Tuesday, October 23, 2012

Sabtu09052009


Pagi tadi mulanya aku cadang nak talipun David, nak beritahu dia yang aku tak nak datang kerja sebab aku nak ke klinik, nak cari penyelesaian masalah jari aku yang semakin membengkak tuh. 

Tapi sebab harinih dia nak keluar sama kawan dia, tak sedap hati lah aku nak ponteng kerja. Lagipun, entah-entah dia ada cadangan lain macamana nak menangani masalah aku tuh. Iyalah, diaorang kalau pasal benda-benda berubat nih, semua diaorang tahu. Biar dia tengok sendiri macamana serious nya keadaan tangan aku, yang bengkaknya dah sampai ke pergelangan tangan. Berdenyut-denyut aje sejak pagi tadi. Parah jadinya kalau aku tak cepat-cepat pergi berubat. 

Aku sampai apartment diaorang awal jugak, sebab aku tak breakfast pun. Lagipun aku sure yang diaorang akan suruh aku pergi berubat, atau pergi hospital, atau cari idea macamana nak tanggalkan cincin kat jari aku tuh. Terus aje David suruh aku ke Wallgreens punya Pharmacy. The moment mamat kat pharmacy tuh tengok tangan aku, terus dia kata, "Wow, this is serious, man". Dia tunjukkan aku ubat apa yang patut aku ambik, lotion gatal dan ubat allergy. 

Masa nak bayar harga ubat-ubat tuh, cashier (perempuan India. Kat Forest Hills nih ramai orang Asia) nih asyik jeling-jeling aje tangan aku. Then dia tanya, apa pasal boleh jadi macam tuh. Selamba jer aku kata, aku allegic kat makanan India, semalam tuh aku termakan kari kambing. Saja jer lah aku jawab gitu, nak kasi dia sentapz sikit, biar dia tahu yang makanan India nih boleh meyebabkan orang jadi sakit. Biar dia rasa hina sangat jadi orang India. Jahat aku kan? Aku sakit, so aku menyalahkan benda lain, dan aku rasa puas hati buat orang rasa tak sedap hati. "You never eat curry before? You from Bangladesh?", dia tanya aku, sambil geleng-geleng kepala. Pundeks, aku yang sentapz nya, dia ingat aku Bangla! 

Dia suruh aku cepat-cepat pergi hospital, dan bila aku kata yang aku kerja dan petang aje aku baru boleh pergi, terus dia kata, "You go now, this is your life..." Tertakut aku jadinya. 

Masa aku sampai semula kat apartment diaorang, David dah pun blah, bengang aje aku sebab aku ingatkan bolehlah aku off harinih. Rupanya diaorang nak aku kerja jugak. Lepas makan ubat, mula lah aku rasa drowsy jer, sesambil mengurut King Mongkut, tersengguk-sengguk aku. Nasib baik lah King Mongkut pun lena aje tidurnya. Lepas kasi dia lunch, sesambil melepak temankan dia tengok tv, aku asyik belek-belek tangan aku ajelah. Aku buat-buat resah tanya bila David akan balik sebab aku nak ke klinik, dan sebab hari nih Sabtu, tentunya klinik tutup awal.

Teruslah King Mongkut suruh aku talipun David, dia janji akan sampai ke apartment dalam pukul 3 petang. Yang aku kata, sure nya klinik yang aku nak pergi tuh (klinik yang dekat rumah sewa aku, yang aku pergi buat blood test tahun lepas tuh) dah tutup. Terus aje lah dia suruh aku blah bila dah siapkan buat catherter kat King Mongkut.

Aku tak terus balik, instead aku turun kat Jackson Heights (lagipun, kalau aku balik, sure tak sempat, dan pukul 7 nanti aku nak pergi buat shiatsu pulak, kan? Memang cadangnya nak kansel aje tapi sebab dah janji dengan mamat Jepun tuh) sebab kat situ banyak klinik-klinik pakar. Aku pusing-pusing kat area Little India tuh, then aku masuk this one clinic. Doktornya pulak tak ada, hanya after 5 Doktor akan masuk.

Since aku ada masa free dalam sejam gitu, aku masuk internet cafe. Sempatlah aku googlekan macamana cara nak menanggalkan cincin yang terstuck kat jari. Most of the posts tuh kata, guna Windex, cecair pencuci serbaguna. Kalau teruk sangat, tak ada jalan lain, pergi Fire Department ajelah. Atau pergi kedai emas, diaorang ada alat pemotong khas. Terus aku ke kedai, beli Windex. Aku sembur-sembur kat jari, masih tak bergerak cincin tuh, walaupun puas aku cuba pusing-pusingkan. Then aku teringat yang kat sebelah Pinang Restaurant kat Forest Hills ada NYFD, aku sure diaorang boleh tolong. Susah-susah aku akan suruh tokay restoran tuh bawak aku ke situ.

Dalam tengah-tengah fikir tuh terlintas kat kepala aku, baik aku cuba kat jewelry store yang banyak kat Little India tuh. So dari satu kedai emas ke satu kedai, aku masuk. Ketiga-tiganya tak nak tolong, walaupun aku macam begging diaorang, siap keluarkan wallet nak kasi duit. Kat kedai yang keempat tuh pun tak nak tolong tapi dia tunjukkan aku satu kedai nih yang dia kata mungkin diaorang boleh tolong potong cincin-cincin di jari aku tuh.

Terus aje lah aku ke kedai emas tuh, sibuk pulak kat dalamnya tapi nasib baik ramai pekerja, so aku tanya lah perempuan India tuh. Dia kata boleh. Lega rasanya. Then dia masuk ke bilik Boss dia, tak lama tuh dia suruh aku tunggu sebab Boss dia tengah sibuk.

Sorang-sorang tengok jari aku, dari pekerja sampailah ke pembeli di kedai tuh. Ada lah dekat 10 minit aku menunggunya, Boss kedai tuh asyik keluar masuk aje, sesambil jeling tangan aku. Tapi dia kasi signal yang dia suruh aku tunggu. Aku akan tunggu. 

Sesambil tuh aku bersandar aje lah kat counter, ada lah sorang India (Bangla gayanya) pekerja kedai tuh yang tak reti sepatah haram Inggeris, asyik tanya aku dalam bahasa ibundia dia. Then dia pegang tangan aku, dia jentik-jentik jari aku, kesemua jari, jari tangan kanan dan kiri. Dengan bahasa isyarat, dia gayanya nak cuba potong cincin-cincin aku tuh, sebab dia masuk ke office, tak lama tuh dia bawak keluar alat pemotong cincin, macam pliers, bermacam-macam saiz. Tak konfiden aku menengoknya tapi aku biar aje dia cuba. 

Dipotongnya satu, lepas tuh dibalut jari aku dengan tisu yang lembab. Then dicuba potong yang lagi satu. So tinggallah lagi satu, yang paling ketat, yang tak ada ruang langsung dia nak masukkan hujung plier tuh, dan nak dipotong. Nak melolong rasanya bila dia cuba nak potong, dia tonyoh gitu aje kat jari aku. Tak dapat. So dia cuba nak potong sikit-sikit. Seram aku menengoknya, mana tahu kalau-kalau terpotong jari aku nanti tuh, so aku pejamkan mata, sambil dalam hati kata, "pain is just weakness leaving the body, pain is just weakness leaving the body". Last-last dapat jugak dia potong cincin yang terakhir tuh, dan bila aku bukak aje mata, aku terperasan yang bulu mata aku berembun. Sakit siot! Macamana pun aku lega selega-leganya, aku tepuk-tepuk bahu mamat tuh, berkali-kali aku ucapkan terima kasih kat dia. 

Aku teruslah tanya berapa diaorang charge aku, lama tuh perempuan yang aku tanya mula-mula tadi tuh terus tanya Boss dia. Boss dia kata dia tak charge apa-apa. 

"No, no, no, no, I have to pay, I have to pay you something", aku kata gitu. Dua tiga kali diaorang kata tak payah bayar apa-apa, tapi aku berkeras jugak nak bayar. Then aku katalah yang at least aku nak kasi mamat tuh duit. Terus aku seluk poket (guna tangan kiri sebab tangan kanan masih bengkak dan sakit), aku keluarkan gumpalan duit, yang aku tengok, adalah dalam 50 dollars. Sekeping duit $20, sekeping duit $10, dua keping duit $5 dan selebihnya one dollar notes. 

Mamat tuh macam terkejut, tapi dari riak muka dia, aku tahu yang dia macam happy aje yang aku nak kasi dia duit, walaupun dia geleng-geleng kepala. Perempuan-perempuan lain pun geleng-geleng kepala sambil kata, "No, no, no", tapi aku tahu yang diaorang jeles yang mamat tuh akan dapat duit. Boss tuh geleng kepala, tapi bila aku kasi isyarat nak kasi duit kat mamat tuh aje, dia pun setuju. Mamat tuh tetap tak nak ambik duit tuh, dia macam takut-takut gitu, so aku susun duit-duit tuh. Banyak jugak $50 tuh, so aku ambik semua duit yang sedollar-sedollar tuh, aku tinggalkan $20 dan $10 aje.

[Ok, ada dua benda yang aku perasan kat sini. Satu, orang yang boros (walaupun tak ada duit) memang gitu style dia. Duit bergumpal-gumpal aje. Aku dah lama dah perasannya yang aku nih memang jenis yang tak reti susun duit, pakai taruk aje dalam poket, bergumpal-gumpal gitu. Kalau nak guna duit, seluk aje poket. Kadang tuh sampai malu kalau nak bayar duit masa beli barang, bergumpal-gumpal duit. Itu memang style orang boros sangat tuh.

Keduanya, korang perasan dak yang aku ambik balik duit sedollar-sedollar, instead of kasi duit $10 atau $20 tuh? Sebab apa? Sebab aku fikir, katalah aku ambik duit yang bernotes besar, sure mamat tuh akan perasan yang aku macam tak ikhlas aje nak kasi dia duit. Itu yang aku kasi dia $20 dan $ 10 tuh. Biar dia tahu yang aku ikhlas nak kasi dia duit. memang aku ikhlas pun. Dan katalah diaorang akan charge aku lebih dari itu, itupun aku sanggup bayar. Sebab diaorang dah menyelesaikan satu masalah aku, masalah besar. See, aku, dalam keadaan gitu pun masih sempat fikir untuk jaga hati orang, kan?]

Aku masukkan duit $30 tuh ke poket mamat tuh sambil tepuk-tepuk bahu dia lagi. Best aje jadi dia rasanya sebab sure dia rasa bangga yang dia dapat menolong aku. 

Aku terus aje ke klinik, now that cincin-cincin tuh dah dapat ditanggalkan, aku nak berubat untuk hilangkan bengkak di tangan aku tu aje lah. Mulanya aku tak nak pergi klinik tuh sebab aku dah ada ubat (yang dibeli kat Walgreens, lagipun sure nak kena keluar duit lagi nanti tuh) tapi sebab dah aku dah buat appointment, terpaksalah aku tunaikan janji aku. Doktor tuh kata nasib baiklah aku cepat-cepat dapat tanggalkan cincin-cincin tuh sebab darah dah beku kat one of my jaris, dekat buku lima aku pun dah hitam kalernya. 

Doktor tuh tanya aku kalau ada apa-apa sakit lain, kejap aje dia berjaya convinced aku suruh buat complete body check up, manalah tahu kalau-kalau ada penyakit dalaman yang lain. Since aku tak ada masa, aku kata yang aku nak buat minggu lain aje lah. Doktor-doktor nih, menakutkan orang aje kerjanya kan?Then dia kasi prescriptions, suruh aku pergi pharmacy ambik/bayar ubat. Masa kat pharmacy tuh baru aku terperasan yang ubat aku tertinggal kat klinik tuh tapi sebab malas dah nak patah balik (sebab aku dah tak ada masa sangat dah, nak berkejar buat shiatsu pulak), aku beli kat pharmacy tu ajelah.

Berkepul-kepul duit keluar harinih, tadi dah keluarkan duit dari bank pun rasa tak cukup aje lagi nih. Orang lain, kalau telapak tangan gatal, dapat duit. Tapi aku, tangan gatal, duit yang habis.

Terus ajelah aku ke Inwood ke apartment tukang buat shiatsu tuh, jauh tempatnya, kat kawasan orang Spanish. Seram jugak aku lalu kat kawasan tuh sebab rasa macam kat mana-mana negara di Amerika Selatan aje kaedahnya, macam dalam filem Sin Nombre yang aku tengok dulu tuh. Sampai pun lewat 15 minit. 

Senang jadi hati aku bila masuk studio Jee mamat Jepun tuh. Dia nih (according to his website) Master, segala macam healing punya style. Terus aku kasi dia $120, termasuk tips lah tuh, dan aku kasi tahu dia yang aku sakit pinggang. Mulanya aku macam tak puas hati aje cara shiatsu dia tuh sebab dia cuma letak tangan kat badan aku, lepas tuh macam baca mentera apa tah, then guna telapak tangan, dia tekan-tekan badan aku. Semua orang boleh buat gitu, kata aku dalam hati. 

Tapi, lama kelamaan, best lah pulak, sebab dia macam urai semua urat-urat yang bersimpang siur kat badan aku tuh. Sekejap aje rasanya, sedar tak sedar dua jam dia mengurut aku. Walaupun pinggang aku tetap sakit tapi badan aku rasa macam ringan aje, aku rasa puas hati gitu. Aku janji dengan dia yang aku akan datang lagi untuk berurut dengan dia nanti. 

Seharian tak makan, aku singgah sekejap kat satu kedai fast food yang halal, orang Arab yang punya. Sebab ada perkataan halal, itu yang aku makan kat situ tuh. On the way balik, masa dalam train, aku rasa lega, walaupun banyak habis duit harinih tapi kesihatan punya pasal, kan? 

Masa dalam train, agaknya sebab baru lepas kena urut, asyik nak terkentut aje lah kerjanya. Nasib baik aku duduk kat seat belakang. Puas aku membuang angin. Buang angin, bukan kentut, panjang-panjang bunyinya, menjalar-jalar aje kentutnya. Semenjalar train tuh.