aku kata, jangan ambik hati kalau aku tak banyak cakap sebab aku nih memang gitu orangnya, kurang bercakap. Dah lama tuh bila aku bosan sebab melepak tak bercakap sangat, aku sembanglah dengan dia, dan dia pun cerita kat aku (sesambil aku kasi pendapat aku) pasal usaha-usaha dia nak cari kerja. Dia banyak cari kerja yang kat Hamptons, yang aku sendiri tak berani nak apply sebab situ kawasan billionaires, kawasan orang kaya-kaya. 

Dekat pukul 11 baru kitaorang blah, aku tak cadang nak keluar merempit dah esok, lain kali lah pulak kot.